Prawo, polityka

22 października 2024 r. w siedzibie Centrum Partnerstwa Społecznego „Dialog” w Warszawie obradował Zespół Trójstronny ds. Przemysłu Stoczniowego z udziałem Arkadiusza Marchewki, Sekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Minister podtrzymał deklarację o wsparciu realizacji budowy promów Ro-Pax dla polskich armatorów w krajowej stoczni.

Podczas drugiego w tym roku posiedzenia Zespołu z udziałem strony rządowej, związkowej i pracodawców w pierwszej części przedstawiono sytuację w spółkach stoczniowych i armatorskich, działających pod nadzorem właścicielskim ministerstwa.

W kontekście zwiększenia przychodów Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia, podkreślono konieczność doprowadzenia do finału budowy nowego doku pływającego, co ma umożliwić remonty większych statków, które do tej pory nie mogły wpływać do szczecińskiej stoczni. Innym wątkiem, dotyczącym MSR Gryfia była możliwość nawiązania partnerskich relacji ze zlokalizowaną obok stoczni firmą Vestas, produkującą elementy wież wiatrowych tak, aby obie spółki mogły harmonijnie współistnieć, także pod kątem stabilnego rynku pracy, działając w bliskim sąsiedztwie.

W odniesieniu do miejsc pracy omówiono działalność Stoczni Wulkan sp. z o.o., która zajmuje się budową kadłubów, wynajmem hal spółkom prywatnym, a także produkcją dużych konstrukcji stalowych dla sektora morskiej energetyki wiatrowej.

Z kolei przedstawiciele Stoczni Remontowej Nauta z Gdyni przedstawili bieżącą sytuację firmy na rynku remontów, podkreślając potrzebę unowocześnienia infrastruktury stoczniowej.

Zaprezentowano także obecną działalność i plany rozwoju Grupy Przemysłowej Baltic, w kontekście aktualizacji strategii rynkowej tego podmiotu. Strona związkowa wniosła o lepsze wykorzystanie w tym względzie ogromnej wiedzy i doświadczenia oraz posiadanych uprawnień pracowników spółki Energomontaż Północ (należącej do GP Baltic) w produkcji trafostacji i budowie obiektów energetycznych. Postulowano włączenie spółki EPG do nowej strategii Grupy w zakresie produktów i finansowania.

Poruszono również sprawę toczących się negocjacji zarządu GP Baltic ze związkami zawodowymi na temat ustalenia warunków płacy w spółkach tej Grupy w zbiorowym układzie pracy oraz zaległości w wypłatach dodatkowej części wynagrodzeń, wynikającej z waloryzacji.

Ważnym tematem posiedzenia Zespołu Trójstronnego była budowa jednostek Ro-Pax dla spółki Polskie Promy. Skoncentrowano się na promach NB101 i NB102, których operatorem będzie spółka Unity Line, należąca do Grupy Polskiej Żeglugi Morskiej. Generalnym wykonawcą tych jednostek jest Gdańska Stocznia Remontowa, która buduje je terminowo i zgodnie z kontraktem, mimo ogromnych wyzwań finansowych.

W trakcie posiedzenia pokazano film ukazujący stan zaawansowania prac. Pierwszy prom jest w ostatniej fazie wyposażania wnętrz, natomiast jednostka NB102 jest już przygotowywana do wodowania. Będą to najnowocześniejsze promy Ro-Pax na Bałtyku. Realizacji tego projektu w Polsce przygląda się branża promowa i stoczniowa w Europie, łącznie z konkurentami polskich firm. 

Obecni na posiedzeniu reprezentanci kierownictwa spółki Polskie Promy oraz PŻM mówili o bardzo dobrej współpracy ze stocznią i monitorowaniu przebiegu prac na bieżąco, także na miejscu budowy. Jednocześnie przyznali, że zmagają się z agresywną konkurencją na rynku bałtyckich przewozów promowych, co skutkuje presją na obniżanie stawek, pogorszeniem prognoz rynkowych i narastającymi trudnościami z pozyskiwaniem środków na inwestycje. Otoczenie rynkowe dynamicznie się zmienia, co wpływa również na politykę banków.

Strona związkowa wyraziła zaniepokojenie tą sytuacją i jej negatywnym wpływem na proces budowy polskich promów, w którym uczestniczy kilka tysięcy pracowników nie tylko krajowej stoczni, ale także firm kooperujących. Zatrzymanie tego projektu mogłoby potężnie uderzyć w stoczniowy rynek pracy na Wybrzeżu.

- Ten projekt jest kluczowy i konieczny do zakończenia, bo od tego zależy przyszłość polskich armatorów – stwierdził jednoznacznie minister Arkadiusz Marchewka dodając, że zarówno resort jak i on osobiście jest zaangażowany w zapewnienie kontynuacji budowy promów w Polsce, ponieważ tego wymaga racja stanu – zagwarantowanie obecności polskich operatorów promowych na Bałtyku.

Przypomniał, że od 2022 roku do prywatnego terminala (Euro Terminal – red.) w Świnoujściu zawija prom armatora Finnlines z Grupy Grimaldi.

- Jestem w bieżącym kontakcie ze stocznią, z innymi resortami, rozmawiamy o tym na szczeblu rządowym. Pracujemy wspólnie nad kompleksowym rozwiązaniem, aby doprowadzić to do końca i wzmocnić pozycję naszych armatorów – zapewnił minister deklarując, że będzie informował strony kontraktu o postępach.

Strona pracodawców podziękowała ministrowi za dotychczasowe wsparcie armatorów, a co za tym idzie także stoczni, w kwestii finansowania budowy jednostki NB101. Związkowcy podkreślili, że w przypadku działań naprawczych, dotyczących finansowania drugiego promu, liczy się czas.

Na zakończenie posiedzenia Zespołu Trójstronnego, mówiono również m.in. o staraniach Związku Pracodawców FORUM OKRĘTOWE, zrzeszającego firmy sektora, na rzecz stworzenia przy współpracy SEA Europe, sektorowej strategii dla przemysłu okrętowego na poziomie UE. Niedawno Rada UE przychyliła się do tego pomysłu, zobowiązując Komisję Europejską do opracowania takiego dokumentu.

Polska, która w styczniu 2025 roku obejmie prezydencję w Radzie UE, może wnieść istotny wkład w prace nad przygotowaniem ww. strategii.

- To jest w interesie całego przemysłu Unii Europejskiej – zgodził się minister Arkadiusz Marchewka.

W najbliższym czasie przedstawiciele ministerstwa spotkają z kierownictwem Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu KE (DG MOVE). Będzie to świetna okazja do ustaleń, co Polska mogłaby wnieść do tego tematu w czasie prezydencji naszego kraju w Radzie UE.

- To już nasze kolejne bardzo rzeczowe i konkretne spotkanie, pokazujące, że o sprawach trudnych rozmawiamy z wzajemnym szacunkiem i poszukujemy rozwiązań najkorzystniejszych dla branży. Dla przemysłu okrętowego bardzo ważne są deklaracje o kontynuacji dużych projektów związanych z odnową polskiej floty, realizowanych w polskich stoczniach, uwiarygodnione osobistym zaangażowaniem ministra Arkadiusza Marchewki w powodzenie tych projektów. Są one silnym impulsem rozwojowym dla naszej branży i zapewniają miejsca pracy dla tysięcy ludzi. Również z uznaniem należy przyjąć zaangażowanie resortu w dialog w Brukseli i przygotowania do polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej – powiedział uczestniczący w nim dyrektor Biura Związku Pracodawców FORUM OKRĘTOWE Ireneusz Karaśkiewicz.

GL

Prom NB101 w Gdańskiej Stoczni Remontowej jest w fazie finalnego wyposażania wnętrz. Fot.: Sławomir Lewandowski/PortalMorski.pl
Prom NB101 w Gdańskiej Stoczni Remontowej jest w fazie finalnego wyposażania wnętrz. Fot.: Sławomir Lewandowski/PortalMorski.pl

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9808 4.0612
EUR 4.2995 4.3863
CHF 4.5859 4.6785
GBP 5.1735 5.2781

Newsletter