W Pucku trwa budowa portu jachtowego. W ramach projektu powstaje niezbędna infrastruktura mariny, na którą składają się falochrony, nabrzeża i pomosty. To jedna z najważniejszych inwestycji dla miasta Pucka, realizowana przy znacznym udziale środków finansowych z Unii Europejskiej. To również istotna inwestycja w kontekście rozwoju żeglarstwa w rejonie Zatoki Puckiej. Puccy samorządowcy chcą, by dzięki nowej marinie do miasta mogło przypłynąć jeszcze więcej żeglarzy z Polski, Skandynawii i z Niemiec.
Jak wyjaśniła Hanna Pruchniewska, burmistrz Pucka, rozbudowa mariny była potrzebna, bo w istniejących portach – jachtowym i rybackim jest miejsce tylko na 60 jednostek pływających.
Okres inflacyjny, okres wojenny, pandemiczny, podwyższenie kosztów pracy – to wszystko wpłynęło na to, że koszty są wyższe niż planowaliśmy w roku 2015. Na ten moment mogę powiedzieć o 39 mln 600 tys. zł - z tego ponad 22 mln zł to jest dofinansowanie unijne – dodała burmistrz.
Na pomostach zainstalowane zostaną postumenty do poboru energii i wody, stanowiska ze sprzętem ratowniczym, drabinkami oraz knagami cumowniczymi. W efekcie, oprócz już istniejących, powstanie 98 nowych miejsc cumowania dla jachtów.
FOTORELACJA
Inwestycja realizowana jest w ramach projektu pn. „Rozbudowa i przebudowa portu w Pucki dla umożliwienia rozwoju jej funkcji rybackich, turystycznych i żeglarskich” i jest współfinansowana jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.
Leżymy nad morzem jako województwo, to jeden z wielu projektów dotyczących rozbudowy marin i przystani. To systemowe podejście do rozwoju turystyki w województwie pomorskim – od początku realizacji unijnego programu regionalnego finansujemy i realizujemy takie projekty – powiedział w rozmowie z Serwisem Samorządowym PAP Jan Szymański, dyrektor Departamentu Programów Regionalnych w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego.
Prace budowlane pierwszego etapu budowy nowego portu rozpoczęły się w sierpniu 2021 roku, ale proces związany z projektem – jego dokumentacją, zbieraniem niezbędnych pozwoleń i zgód potrzebnych do rozpoczęcia inwestycji zaczęły się w 2015 roku.
W etapie pierwszym jesteśmy bliscy finału, czyli jest to budowa falochronu północnego z pomostem łączącym oraz miejscem na cumowanie 98 jednostek, w tym 4 jednostek białej floty. Jeżeli chodzi o drugi etap, to jest rozbudowa falochronu północnego, falochron wschodni, rozbudowa zaplecza oraz kolejne stanowiska na ok. 100 jachtów. Również elementem tego całego przedsięwzięcia jest inwestycja Urzędu Morskiego - falochron zachodni, który m.in. będzie pełnił funkcję osłonową dla naszej części, ale będą tam też elementy związane z obsługą naszej mariny – powiedział Serwisowi Samorządowemu PAP Piotr Ciskowski, zastępca burmistrza Pucka.
Zgodnie z umową, do końca września 2023 roku prace w przy nowym porcie żeglarskim powinny się zakończyć. Wykonawca – Grupa NDI – deklaruje jednak, że uda się to zrobić wcześniej, być może jeszcze przed sezonem letnim, ale wszystko zależy od odbiorów inwestycji.
Fot. Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl