Powstały w polskiej stoczni największy na świecie kablowiec wśród statków do układania światłowodowych kabli komunikacyjnych został w tym tygodniu oficjalnie wprowadzony do eksploatacji przez firmy Alcatel Submarine Networks (część grupy Nokia) i Louis Dreyfus Armateurs. Statek został przebudowany i wyposażony do pełnienia obecnej funkcji w Gdańskiej Stoczni Remontowej S.A. Podmorskie kable światłowodowe układane przez takie statki odpowiadają za przytłaczającą większość międzykontynentalnego ruchu internetowego i telefonicznego.
Uroczystość, połączona z nadaniem imienia Île d’Yeu, odbyła się we francuskim porcie La Rochelle-Pallice przy nabrzeżu Mole d'Escale Terminal we wtorek, 13 czerwca. W uroczystości udział wzięli m.in. prezes zarządu ASN Alain Biston, prezes zarządu LDA Edouard Louis-Dreyfus i zastępca mera miasta Ile d’Yeu, Michel Bourgery.
"Ojcem chrzestnym" statku był 14-letni Evan Plessis z Ile d’Yeu, który pragnie zostać marynarzem. Armator odpowiadający za zarząd techniczny i załogowy statku wyraził nadzieję, że zainspiruje on wielu młodych ludzi do wyboru kariery na morzu.
Île d’Yeu jest - jak podkreśla Louis Dreyfus Armateurs - największym w świecie kablowcem według ładowności związanej bezpośrednio z funkcją statku. Statek może zmieścić jednorazowo w swoich zbiornikach kablowych aż 8500 ton przewodu optycznego, co pozwala mu w jednym rejsie ułożyć kabel światłowodowy na dystansie aż 15 tys. kilometrów. Odpowiada to trasie np. z La Rochelle (za zachodnim wybrzeżu Francji) przez Nowy Jork, następnie drogą przez Kanał Panamski do Los Angeles.
Jednak nawet mimo tak imponujących możliwości, w swoim pierwszym realizowanym zleceniu kablowiec z Remontowej nie ułoży całego kabla w jednym "przebiegu". Podczas ceremonii nadania imienia w La Rochelle na początku tego tygodnia, zbiorniki kablowe i lockery statku były już wypełnione kablem o długości ok. 8500 km (którego załadunek zajął ponad miesiąc) i dziesiątkami tzw. powtarzaczy (wzmacniaczy sygnału optycznego). Pierwszym systemem komunikacyjnym, jaki zainstaluje Île d’Yeu, pod dowództwem kapitana Philippe Kervella będzie transpacyficzny Bifrost - z Kaliforni do Singapuru, o długości ok. 16 400 km [zobacz tutaj jego przebieg].
Île d’Yeu to siódmy statek eksploatowany w partnerstwie ASN (Nokia) i Louis Dreyfus. Francuski armator współpracuje z ASN już od ponad 20 lat.
Île d’Yeu (ex Seven Mar, ex Polar Queen, ex Knight; nr IMO 9230414) został na przełomie czerwca i lipca 2021 roku przeholowany do Gdańskiej Stoczni Remontowej z miejsca postoju w Gdańsku, w którym stanowił część krajobrazu przez poprzednich kilka lat, będąc jednym z dwóch, wyłączonych z eksploatacji z powodu kryzysu na naftowo-gazowym rynku offshore statków, jakie armator Subsea 7 odstawił "na sznurek" przy nabrzeżach Stoczni Gdańsk. Jako Seven Mar cumował przez większość czasu - od kiedy, w marcu 2017 roku pojawił się w Gdańsku przy nabrzeżu Kaszubskim.
Jest to statek pierwotnie zbudowany jako kablowiec. Z ukończeniem jego budowy natrafiono na trudny czas kryzysu na rynku, przez co został od razu odstawiony na tzw. lay up, czyli wyłączony z eksploatacji. Później nowy właściciel szukał dla niego zatrudnienia na rynku naftowo-gazowym offshore, po rozszerzeniu możliwości statku w przebudowie, podczas której zainstalowano dodatkowe wyposażenie funkcjonalne, pozwalające jednostce na układanie także elastycznych rurociągów (o małej średnicy) metodą J-lay.
Teraz, u kolejnego właściciela - ASN Marine stał się, w wyniku przebudowy zrealizowanej w Gdańsku, znowu "czystym" kablowcem i dołączył do floty instalacyjnej ASN. Do jego zadań będzie należała głównie instalowanie transoceanicznych systemów telekomunikacyjnych.
Statek został wyposażony w sprzęt funkcjonalny (do obsługi i operowania kablami) najnowszej generacji, dzięki któremu ASN będzie w stanie zaoferować poziom wydajności i efektywności, jakiego oczekują klienci, operatorzy telekomunikacyjni oraz GAFAM / GAMAM ("wielka czwórka" Big Tech).
Kablowiec, należący do Alcatel Submarine Networks Marine (dawniej Alcatel-Lucent), części grupy Nokia, obsługiwany jest przez francuskiego armatora Louis Dreyfus Armateurs (jako odpowiadającego za zarząd techniczny i załogowy kablowca) i eksploatowany pod banderą francuską.
Nie tak dawno, na przełomie 2019 i 2020 r., Gdańska Stocznia Remontowa przebudowała na potrzeby ASN Marine na kablowiec Ile d'Ouessant - wielozadaniowy serwisowiec offshore. W przeszłości ASN Marine posiadała dwa bliźniacze kablowce, przebudowane dla niej do takiej funkcji ze statków ro-ro w Gdańskiej Stoczni Remontowej. Były to: Lodbrog (w 2001 r.) oraz Ile de Re (2 2002 r.). Pierwszy pod koniec roku 2020 znalazł się we flocie operatora Optic Marine Asia Ltd z Malezji, zaś drugi - od 2017 roku pracuje dla Pelayaran Lintas Optik PT w Indonezji.
Alcatel Submarine Networks (wcześniej należąca do francusko-amerykańskiej grupy Alcatel-Lucent) jest od 2016 roku częścią grupy Nokia i jednym z globalnych liderów instalacji podmorskich kalbi komunikacyjnych pod względem przepustowości i długości ułożonych kabli. Dotychczas spółka położyła ponad 650 tysięcy kilometrów podmorskich światłowodów, co pozwoliłoby 15 razy opasać kulę ziemską.
Louis Dreyfus Armateurs działa nie tylko jako samodzielny przewoźnik morski (eksploatując m.in. masowce), ale również jako armator odpowiedzialny za zarząd techniczny i załogowy statków obcych armatorów albo udostępniający swoje statki innym w długoterminowe czartery. W obu przypadkach w imieniu armatora (właściciela) lub operatora (czarterującego) sprawuje nierzadko nadzór armatorski przy budowach, przebudowach lub remontach statków. W swojej flocie ma m.in. statki do przewozu komponentów samolotów pomiędzy fabrykami konsorcjum Airbus w różnych krajach.
Wykonując takie usługi i pełniąc taką funkcję już od wielu lat LDA sprowadzał do Gdańskiej Stoczni Remontowej zarówno swoje statki, jak i należące do obcych armatorów. Jubileusz trzech dekad obopólnie owocnej współpracy francuski armator odnotował w swoich mediach społecznościowych m.in. poprzez krótki materiał video pokazujący jego 14 statków, jakie od 1993 roku sprowadził do stoczni w Gdańsku na remonty (8) oraz na modernizacje i przebudowy (6).
Najnowszym z nich jest właśnie Ile Île d’Yeu, przekazany po przebudowie w Gdańsku w lutym 2023 roku. LDA na jednym ze swoich kont w mediach społecznościowych nazwał Ile d'Yeu "cudem techniki" ("technological marvel").
A jak największy obecnie kablowiec świata powstawał w gdańskiej stoczni?
Przed wykonaniem przebudowy, Remontowa przeprowadziła demontaż wszystkich urządzeń pokładowych, w tym wielkogabarytowych, związanych z poprzednią funkcją jednostki, przygotowując ją do realizacji zakrojonego na szeroką skalę projektu, w wyniku którego statek przeszedł całkowitą metamorfozę.
Na Ile Île d’Yeu stoczniowcy zamontowali prefabrykowaną wcześniej w Remontowej konstrukcję, tzw. hangar, mieszczący specjalistyczny sprzęt do wykonywania wszystkich operacji związanych z obsługą kabli światłowodowych. Hangar ten składa się z nowego pokładu oraz nowych pomieszczeń technicznych rozmieszczonych na kilku kondygnacjach.
Na statku zainstalowano rolki rufowe do opuszczania lub podnoszenia kabla z dna oceanu, obsługiwane przez silniki kablowe. W związku z ich wagą i gabarytami, modyfikacji wymagała pawęż, poza którą wystają rolki kablowca, wydłużając go o kilka metrów. Na statku zbudowano również zbiorniki kablowe, zainstalowano żurawie pokładowe i wiele elementów innego specjalistycznego wyposażenia.
W realizację projektu zaangażowani byli również pracownicy firm z Grupy Kapitałowej Remontowa Holding, m.in.: RMDC, Stal Rem, Remontowa River Shipyard, Remontowa Shipbuilding S.A., ClimaRem, Remontowa Coating&Equipment, Remontowa Electrical Solutions, Remontowa Lighting Technologies, Remontowa Hydroster Systems, TAK-REM oraz kooperanci zewnętrzni.
Piotr B. Stareńczak; IG; rel (LDA)
Fot., rys.: LDA, ASN Marine, Remontowa
Île d’Yeu - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9230414
rok budowy - 2001
rok przebudowy na kablowiec - 2023
państwo bandery - Francja (FIS)
armator (właściciel) - Alcatel Submarine Networks SpA (Grupa Nokia), Francja
armator zarządzający, operator - ASN Marine SASU, Francja
armator zarejestrowany - ASN Marine SASU, Francja
zarząd techniczny i załogowy - Louis Dreyfus Armateurs SAS, Francja
stocznia - budowniczy pierwotnej postaci statku - Hyundai Mipo Dockyard Co Ltd, Korea Południowa
stocznia - przebudowa do obecnej postaci i funkcji kablowca - Gdańska Stocznia Remontowa SA
długość całkowita - 144,60 m
długość między pionami - 128,60 m
szerokość maksymalna - 37,05 m
szerokość konstrukcyjna - 27,00 m
zanurzenie - 8,00 m
wysokość boczna - 13,20 m
tonaż pojemnościowy brutto - 16 146
tonaż pojemnościowy netto - 4843
nośność - 13 129 t
moc napędu głównego - MCR 15 360 kW (20 884 KM)
prędkość maksymalna - 15,90 węzła
prędkośc eksploatacyjna - 12,00 węzłów
system pozycjonowania dynamicznego - DP2
lądowisko dla śmigłowców, platforma operacyjna i wyposażenie dla zdalnie kierowanych pojazdów podwodnych (ROV)
miejsca dla załogi i techników - 121
klasyfikacja - Bureau Veritas