W drugiej połowie przyszłego roku zakończy się rozbudowa terminalu kontenerowego w Gdańsku; po ukończeniu inwestycji zdolność przeładunkowa wzrośnie z dzisiejszych 3 mln TEU do 4,5 mln TEU rocznie - powiedział PAP dyrektor generalny Baltic Hub Charles Baker. Koszt inwestycji to ok. 2 mld zł.
Inwestycja ruszyła pod koniec 2022 r., a nowy terminal T3 miał osiągnąć pełną funkcjonalność w drugiej połowie 2025 r.
- Pierwszy etap budowy, obejmujący przygotowanie części placów i infrastruktury do składowania kontenerów, został zakończony. W całości został wykonany oczep nabrzeża głównego wraz z belką odlądową na odcinku 717 metrów. Oba te elementy stanowią fundament, na którym będą poruszać się dźwigi nabrzeżowe typu Ship to Shore (STS) – wskazał Charles Baker.
Wyjaśnił, że nawierzchnia została ułożona na 500 metrach nabrzeża oraz w sześciu z czternastu sektorów kontenerowych, w których będą pracować półautomatyczne suwnice RMG.
- Równolegle prowadzone są prace hydrotechniczne i instalacyjne, niezbędne do pełnej operacyjności infrastruktury. Zakończenie budowy planowane jest na 2025 rok – dodał.
Według dyrektora, wraz z ukończeniem półautomatycznego terminalu T3 w drugiej połowie 2025 r., Baltic Hub będzie miał zdolność przeładunkową na poziomie 4,5 miliona TEU rocznie (TEU to jednostka miary odpowiadająca pojemności, używana w odniesieniu do portów i statków kontenerowych, równoważna objętości standardowego kontenera o długości 20 stóp - PAP), ponad 124 hektary placów składowych, oraz około 2,1 km głębokowodnego nabrzeża wyposażonego w najnowocześniejszy sprzęt – w tym 21 suwnic STS oraz 74 suwnice placowe (RMG i RTG).
- Dodajmy do tego istniejące siedem torów kolejowych, każdy o długości 750 metrów, tworzących nowoczesną bocznicę o łącznej długości 5,25 km, oraz zautomatyzowany kompleks bram dla samochodów ciężarowych. Dzięki tym możliwościom Baltic Hub stanie się jednym z największych kompleksów terminali kontenerowych w Europie – wskazał dyrektor generalny Baltic Hub.
Rozmówca PAP zaznaczył, że w ramach inwestycji utworzono 36-hektarową sztuczną wyspę, a wszystkie prace pogłębiarskie zostały zakończone.
- Zaawansowane prace budowlane są w toku. Tak ogromny projekt inwestycyjny może wiązać się z wyzwaniami na każdym etapie. Baltic Hub ma jednak doświadczenie w bezpiecznej realizacji gigantycznych projektów – zaznaczył Baker.
Dyrektor był pytany przez PAP również o to, jak w związku z budową T3 zmieni się krajobraz wzdłuż gdańskiej plaży oraz czy działalność terminalu będzie uciążliwa dla mieszkańców.
- Terminal T3 jest rozszerzeniem istniejącego terminalu T1 i budowany jest całkowicie na wodzie. Oznacza to, że typowy portowy charakter krajobrazu nie ulegnie zmianie, ponieważ już istnieje – stwierdził Baker.
Jak dodał, prowadzone pomiary wskazują, iż działalność terminalu nie przekroczy dopuszczalnych norm hałasu.
- Naszymi celami są poszanowanie otaczającego środowiska, dialog z lokalną społecznością oraz tworzenie innowacyjnych rozwiązań, które wpływają na środowisko nie tylko w kontekście gospodarczym. Jesteśmy w stałym kontakcie z radami sąsiadujących dzielnic oraz miastem w kontekście rozwoju naszego terminalu – podkreślił.
Jego zdaniem "Baltic Hub odgrywa kluczową rolę w polskiej gospodarce na poziomie regionalnym i krajowym (...)"
Jako wiarygodny partner biznesowy i duże przedsiębiorstwo korzystamy z usług i dostaw od tysięcy małych, średnich i dużych firm w Polsce. Nasz sukces to także ich sukces – ocenił rozmówca PAP.
Koszt budowy terminalu T3 wyniesie około 2 mld zł (około 470 mln euro - PAP) i będzie finansowana ze środków pozyskanych od zewnętrznych kredytodawców.
Baltic Hub, który został uruchomiony w 2007 r. pod nazwą DCT Gdańsk, obecnie posiada zdolność przeładunkową do 3 mln TEU rocznie. Łączna długość dwóch głębokowodnych nabrzeży terminalu wynosi 1,3 km, co pozwala na obsługę czterech statków jednocześnie. W 2023 roku terminal obsłużył 2,05 miliona TEU; zatrudnia ponad 1,4 tys. osób.
Fot. Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl