W poniedziałek, po zimowej przerwie, otwarto dla żeglugi szlak Wielkich Jezior Mazurskich. Oddano też do użytku wyremontowany Kanał Piękna Góra, który łączy - popularne wśród żeglarzy i motorowodniaków - jeziora Tajty i Kisajno.
Kanał Piękna Góra został za ponad 3 mln zł udrożniony, przebudowano umocnienia brzegowe na odcinku 140 m. Udrożniono też odcinek zatoki jeziora Tajty przed kanałem. Poprawi to bezpieczeństwa żeglugi między Kisajnem a Niegocinem i zapewni właściwe parametry tej drogi wodnej.
Wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski podczas poniedziałkowego briefingu w Pięknej Górze ocenił, że zakończenie tej inwestycji to bardzo dobra wiadomość na rozpoczęcie sezonu żeglugowego.
Jak przypomniał, skala zaniedbań związanych z wieloletnim brakiem remontów mazurskich kanałów była tak duża, że z części z nich nie można było w pełni korzystać. Podkreślał, że inwestycje podnoszą bezpieczeństwo turystów wypoczywających na jeziorach. Zauważył, że w najbliższych miesiącach w wielu miejscach Mazur będzie widać pracowników, którzy modernizują śluzy, kanały czy mariny.
Czas najwyższy, żeby Wody Polskie na stałe założyły tutaj wielki plac budowy i tak na poważnie rozpoczęły wieloletnie inwestycje w gospodarkę wodną, turystykę, żeglarstwo - stwierdził wiceminister.
Według prezesa Wód Polskich Przemysława Dacy realizowane i planowane inwestycje zmieniają obraz Mazur. Na początku roku zakończył się kompleksowy remont Kanału Tałckiego, który kosztował ponad 27 mln zł. Ogłoszono już przetarg na remont śluzy i jazu w Karwiku. W maju planowane jest ogłoszenie przetargu na remont Kanału Giżyckiego i śluzy Guzianka I.
Daca przypomniał, że Wody Polskie kolejny sezon z rzędu nie będą pobierały opłat za śluzowanie. Przeprosił wodniaków za możliwe utrudnienia na kanałach Mioduńskim, Szymońskim i Węgorzewskim oraz Węgorapie, na których trwają prace remontowe. Pomimo tych prac, będą one otwarte dla ruchu przez cały sezon.
Od poniedziałku - wraz z otwarciem dla żeglugi szlaku Wielkich Jezior Mazurskich - został uruchomiony System Sygnalizacji Ostrzegawczej przed niebezpiecznymi zjawiskami pogodowymi. Składa się on z sieci 17 masztów. Przed rozpoczęciem sezonu Wody Polskie oznakowały cały szlak żeglowny; ustawiono 450 boi i 85 znaków brzegowych.
Szlaki żeglowne Systemu Wielkich Jezior Mazurskich mają łączną długość około 145 km. Poza głównym szlakiem Pisz - Węgorzewo, są to również boczne odnogi tej drogi wodnej: Jezioro Mikołajskie - Jezioro Nidzkie, jezioro Tałty - Ryn, jezioro Kisajno - jezioro Niegocin i jezioro Mamry - Święcajty.
Jak podawały Wody Polskie, podczas poprzedniego sezonu - od maja do października - przez śluzy Guzianka I i Guzianka II przeprawiło się blisko 20 tys. jednostek pływających.
Inwestycje na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich, wraz z zakończoną budową śluzy Guzianka II i planowanym remontem śluzy Guzianka I, realizowane są przez Wody Polskie w partnerstwie ze Stowarzyszeniem Wielkie Jeziora Mazurskie 2020; współfinansowane są z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego woj. warmińsko-mazurskiego na lata 2014-2020.
autor: Marcin Boguszewski