Problem emerytur pomostowych dla tzw. pływających armatorów łodzi rybackich można rozwiązać przy okazji ustawy o pracy na statkach rybackich - zgodzili się przedstawiciele ministerstw gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej oraz rodziny, pracy i polityki społecznej.
Posłowie sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej wysłuchali we wtorek informacji na temat ubezpieczeń społecznych i świadczeń emerytalnych dla właścicieli kutrów pływających i łodzi rybackich oraz armatorów pływających.
Rybacy obecni na posiedzeniu komisji podnosili, że pracujący na swoich jednostkach armatorzy w myśl funkcjonujących przepisów nie mogą przechodzić na emerytury pomostowe ze względu na trudne warunki pracy. Jak podnosili, wynajęci przez nich rybacy pracujący na tych samych jednostkach mogą przechodzić na takie emerytury. Według pływających armatorów, takie rozwiązania funkcjonujące od wielu lat są dla nich dyskryminujące.
"Nie rozpatrujemy w ministerstwie osobno kwestii związanych z emeryturami pomostowymi" - powiedział wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej Stanisław Szwed. Jak dodał, "na zespole ds. ubezpieczeń społecznych Rady Dialogu Społecznego ogólnie temat jest poruszany, bo nie tylko grupy związane z rybakami czy marynarzami zwracają się o weryfikacje tych przepisów, ale również i inne grupy zawodowe".
"W tym konkretnym przypadku nie było dotychczas rozwiązań dotyczących właścicieli armatorów, jeśli chodzi o wcześniejsze emerytury ze względu na warunki" - kontynuował Szwed. "Ustawa dotyczy pracujących, czyli zatrudnionych pracowników i oni w tej ustawie się mieszczą" - dodał.
Według wiceministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorza Witkowskiego, problem tzw. pływających armatorów mógłby zostać rozwiązany "przy okazji ustawy o pracy na statkach rybackich".
Dobrym kierunkiem do rozwiązania tej sytuacji jest regulacja dotycząca ustawy o statkach rybackich - wtórował Witkowskiemu Szwed. "W tym zakresie byłaby to próba uregulowania, czy znalezienia rozwiązania bez ruszania całości związanej z emeryturami pomostowymi; nad tym warto się zastanowić" - podkreślał Szwed. Jak dodał, "dziś nasz resort nie przewiduje zmian, jeśli chodzi o całość emerytur pomostowych".
autor: Kacper Reszczyński
edytor: Sonia Sobczyk
res/ son/
Pomijam armatorów zagranicznych bo pracując u armatora np. niemieckiego marynarz dostanie niemiecką emeryturę po 5 latach zatrudnienia.
Natomiast pracując w Polskiej Żegludze Morskiej czy też Polskiej Żegludze Bałtyckiej marynarz zatrudniony na kontrakcie zostaje bez niczego. Nie ma opłacanego ZUS-u, zdrowotnych itp. Jak to możliwe pracując dla Polski???
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.