Budowa tuneli, które mają połączyć okupowany Krym z Rosją oraz stolice Finlandii i Estonii, Helsinki i Tallin, jest kontrolowana przez te same osoby pochodzące z Chin - ujawniły fińskie i amerykańskie media.
Amerykański dziennik "Washington Post" powiadomił, że za budowę tunelu wiodącego z okupowanego przez Kreml Półwyspu Krymskiego do Rosji mają odpowiadać firmy chińskie. Ta inwestycja jest rozważana ze względu na ukraińskie ataki na różne cele w Rosji i na Krymie, co stanowi odpowiedź Kijowa na rosyjską inwazję na Ukrainę, trwającą od lutego 2022 roku.
Gazeta poinformowała, że przedsięwzięcie powierzono China Railway Construction Corporation (CRCC), czyli chińskiej państwowej spółce zajmującej się budową kolei. Zgodnie z korespondencją mailową, do której dotarł "Washington Post", firma zażądała, by jej udział w projekcie pozostał tajemnicą. W ocenie dziennika przedsiębiorstwo obawia się sankcji, które zostałyby na nią nałożone w związku ze wspieraniem inwazji Rosji na Ukrainę.
Półwysep Krymski jest bowiem miejscem, z którego przeprowadzane są rosyjskie ataki na ukraińskie wojska i cywilów. Ponadto okupanci wykorzystują porty na Krymie do blokowania eksportu ukraińskiego zboża i innych produktów rolnych.
Zarówno CRCC, jak też China Railway Engineer Corporation (CREC) - firma powiązana z konstrukcją tunelu pomiędzy Helsinkami i Tallinem - działają pod nadzorem SASAC, Komisji Nadzoru i Administracji Aktywami Państwowymi Rady Państwa ChRL.
SASAC mianuje menedżerów firm i może w szerokim zakresie uczestniczyć w podejmowaniu decyzji przez te podmioty.
Peter Vesterbacka, fiński biznesmen odpowiedzialny za budowę tunelu Helsinki-Tallin, ocenił w rozmowie z nadawcą publicznym Yle, że "nie widzi problemu w zaangażowaniu w projekt podmiotu z Chin, odpowiadającego za budowę podziemnej kolei". Przedsiębiorca zaznaczył, że to on i jego fińscy partnerzy podejmują decyzję dotyczące projektu, a "działania Chińczyków (związane) z rosyjską agresją (na Ukrainę) nie mają wpływu na tunel pod Zatoką Fińską".
Projekt tunelu o długości około 100 kilometrów jest prowadzony przez spółkę FinEst Bay Area Development, której współzałożycielem jest Peter Vesterbacka, znany również jako twórca popularnej gry Angry Birds. FinEst Bay szacuje, że budowa będzie kosztować 15-20 mld euro.
Po ukończeniu tunel Helsinki-Tallin stałby się najdłuższym na świecie podmorskim tunelem kolejowym, niemal dwa razy dłuższym od tunelu pod kanałem La Manche.
Przeprawa ma zintegrować Finlandię ze standardową europejską siecią kolejową, wprowadzaną do krajów bałtyckich dzięki projektowi Rail Baltica. Finansowana w 85 proc. ze środków unijnych Rail Baltica zakłada budowę około 870-kilometrowej linii kolejowej o rozstawie torów 1435 mm, która połączy Estonię, Łotwę i Litwę z Polską, i tym samym europejską siecią kolejową. Obecnie na terenie krajów bałtyckich dominuje, podobnie jak w Rosji, rozstaw torów o szerokości 1520 mm, a w Finlandii 1524 mm.
Z Tallina Jakub Bawołek (PAP)
Rys.: FinEst Bay Area Development