O wymaganiach projektowych, logistyce i transporcie, a także poszukiwanych kompetencjach przy budowie morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3 rozmawiali przedstawiciele polskich firm podczas Dnia Dostawcy zorganizowanego przez Equinor i Polenergię.
Wydarzenie, które zgromadziło kilkadziesiąt krajowych przedsiębiorstw, było okazją, by nawiązać kontakty z głównymi dostawcami fundamentów i elementów przejściowych morskich turbin wiatrowych, a także zaangażować się w projekty realizowane w segmencie offshore wind.
- Rozwój morskiej energetyki wiatrowej, to ogromna szansa na włączenie się krajowych przedsiębiorstw w globalny łańcuch dostaw. Razem z Polenergią intensywnie pracujemy z dostawcami i angażujemy się w bezpośredni dialog wspierający polskie firmy w tym procesie, aby zapewnić jak największy udział local content w rozwijanych przez nas na Bałtyku projektach. Tym bardziej cieszy tak liczna obecność rodzimych firm podczas Dnia Dostawcy – mówi Andrzej Popadiuk, Stakeholder Manager, Equinor Polska.
Jak podkreśla, wysoka frekwencja stanowi najlepsze potwierdzenie, że chcą one aktywnie uczestniczyć w budowie morskich farm wiatrowych i mieć swój wkład w realizację jednego z największych przedsięwzięć infrastrukturalnych w historii Polski.
Czytaj także:
Polenergia i Equinor z kontraktem na statki instalacyjne dla projektów Bałtyk 2 i 3
Equinor i Polenergia z kolejnym kluczowym kontraktem dla projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3
Polenergia i Equinor. Seria kontraktów dla projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3
Ostatnia w tym roku odsłona wydarzenia odbyła się 25 listopada w Gdańskim Inkubatorze Przedsiębiorczości STARTER. Zorganizowana została przy udziale Sif Group, Smulders Project Poland i Heerema Marine Coordinators. Te firmy będą odpowiadać za produkcję, transport i instalację fundamentów dla morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 oraz Bałtyk 3 i właśnie w tym obszarze poszukują partnerów wśród polskich firm.
- W realizowanych w segmencie offshore wind projektach skupiamy się na local content w wymiarze praktycznym - polskie firmy są już bowiem włączone w łańcuch dostaw. Cały czas jednak dążymy do tego, by maksymalizować ich udział w procesie budowy, a w dalszej perspektywie użytkowania morskich farm wiatrowych, z pożytkiem dla rozwoju krajowego przemysłu – mówi Krzysztof Wedeł, zastępca dyrektora Departamentu Morskich Farm Wiatrowych w Grupie Polenergia.
Podczas spotkania, krajowi przedsiębiorcy mogli przyjrzeć się z bliska projektom wiatrowym na morzu, porozmawiać o wymaganiach projektowych, w tym także o standardach bezpieczeństwa, kształcie logistyki i transportu czy kwestiach związanych z ochroną środowiska. Na miejscu można też było zapoznać się ze szczegółowym harmonogramem inwestycji i dowiedzieć się, w jaki sposób aplikować, by znaleźć się w grupie potencjalnych dostawców i usługodawców dla farm wiatrowych Bałtyk 2 i 3.
Ważne miejsce w programie zajęły też sesje indywidualne, podczas których kontrahenci mieli okazję spotkać się bezpośrednio z przedstawicielami Sif Group, Smulders Project Poland i Heerema Marine Coordinators, poznać bliżej ich oczekiwania i porozmawiać o konkretnych pakietach zakupowych.
Listopadowa edycja Dnia Dostawcy, to już kolejne wydarzenie tego typu, organizowane przez Equinor i Polenergię.
We wrześniu krajowi poddostawcy mieli możliwość spotkać się z firmami Seaway7, Jan De Nul i Hellenic Cables, by omówić możliwości współpracy przy dostawie kabli wewnętrznych i eksportowych, a wcześniej z Siemens Gamesa Renewable Energy – głównym dostawcą turbin dla projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3, oraz Hitachi Energy, która odpowiada za infrastruktury systemów elektrycznych dla obu farm.
Equinor i Polenergia realizują wspólnie na polskim morzu trzy projekty morskich farm wiatrowych Bałtyk, o łącznej mocy do 3000 MW.
Projekty Bałtyk 2 i Bałtyk 3 powstają w pierwszej fazie rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce. Projekty są zlokalizowane w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej Morza Bałtyckiego, w odległości od 22 do 37 km od linii brzegowej.
Pierwsza energia z farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3 ma popłynąć do sieci już w 2027 roku, komercyjny etap ich użytkowania zaplanowano od 2028 roku.