Ursula von der Leyen, przewodnicząca Komisji Europejskiej, zgodziła się zostać matką chrzestną nowego kontenerowca dowozowego (feeder) A.P. Moller - Maersk, określanego przez duńskiego armatora jako pierwszy na świecie kontenerowiec napędzany zielonym metanolem.
Przewodnicząca Komisji formalnie nada nazwę statkowi podczas ceremonii w Kopenhadze 14 września, gdzie zawinie on w swoim dziewiczym rejsie, zanim wyruszy do obsługi dowozowego (feederowego) kontenerowego serwisu liniowego na Morzu Bałtyckim.
Nie jest to jeszcze oficjalnie potwierdzone, ale statek otrzyma prawdopodobnie imię Maersk. We flocie armatora z Kopenhagi istnieje już statek z nazwą pochodzącą od drugiego z członów nazwy grupy kapitałowej - A.P. Moller.
Statek (nr IMO 9944546; GT 25 750; nośność 32 300 t; moc napędu głównego MCR 10 320 kW / 14 031 KM; prędkość eksploatacyjna 18,00 węzłów) został zwodowany na początku kwietnia i ma być przekazany przez stocznię Hyundai Mipo Dockyard Co Ltd jeszcze w tym miesiącu lub w lipcu.
"172-metrowy statek pod duńską banderą jest kluczowym kamieniem milowym dla planów A.P. Moller - Maersk, na drodze do osiągnięcia zerowej emisji gazów cieplarnianych netto w 2040 r. w całej firmie" - czytamy w oficjalnym komunikacie armatora.
Kontenerowiec o ładowności 2100 TEU (ekwiwalent kontenera 20-stopowego) pozostanie w obszarze Toldboden kopenhaskiego portu przez około tydzień i będzie centralnym punktem kilku wydarzeń i działań związanych z wysiłkami branży żeglugowej na rzecz dekarbonizacji.
Statek, wyposażony w silnik główny typu 6G50ME-C9-LGIM-HPSCR, ma zapewnić marynarzom Maersk rzeczywiste doświadczenie eksploatacyjne w obsłudze nowych silników i wykorzystaniu zielonego metanolu jako paliwa, ponieważ firma przygotowuje się do przyjęcia floty nowych, dużych oceanicznych statków napędzanych silnikami na metanol od 2024 roku.
"Aby osiągnąć ambitny cel zerowej emisji gazów cieplarnianych netto do 2040 r., A.P. Moller - Maersk dąży do transportu co najmniej 25 proc. ładunków oceanicznych przy użyciu ekologicznych paliw do 2030 r., w porównaniu do poziomu bazowego z 2020 r. Ten przełomowy statek dostawczy jest ważnym krokiem w kierunku długoterminowego celu, jakim jest stopniowe odnawianie całej floty, aby działała wyłącznie na paliwach ekologicznych" - stwierdzono w oficjalnym komunikacie duńskiego potentata żeglugowego i przez długi okres wiodącego, a obecnie drugiego na świecie pod względem liczebności floty kontenerowców i ich łącznej ładowności z największych morskich przewoźników liniowych i kontenerowych.
Czytaj także:
Pięć lat udanej eksploatacji zasilanego metanolem promu Stena Germanica
Stena Germanica z kolejną nagrodą
Kolejne ważne nagrody dla promu Stena Germanica
Przebudowana na zasilanie metanolem Stena Germanica opuściła Gdańską Stocznię Remontowa SA
Pierwsze w świecie komercyjne zastosowanie napędu na metanol na dużym statku, a jednocześnie pierwsze na promie, miało miejsce na jednostce Stena Germanica (wtedy drugim z największych promów na świecie). Jego instalację zlecono polskiej stoczni.
Przebudowa siłowni promu na zasilanie nowym paliwem w postaci metanolu, którą doceniono niejedną prestiżową nagrodą branżową, miała miejsce w Gdańskiej Stoczni Remontowej w 2015 roku, odbijając się szerokim echem w mediach branżowych i na licznych konferencjach technicznych i rynkowych sektora morskiego.
Prom operatora Stena Line kursuje na linii Kilonia-Geteborg.
rel (A.P. Moller - Maersk); PBS (PortalMorski.pl)
Rys.: Maersk