Żegluga

Polska Żegluga Morska rozważa budowę promów pasażersko-samochodowych napędzanych LNG. Zamówienie mogłoby być zrealizowane w jednej z polskich stoczni. Jednostki miałyby obsługiwać połączenie ze Świnoujścia do Szwecji. Byłyby to pierwsze w historii polskiej floty statki napędzane gazem LNG.

Ostatnio sporo zamieszania na bałtyckim rynku promowym wywołała informacja o zakupie przez Polską Żeglugę Bałtycką promu Mazovia.

Ważnym czynnikiem mogącym mieć wpływ na podjęcie decyzji o budowie promów przez Polską Żeglugę Morską jest obowiązująca od początku bieżącego roku tzw. „dyrektywa siarkowa”, nakładająca na armatorów operujących na Bałtyku, Morzu Północnym i Kanale La Manche obowiązek ograniczenia emisji związków siarki do atmosfery, co związane jest z koniecznością zainstalowania na jednostkach kosztownych systemów odsiarczania spalin lub stosowania droższego od tradycyjnego, paliwa o zmniejszonej zawartości siarki. Na razie większość armatorów zdecydowała się na to drugie rozwiązanie.

W tej sytuacji budowa promów napędzanych LNG lub jednostek z podwójnym napędem tzw. dual fuel wydaje się coraz bardziej uzasadniona.

- Nowe przepisy dotyczące ochrony środowiska z pewnością będą miały istotny wpływ na decyzje dotyczące wprowadzania nowego tonażu w regionach objętych dyrektywą siarkową, a do takich akwenów należy od 1 stycznia bieżącego roku Morze Bałtyckie. Koszty paliwa mają w tym przypadku bardzo istotne znaczenie. Napęd LNG to z pewnością bardzo interesująca alternatywa, ale trzeba pamiętać, że budowa jednostek z takim rodzajem napędu jest dość kosztowna, a w naszym kraju statki napędzane LNG budowała jako jedyna Gdańska Stocznia Remontowa i były to jednostki mniejsze od tych, które miałyby powstać na zamówienie PŻM - mówi Krzysztof Gogol, Doradca Dyrektora Naczelnego Polskiej Żeglugi Morskiej.

Warto w tym miejscu przypomnieć, że w roku 2007 Polska Żegluga Morska złożyła w Stoczni Szczecińskiej zamówienie na budowę dwóch promów pasażersko-samochodowych. Jednostki miały nazywać się Piast  i Patria i być przekazane do eksploatacji w latach 2011-2012. Problemy stoczni spowodowały, że kontrakt nie został zrealizowany, ale być może nadszedł czas, aby wrócić do koncepcji budowy promów, oczywiście już w nowej, bardziej nowoczesnej formule.

InfoMare.pl

+7 promy
a może warto by zamówienie na promy zrealizować w Szczecinie tworząc np. spółkę która wykorzystałaby tereny stoczni szczecińskiej oraz zatrudniła ludzi?mogłoby to odbyć się z pomocą Skarbu Państwa ale pod warunkiem , że różne agendy państwowe w rodzaju MARS nie byłyby angażowane.
15 styczeń 2015 : 05:31 erkalon | Zgłoś
+9 haha, i kto miałby zbudować w Szczecinie te jednostki???
.
15 styczeń 2015 : 06:43 gj | Zgłoś
+5 gorzki śmiech, prawda?
Niestety, takie promy mogły by zbudowac tylko dwie firmy w Szczecinie... Ale myślę, że pomysł realizacji tego pomysłu w naszym miejscie jest wspaniały! Oczywiście - PZM mógłby się dogadać bez pośrednictwa państwowych agensji.
15 styczeń 2015 : 13:08 Zenon | Zgłoś
+11 Dzień świstaka
Odgrzewanie kotleta - o tej budowie mówi się na rynku od dobrych 2 lat, dziennikarze się chyba nudzą....
15 styczeń 2015 : 09:09 Byku | Zgłoś
+7 Medialne dmuchanie balona
PŻM od dłuższego czasu buduje medialnie Piasta i Patrię i nic dobrego z tego nie wynika. Konkurencja nie "gada", konkurencja działa i widać to coraz dobitniej. Oby niedługo ręka nie znalazła się w nocniku.
15 styczeń 2015 : 15:34 JAŚ FASOLA | Zgłoś
+6 Koledzy kto zna temat wie ze to kij w mrowisko
Koledzy
Temat stary ale ciagle aktualny. Firma chce zbudowac tylko pytanie gdzie.
Ten kto pisze o szczecinie jest chyba idi.... Gdzie w Szczecinie chcesz budowac ??
To nie biedronka ze wystarczy troche t-ownikow steropianu i juz stoi.
Jak nie beda tego w stanie zbudowac w Gdansku w Remontowej to nalezy to oddac do Korei tylko zapisac w kontrakcie ze max ilosc urzadzn bedzie dostarczna z PL
Prawda jest brutalna w szczecinei to mozna co najwyzej kuter zbudowac ( taki model na polke )
15 styczeń 2015 : 18:02 Tom | Zgłoś
+8 Zero konkretów
Fajnie, że Portal Morski wrócił do tematu, ale w artykule brakuje konkretów i terminów. To, że chcą, to wiemy od dawna. Najistotniejsze jest - kiedy?. Promy są potrzebne i to jest pewne. Jeśli nie wejdzie z nimi Unity Line, to zapewne zrobi to TT-Line, a tego nie chce nikt z nas. Trzymam kciuki!.
15 styczeń 2015 : 18:47 Marynista79 | Zgłoś
+1 PROM PIAST PATRIA
Fajnie jakby zrobili te promy.Dobry pomysl żeby wyslac to zamówienie do zagranicznych stoczni a tak apropos promy piast i patria to legenda
27 luty 2015 : 16:28 albert | Zgłoś
+1 Euroafrica
ciekawe czy euroafrica bedzie miala nowe promy
28 luty 2015 : 17:58 PIANISTA1980 | Zgłoś
0 euroafrica
Raczej euroafrica nie bedzie maiala nowych promów
09 maj 2015 : 10:32 asin1990 | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0665 4.1487
EUR 4.2261 4.3115
CHF 4.5255 4.6169
GBP 5.0933 5.1961

Newsletter