Realizowane wspólnie przez Polskę i Litwę projekty infrastrukturalne to główne tematy spotkania Ministra Infrastruktury Dariusza Klimczaka z Ministrem Transportu i Komunikacji Republiki Litewskiej Eugenijusem Sabutisem. Było to pierwsze spotkanie z nowo powołanym litewskim ministrem w gabinecie Premiera Gintautasa Paluckasa. W spotkaniu w Warszawie wzięli udział również wiceministrowie infrastruktury Stanisław Bukowiec i Piotr Malepszak.
Omawiając infrastrukturę drogową, ministrowie wymienili informacje o stanie prac nad trasą Via Baltica, która jest drogową osią komunikacyjną Europejskiego Korytarza Transportowego „Bałtyk - Morze Północne” i zarazem najważniejszym połączeniem drogowym pomiędzy państwami bałtyckimi a Europą Zachodnią. W Polsce ten szlak tworzą odcinki dróg ekspresowych S8 i S61 pomiędzy Warszawą i przejściem granicznym w Budzisku.
Minister Dariusz Klimczak zaznaczył, że trasa w jej polskiej części jest przejezdna od trzeciego kwartału ubiegłego roku, a ostateczne zakończenie trwających jeszcze prac na obwodnicy Łomży zaplanowane jest w drugiej połowie tego roku. Omówiono ponadto plany dokończenia trasy Via Baltica po stronie litewskiej oraz wzmocnienia połączenia Augustów - Lazdijai w kierunku Wilna. Strony podkreśliły znaczenie tych połączeń nie tylko w wymiarze ekonomicznym, ale i w obszarze bezpieczeństwa. W kontekście połączenia prowadzącego przez Augustów partnerzy podkreślili potrzebę zapewnienia finansowania projektu z uwzględnieniem jego strategicznego charakteru.
— Wspólnie wystąpimy do Unii Europejskiej w sprawie finansowania tego projektu ze względu na jego znaczenie o charakterze cywilno-wojskowym, ale także z punktu widzenia rozwoju tej części Polski — podsumował Minister Dariusz Klimczak.
– Dzięki dobrej współpracy z naszymi sąsiadami wspólnie wspieramy rozwój przygranicznej infrastruktury i transgranicznych połączeń transportowych. Są to niezwykle ważne drogi, nie tylko dla mieszkańców regionów przygranicznych, ale istotne także z punktu widzenia szeroko rozumianego bezpieczeństwa militarnego wschodniej flanki NATO – powiedział wiceszef resortu infrastruktury Stanisław Bukowiec.
Polska konsekwentnie i zgodnie ze swoim zobowiązaniem realizuje kolejne zadania na trasie Rail Baltica, dostosowując szlak do wymaganych standardów sieci TEN-T.
– Potwierdzeniem tego faktu jest ogłoszenie na początku tego roku największego na przestrzeni ostatnich lat przetargu w obszarze kolejowym, którego wartość wynosi przeszło 6 mld zł, a który dotyczy modernizacji 100 km linii kolejowej Białystok-Ełk, będącej elementem trasy Rail Baltica. Poza podniesieniem parametrów technicznych linii, skutkującym zwiększeniem dopuszczalnej prędkości do 200 km/h dla pociągów pasażerskich oraz 120 km/h dla pociągów towarowych, zaplanowano dobudowanie drugiego toru szlakowego – powiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
Ministrowie zgodzili się, że aby kontynuować ambitne cele unijnej polityki transportowej konieczne jest szersze uwzględnienie finansowania infrastruktury komunikacyjnej w kolejnej perspektywie finansowej UE. Wskazali jednocześnie, na sprawdzone dotychczasowe doświadczenia i rozwiązania, dzięki którym zrealizowany został szereg strategicznych inwestycji transportowych, ważnych z punktu widzenia rozwoju i bezpieczeństwa Europy. Zwieńczeniem spotkania było podpisanie przez ministrów Stanisława Bukowca i Julijusa Glebovasa wspólnego listu do Dyrektor Generalnej DG MOVE w sprawie zapewnienia środków na rozbudowę połączenia drogowego Augustów - Lazdijai.