W czwartek, 7 października w Centrum Konferencyjnym Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego w Gdyni rozpoczęła się 20. już edycja Forum Gospodarki Morskiej. Eksperci sektora morskiego, naukowcy i przedsiębiorcy, w hybrydowej formule, dyskutowali o branży morskiej i stojących przed nią wyzwaniach w pandemicznej rzeczywistości.
Tegoroczne Forum Gospodarki Morskiej jest wyjątkowo istotne z co najmniej dwóch powodów. Pierwszym jest tematyka i pewien moment historyczno-gospodarczy, w jakim się znajdujemy. Jesteśmy w czasie, który może wiele zmienić w naszej gospodarce morskiej, może przesądzić o jej przyszłości - o tym, jak będzie wyglądała w kolejnych latach – mówiła Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Druga przyczyna, z powodu której jest mi jeszcze milej to fakt, że mamy do czynienia z bardzo przyjemną rocznicą. Forum Gospodarki Morskiej, w moim przekonaniu, to najważniejsza impreza gospodarcza w tym mieście, obchodzi równe 20 lat. To już więcej, niż wiek dojrzałości. Jesteśmy bardzo dumni, że ta impreza przetrwała tyle lat i przyciąga szeroką rzeszę publiczności – dodała.
Gościem specjalnym Forum Gospodarki Morskiej Gdynia była m.in. Magda Kopczyńska - dyrektor ds. transportu wodnego w Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu w Komisji Europejskiej, która mówiła o tym, co z poziomu legislacji, regulacji i działań na poziomie europejskim będzie ważne dla transportu morskiego, gospodarki morskiej i portów.
W 2020 roku Komisja Europejska przedstawiła dokument, na którym pracowaliśmy przez kilka lat wcześniej konsultując go bardzo szeroko z interesariuszami ze wszystkich sektorów. To horyzontalny dokument dotyczący transportu i mobilności we wszystkich sektorach. Ta strategia zrównoważonej, inteligentnej mobilności odnosi się do wszystkich wyzwań i określa zestaw 82 inicjatyw w dziesięciu obszarach głównych w zakresie zielonej i cyfrowej transformacji systemu transportu Unii Europejskiej. Zgodnie z ogólną zasadą tej strategii wszystkie rodzaje transportu muszą stać się bardziej zrównoważone, z szeroko dostępnymi, ekologicznymi alternatywami i odpowiednimi zachętami do stymulowania transformacji.
Jak mówiła, w perspektywie intermodalnej, łączącej różne rodzaje przewozów, efektywność systemu transportowego jako całości, powinna ulec poprawie. Strategia mówi także o zabezpieczeniu łańcuchów dostaw i koordynowaniu europejskiego podejścia do skutecznego radzenia sobie z przyszłymi kryzysami.
Tradycyjnie już Forum podzielono na kilka paneli tematycznych i w pierwszym dniu wydarzenia były to „Porty i logistyka” oraz „Edukacja morska”.
Panel „Porty i logistyka” zgromadził kluczowych dla branży decydentów, w rękach których jest dzisiaj przyszłość inwestycyjna. Liderem panelu był Marek Tarczyński - przewodniczący Rady Polskiej Izby Spedycji i Logistyki, udział w nim wzięli: Krzysztof Urbaś - prezes Zespołu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, Charles Baker - dyrektor generalny DCT Gdańsk, Jan Jarmakowski - prezes Terminalu Kontenerowego Gdynia, Wojciech Szymulewicz - prezes BCT Gdynia, Maciej Bąk - wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A., Magdalena Fitak - Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Łukasz Greinke - prezes Zarządu Morskego Portu Gdańsk S.A. Moderatorem był panelu był prof. Andrzej Grzelakowski.
Zestawienie portów i logistyki nie jest przypadkowe, bo postaramy się spojrzeć na port w logistycznym kontekście. Będziemy mówić o wyzwaniach, które stoją przed portami, jeśli chodzi o sprostanie rozwojowi technicznemu, technologicznemu i organizacyjnemu żeglugi, z drugiej strony o właściwym zabezpieczeniu dostaw i dystrybucji ładunków kontenerowych, które gdzieś w końcu sprawnie powinny za pośrednictwem transportu samochodowego, czy też intermodalu, trafić w głąb naszego kraju – mówił Marek Tarczyński.
Dyskusja toczyła się także wokół aspektu infrastrukturalnego.
W Porcie Gdańsk w ostatnim czasie nadrabialiśmy dług infrastrukturalny, przebudowujemy w tej chwili blisko 5 km nabrzeży, zbudowaliśmy cały układ drogowo-kolejowy do tych największych terminali specjalistycznych i głębokowodnych. Musimy jednocześnie myśleć o przyszłości. Nadrabiamy zaległości, ale chcemy jednocześnie dorównać tym największym portom, które myślą w tej chwili o zupełnie innych planach – mówił Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A.
Niedawno udało nam się podpisać umowę z DCT Gdańsk, który rozbudowuje swoje nabrzeże, natomiast to nie koniec. Cały czas chcemy iść do przodu, analizujemy absolutnie różne możliwości. Dla nas problem to jest przegrana szansa, tak samo traktowaliśmy kryzys. Staraliśmy się znaleźć takie rozwiązania, aby w czasach kryzysu urosnąć w rankingach i to się udało. Awansowaliśmy do 18 największych portów w Europie, jesteśmy numerem trzy na Bałtyku i dzięki współpracy z DCT Gdańsk numer jeden, jeżeli chodzi o przeładunki na Bałtyku – dodał Greinke.
O tym, m.in. jak zapewnić znaczący napływ utalentowanych i zmotywowanych uczniów do systemu edukacyjnego mówiono podczas drugiego panelu „Edukacja morska”, której liderem był kpt. Kuba Szymański, sekretarz generalny InterManager.
Wśród panelistów: prof. dr hab. inż. kpt. ż.w. Adam Weintrit - rektor Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, dr inż. kpt. ż.w. Arkadiusz Tomczak - prorektor ds. morskich Akademii Morskiej w Szczecinie, prof. dr hab. Tomasz Szubrycht - rektor Akademii Marynarki Wojennej, kpt. ż.w. Alfred Naskręt - dyrektor Szkoły Morskiej w Gdyni, Alastair Evitt - dyrektor zarządzający V Ships Cyprus oraz Henrik Jensen - Danica Maritime Service.
Najważniejsze jest to, aby pokazać młodym ludziom, jak atrakcyjna jest praca na morzu. Musimy intensywnie ją promować - mówił kpt. ż.w. Alfred Naskręt.
Młodzi ludzie chcą się zaangażować w kwestie technologiczne, ale niekoniecznie chcą doświadczyć życia na pokładzie statku. Teraz musimy pokazać, że jest to kariera, która daje stabilność zatrudnienia i wyjątkowe kwalifikacje, otwierające drzwi do wielu innych stanowisk, także na lądzie – dodał Alastair Evitt - dyrektor zarządzający V Ships Cyprus.
Zarządcy polskich uczelni zwrócili też uwagę na fakt, że absolwenci szkół średnich mają coraz mniejszą wiedzę i umiejętności w momencie rozpoczynania studiów.
„Morze mnie kręci”
Co roku podczas Forum Gospodarki Morskiej w Gdyni przyznawane są nagrody za film o gospodarce morskiej. W tym roku laureatami zostali Rafał Kaczmarek i Maciej Michałowski.
To wyjątkowy projekt w skali ogólnopolskiej, w którym uczestniczą młodzi ludzie i przez kilka miesięcy uczą się, jak robić film reklamowy – mówił Jerzy Rados z Gdyńskiej Szkoły Filmowej. – Robią to w Gdyńskiej Szkole Filmowej pod okiem największych znawców od reklamy w Polsce. Ten proces, który trwa kilka miesięcy, owocuje filmem. W tym roku zwyciężył film pt. Lunapark.
AL
Fot.: Forum Gospodarki Morskiej Gdynia / Youtube