Inne

W czwartek 9 bm. rozpoczął się dwudniowy finał II Forum Morskiego Radia Gdańsk. Wieczorem, w trakcie uroczystej gali w Studiu Koncertowym im. Janusza Hajduna wręczono nagrody w kategorii „Statek Roku” oraz „Żagiel Roku”. Tytuł "Statek Roku" otrzymały dwie bliźniacze jednostki – Coey VikingCooper Viking – ze stoczni Remontowa Shipbuilding S.A., zaś laureatem tytułu "Żagiel Roku" został Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Nagrodzone statki, to wielozadaniowe jednostki do obsługi morskiego przemysłu energetycznego. Są produktem spółek polskiej grupy Remontowa Holding, zbudowała je Remontowa Shipbuilding we współpracy z Gdańską Stocznią „Remontowa” im. J. Piłsudskiego S.A. Zostały przekazane norweskiemu armatorowi Borealis Maritime, odpowiednio w styczniu i kwietniu 2021 roku. Eksploatowane pod zarządem technicznym firmy Viking Supply Ships, pracują w norweskim sektorze Morza Północnego.

Wyposażone są w hybrydowy system napędowy, składający się z dwóch elektrycznych pędników azymutalnych, zasilanych przez cztery silniki wykorzystujące skroplony gaz ziemny jako paliwo główne. Napęd wspomagany jest przez system baterii elektrycznych, co dodatkowo obniża zużycie paliwa i emisje CO2 do atmosfery, a postój w porcie pozwala dopasować do ograniczeń w zakresie norm hałasu. Pędniki azymutalne ze śrubami przeciwbieżnymi zapewniają wysoką efektywność energetyczną oraz precyzyjne manewrowanie w warunkach silnego zalodzenia w rejonach arktycznych.

Żaglem Radia Gdańsk uhonorowano prezesa Zarządu Morskiego Portu Gdynia, Jacka Sadaja. Z branżą morską jest związany od 2020 roku, kiedy to został powołany na stanowisko wiceprezesa zarządu/dyrektora ds. infrastruktury i zarządzania majątkiem w zarządzie Morskiego Portu Gdynia S.A. Z dniem 29 czerwca 2021 roku Rada Nadzorcza ZMPG powołała go na stanowisko prezesa zarządu i jednocześnie dyrektora naczelnego w zarządzie VIII kadencji spółki.

Port Gdynia jest nowoczesnym portem morskim na południowym Bałtyku, który w 2022 roku świętuje 100 lat działalności. Stały wzrost przeładunków i dobre prognozy na kolejne lata stanowią mocny argument za rozwijaniem portu gdyńskiego. Całkowita wartość inwestycji infrastrukturalnych w obrębie Portu Gdynia to ponad cztery miliardy złotych.

Ogólna liczba przeładunków w Porcie Gdynia w 2021 roku wzrosła o 8,2 proc., do 26 693 tys. ton. Przeładunki kontenerów wyniosły rekordowe 985 919 TEU, co stanowi wzrost o 8,9 proc. w stosunku do poprzedniego roku. Największe wzrosty Port odnotował w kategorii ładunków drobnicowych – wzrost o 14,9 proc. do 16 207 tys. ton – oraz ropy i przetworów naftowych – aż o 42 proc. więcej, łącznie 2 516 tys. ton. Do Gdyni w 2021 roku zawinęło 4240 statków handlowych, co oznacza wzrost o 14,7 proc. 19 spośród tych statków stanowiły kontenerowce powyżej 300 metrów długości.

Finał II Forum Morskiego Radia Gdańsk, odbywający się w dniach 9 i 10 czerwca wieńczy cykl debat o gospodarce morskiej, trwający na falach gdańskiej rozgłośni Polskiego Radia od kwietnia br. Przedstawiciele świata nauki, eksperci i prezesi czołowych polskich spółek biorą udział w sześciu debatach w Studiu Koncertowym im. Janusza Hajduna.

Pierwsza z nich, w czwartek 9 bm. dotyczyła nowoczesnych technologii i silnej gospodarki morskiej jako jednego z elementów bezpieczeństwa energetycznego Polski. Rozmówcami byli Waldemar Buda – minister rozwoju i technologii, Piotr Müller – sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, rzecznik prasowy rządu oraz Maciej Styczyński – naczelnik Wydziału Przemysłu Okrętowego w Ministerstwie Infrastruktury.

Druga debata koncentrowała się wokół planów budowy morskich farm wiatrowych na Bałtyku. Głos w tej sprawie zabierali Dariusz Lociński – prezes zarządu PGE Baltica, Przemysław Sztandera – prezes zarządu Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, Krzysztof Dośla – przewodniczący Zarządu Regionu NSZZ „Solidarność” oraz Anna Łukaszewska-Trzeciakowska – dyrektor Biura Morskich Farm Wiatrowych PKN Orlen.

Podczas trzeciej, ostatniej czwartkowej debaty, o przyszłości żeglugi śródlądowej w Polsce i rozwoju infrastruktury transportowej, także w aspekcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, którego budowa dobiega końca, dyskutowali dr Magdalena Dalman – burmistrz Tolkmicka, Arkadiusz Zgliński – dyrektor zarządu Portu Morskiego Elbląg, Barbara Olczyk, zastępca dyrektora do spraw inwestycyjnych Urzędu Morskiego w Gdyni oraz Andrzeja Winiarski – dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku.

W piątek 10 bm. od godz. 10 w Radiu Gdańsk drugi dzień debat II Forum Morskiego.

GL

 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9625 4.0425
EUR 4.3054 4.3924
CHF 4.5834 4.676
GBP 5.1082 5.2114

Newsletter