We wtorek, 4 września w Hamburgu rozpoczynają się 27. Międzynarodowe Targi Budowy i Wyposażenia Statków, Maszyn i Technologii Morskich SMM. Motywem przewodnim tej największej, uznawanej za najważniejszą imprezy światowego przemysłu okrętowego będą inteligentne technologie nowej generacji. Rozwiązania w myśl hasła „Trends in SMMart Shipping” zostaną zaprezentowane na stoiskach wystawienniczych, a także podczas towarzyszących konferencji. Targi potrwają do piątku, 7 września.
Proces cyfryzacji w branży morskiej przeżywa dynamiczny rozkwit. Większość przedsiębiorstw zaangażowanych w żeglugę, budownictwo okrętowe i pokrewne dyscypliny wykorzystuje i śledzi coraz to nowsze sposoby wykorzystania inteligentnych rozwiązań poprawiających wydajność. Dlatego też digitalizację wybrano jako wiodący temat tegorocznych targów SMM.
Oprócz produktów wysokiej technologii, umożliwiających zdalne monitorowanie ruchu statków, na znaczeniu zyskują obecnie wspomagane satelitarnie platformy i moduły kontrolne integrujące przepływ informacji dotyczących wszystkich jednostek operujących w ramach danej floty. Trwają także prace nad mobilnymi aplikacjami monitorującymi oraz portalami dla klientów usprawniającymi działanie w ramach łańcucha logistycznego.
Udział w tegorocznych targach SMM w Hamburgu, w centrum wystawienniczym Hamburg Messe und Congress zapowiedziało łącznie 2 289 wystawców z 69 krajów. Od dynamicznie rozwijających się start-upów oferujących specjalistyczne aplikacje, po wiodących na rynku dostawców technologii morskiej – to wszystko w 13 halach na 93 000 m2 powierzchni wystawienniczej.
Statki bezzałogowe
Jednym z fascynujących tematów obecnych na tegorocznych targach SMM będzie żegluga autonomiczna. Wg specjalnie przygotowanego raportu SMM na temat przemysłu morskiego ponad jedna trzecia uczestników rynku uważa, że jest to realistyczna opcja na przyszłość.
Kluczowym wydarzeniem było ogłoszenie w maju ubiegłego roku planów budowy towarowej jednostki bezzałogowej - Yara Birkeland. Za realizacją stoją dwie firmy - Yara International oraz Kongsberg. Będzie to pierwszy na świecie w pełni autonomiczny kontenerowiec o napędzie elektrycznym. Jego dostawę zaplanowano na 2020 rok. Statek, całkowicie bez załogi, zacznie pływać w 2022 roku, wykorzystując do żeglugi wyłącznie dane z GPS, radarów, systemu kamer i czujników, zastępując tym samym około 40 tys. tirów przewożących kontenery po drogach w ciągu roku. To tylko jeden z przykładów wzajemnych powiązań między dwoma tematami targów SMM: „Smart Shipping” i „Green Shipping”.
W świecie produkcji przemysłowej „czwarta rewolucja przemysłowa” i "Internet Rzeczy" (koncepcja, która odnosi się do dynamicznego poszerzenia zastosowań sieci - umożliwia nie tylko komunikację między ludźmi, ale także między różnymi urządzeniami) to kluczowe inicjatywy. Wydajne i zintegrowane z siecią sterowanie procesami umożliwiają producentom szybsze zaspokajanie potrzeb klientów i dostarczanie rozwiązań dostosowanych do indywidualnych wymagań.
Drukowane części zamienne
Wytwarzanie przyrostowe, czyli innowacyjna technologia produkcji części i podzespołów przy wykorzystaniu druku 3D, zaczyna odgrywać kluczową rolę, otwierając przed dostawcami i producentami zupełnie nowe możliwości. Technika ta, polegająca na budowaniu struktur warstwa po warstwie, poprzez selektywne przetapianie np. metalu za pomocą promienia lasera, bezpośrednio z komputerowych modeli CAD, pozwala na tworzenie wyrobów o skomplikowanej geometrii, niemożliwych do uzyskania poprzez obróbkę skrawaniem.
W przyszłości, np. potrzebne części zamienne statku będą mogły być produkowane w następnym porcie, do którego zawinie, a nawet bezpośrednio na pokładzie. Zmniejszyłoby to działania logistyczne przy jednoczesnym uniknięciu kosztownych przerw w pracy.
Po raz pierwszy na SMM będzie specjalna ekspozycja dedykowana technologii druku 3D, zorganizowana wspólnie z Northern German Maritime Cluster (MCN). Zwiedzający będą mogli m.in. obejrzeć na żywo cały proces drukowania 3D płatów śruby nastawnej, od pierwszych rysunków do produktu finalnego. Produkcja tych elementów w sposób konwencjonalny (przy pomocy metod ubytkowych takich jak toczenie, frezowanie) jest złożonym, czasochłonnym procesem. Przy użyciu przemysłowej drukarki 3D firmy Gefertec, płaty śruby zostaną wykonane ze stali typu duplex w procesie produkcji, który potrwa od 8 do 16 godzin na płat.
Warto dodać, że w grudniu ubiegłego roku holenderska grupa stoczniowa Damen uzyskała zatwierdzenie od towarzystwa klasyfikacyjnego Bureau Veritas dla pierwszej w świecie śruby napędowej WAAMpeller wytworzonej metodą drukowania przestrzennego. Jej prototyp, który stworzono w sierpniu, zainstalowano na jednostce roboczej / małym holowniku Damen Stan Tug Boat 1606 do testów w Dordrecht w Holandii. Samą śrubę wykonano z 298 warstw stopu niklu i brązu.
Inspirująca konferencja
Digitalizacja, autonomiczna żegluga, sztuczna inteligencja i druk 3D - wszystkie te wizjonerskie koncepcje stały się już częścią rzeczywistości przemysłowej. Dlatego też dzień przed otwarciem targów SMM eksperci, naukowcy i ludzie z przemysłu będą dyskutować na konferencji Maritime Future Summit, o możliwych zastosowaniach ww. innowacyjnych rozwiązań i technologii w praktyce.
PortalMorski.pl wraz z serwisem informacyjnym PolandatSea.com jest jednym z partnerów medialnych targów SMM, na których, tradycyjnie już, będzie także dystrybuowane anglojęzyczne czasopismo Poland@Sea, prezentujące najciekawsze statki i projekty realizowane w polskich stoczniach.
Agnieszka Latarska, rel (SMM)
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.