Jak informuje portal World Maritime News, pozarządowa organizacja środowiskowa NGO Shipbreaking Platform wezwała Komisję Europejską, Parlament Europejski i państwa członkowskie, aby wsparły koncepcję wprowadzenia mechanizmu korzyści finansowych, które przyczynią się do bezpieczniejszego i bardziej przyjaznego środowisku złomowania statków zgonie z określonymi standardami.
Jak mówi Patrizia Heidegger, dyrektor zarządzająca w NGO Shipbreaking Platform, nadszedł wreszcie czas, aby ukrócić działania tych, którzy stosują niebezpieczne praktyki demontażu statków, głównie w Bangladeszu. To właśnie tam, nierzadko, stalowe części ze złomowanych jednostek są przyczyną tragicznych wypadków. Demontaż odbywa się bez poszanowania praw człowieka i standardów ochrony środowiska. Prace wykonywane są bezpośrednio na plaży, w strefie ciągłych przypływów, które uniemożliwiają odpowiednie zabezpieczenie, a także usuwanie toksycznych odpadów.
Tzw. "zachęty finansowe" miałyby zakończyć tego typu działania.
AL