bierze udział w projekcie MARELITT Baltic, w kolejnej akcji odławiania sieci widm na Bałtyku - ekipa trzech profesjonalnych nurków w pierwszym tygodniu trwania akcji wyłowiła sieci z wraku statku Memel, a także sprawdziła dwie pozycję wraku statku Planeta.
W drugim tygodniu pogoda pokrzyżowała nieco plany: silny wiatr na Bałtyku skutecznie uniemożliwił w poniedziałek wyjście w morze. Niemniej już we wtorek przystąpiono do akcji w pobliżu Kołobrzegu. W tym etapie projektu, z zalegających sieci zostaną oczyszczone jeszcze wraki: Siarkowca, Kanonierki oraz Sycylii. Do tej pory na pokład Nawigatora XXI udało się wyciągnąć ponad pół tony sieci.
W akcji udział biorą przedstawiciele WWF Polska, AM oraz załoga Nawigatora XXI. Co istotne - w prowadzonych na statku działaniach uczestniczą również studenci Akademii Morskiej w Szczecinie, odbywający praktyki na statku.
Projekt MARELITT jest międzynarodową inicjatywą poszukiwania i wyławiania zagubionych narzędzi połowowych z dna Bałtyku. Zagubione sieci bowiem nadal łowią ryby, ptaki i ssaki morskie. Mogą być też źródłem mikrocząsteczek plastiku, wpływając tym samym negatywnie na stan ekosystemu morskiego.
Celem Projektu MARELITT jest opracowanie prostych, efektywnych i bezpiecznych dla środowiska metod wyławiania z dna Bałtyku zagubionych sieci, dostosowanych do różnych warunków geograficznych oraz znalezienie systemowego rozwiązania problemu środowiskowego związanego z zagubionym sprzętem połowowym.
Nawigator XXI (dług. ponad 60 m, szer. 10,5 m) został zbudowany w Gdańskiej Stoczni Remontowej (podobnie jak Horyzont II, statek szkoleniowy Akademii Morskiej w Gdyni). Matką chrzestną została Jolanta Kwaśniewska - żona ówczesnego prezydenta RP. Podniesienie bandery odbyło się 30 stycznia 1998 r. na Nabrzeżu Wieleckim u podnóża Wałów Chrobrego.
rel (Akademia Morska w Szczecinie)
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.