Zwolnienie stoczni z podatku VAT, wybór między CIT a zryczałtowanym 1-proc. podatkiem od wartości sprzedanej produkcji oraz możliwość włączenia stoczni do specjalnych stref ekonomicznych zakłada uchwalona w środę przez Sejm ustawa o aktywizacji przemysłu okrętowego.
Za opowiedziało się 290 posłów, przeciw było 30, a 131 wstrzymało się od głosu.
Ustawę przygotowało Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Przed przyjęciem całości ustawy Sejm odrzucił wszystkie zgłoszone poprawki. Dotyczyły one m.in. zmiany tytułu ustawy - posłowie PO i Nowoczesnej proponowali, aby nazywała się "ustawą o zryczałtowanym podatku od wartości sprzedanej produkcji", a nie "ustawą o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych".
W trakcie prac w komisji posłowie zaproponowali także rozszerzenie użytej w ustawie definicji "budowa statku" przez dodanie fragmentu, iż budowa statku dotyczy także budowy części, które mają zostać wbudowane do statku lub służyć jego eksploatacji. Inna odrzucona poprawka dotyczyła zniesienia limitu 5 mln euro, umożliwiającego korzystanie ze zryczałtowanego podatku przy remontach statków.
Przyjęta przez Sejm ustawa zakłada stosowanie zerowej stawki VAT na produkcję, import, części i wyposażenie dla jak najszerszego katalogu jednostek pływających(zgodnie z dyrektywą UE w sprawie VAT). Rozszerzenie preferencji podatkowej dotyczyć będzie takich statków jak np. holowniki i lodołamacze pełnomorskie. Przewidziano też zwiększenie katalogu nowych statków objętych zerową stawką VAT-u. Jak wskazano, zaoszczędzone w ten sposób środki przedsiębiorcy będą mogli wykorzystać na inne cele.
Według obowiązujących obecnie przepisów stocznie, zaopatrując się u swoich dostawców w różnego rodzaju komponenty związane z budową statku, płacą VAT (wynosi on 23 proc.). Po zakończeniu budowy, zgodnie z polskim prawem, stocznia występuje do budżetu państwa o zwrot tego VAT-u. W nowych przepisach stocznia już na etapie wystawiania faktury za konkretne elementy czy komponenty nie będzie płaciła VAT-u.
W ustawie przewidziano też możliwość wyboru między obecnym 19 proc. CIT lub PIT a nowym zryczałtowanym podatkiem od wartości sprzedanej produkcji w wysokości 1 proc. w zakresie budowy i przebudowy statków. Wybór formy opodatkowania będzie wymagał złożenia przez przedsiębiorcę oświadczenia. Zmiana formy opodatkowania możliwa będzie nie wcześniej niż po upływie trzech lat.
W nowych przepisach zakłada się także ułatwienia w objęciu statusem specjalnej strefy ekonomicznej gruntów, na których prowadzona jest produkcja okrętowa i komplementarna. Ustawa przewiduje też dopuszczenie branży okrętowej do możliwości korzystania ze środków unijnych, tj. kredytu technologicznego i premii technologicznej (po decyzji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej z rynkiem wewnętrznym).
Według szacunków rządu, dzięki stworzeniu warunków do dynamicznego rozwoju przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych powstanie w nich ok. 3 tys. miejsc pracy.
Teraz ustawą zajmie się Senat. Planuje się, że wejdzie w życie 1 stycznia 2017 r.
krm/ pś/ zab/
oczywiscie pieniadze trafily do swoich do znajomych krolika.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.