Projekt mającego 100 km długości podmorskiego tunelu łącznego Finlandię i Estonię natrafił na pierwsze problemy, po tym jak władze w Tallinie wezwały do udzielenia dodatkowych wyjaśnień dot. finansowania i gwarancji ukończenia budowy - podała we wtorek agencja Bloomberga.
"Potrzebujemy pełnego zrozumienia ws. źródła pochodzenia i całkowitej sumy pieniędzy" - wskazał w wywiadzie minister gospodarki Estonii Taavi Aas. "Gdzie są gwarancje, że projekt zostanie ukończony? Deweloper nie był też w stanie odpowiedzieć na pytanie, ile osób będzie tym tunelem podróżować" - wymieniał polityk.
Planowany tunel miedzy Helsinkami i Tallinem rozciągać się ma na ponad 100 km i wymagać będzie utworzenia co najmniej jednej sztucznej wyspy. Projekt założył fiński przedsiębiorca Peter Vesterbacka, który uprzednio związany był z deweloperem gier wideo Rovio Entertainment ("Angry Birds").
Całość finansowania ma zaś zapewnić chińskie przedsiębiorstwo Touchstone Capital Partners - poinformowała w marcu współzałożona przez Vesterbacka firma Finest Bay Area Development. Środki w wysokości 15 mld euro zostały uzgodnione wcześniej w roku obecnym.
Zlecone przez strony fińską i estońską ubiegłoroczne badanie pokazało, że projekt mógłby stać się ekonomiczne opłacalny jako partnerstwo publiczno-prywatne, jeśli Unia Europejska opłaciłaby 40 proc. kosztu w ramach dopłat. Wtedy całkowita cena projektu wyniesie 13-20 mld euro. Aas wskazał, że plany Vesterbacka są niezgodne z wnioskami raportu.
W ubiegłym miesiącu minister ds. regionalnych Estonii Jaak Aab wystosował list do Finest Bay Area prosząc o więcej szczegółów na temat tunelu i wskazując, że plan otwarcia go dla podróżnych w 2024 r. jest nierealny. Rządowe badanie miało pokazać, że ukończenie projektu zajmie ok. 15 lat.
Prawnik firmy deweloperskiej Paul Kunnap zaznaczył, że obecnie spółka pracuje nad zapewnieniem dodatkowych informacji rządom, by te mogły podjąć decyzje jak najszybciej. Niektóre odpowiedzi powstaną jednak dopiero po zleceniu dalszych badań - dodał.
Rząd fiński nie dyskutował jeszcze sprawy tunelu podczas oficjalnych obrad, a projekt nie jest częścią strategii rozwoju infrastruktury państwa - poinformowała dyrektorka oddziału sieci pod ministerstwem transportu i komunikacji Sabina Lindstrom. "Z kolegami z Estonii prowadziliśmy nieoficjalne rozmowy nad pomysłem wspólnego protokołu ustaleń, ale nie wysłali oni oficjalnej prośby o podpis" - wskazała.
kso/ lm/
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.