Wystartowały internetowe zapisy do MŚ w klasie 505. Uznawanej za jedne z najszybszych łódek regatowych "Pięćsetpiątki" zmierzą się na wodach zatoki gdańskiej w trakcie rozgrywanych w lipcu Mistrzostw Świata. Będzie to pierwsza w Polsce impreza tej rangi. Organizatorzy spodziewają się 100-150 załóg.
Na stronie internetowej klasy 505 uruchomiono aplikację, dzięki której zawodnicy mogą zgłosić załogi do regat. Dodatkowo na stronie pojawił się pakiet informacji o Gdyni, zawodach i wydarzeniach towarzyszących.
W regatach może wystartować każdy żeglarz pływający na 505. Musi spełnić jednak określone wymagania: posiadać czynne członkostwo w międzynarodowym lub krajowym stowarzyszeniu 505, a także obowiązkowo posiadać ubezpieczenie i certyfikat pomiarowy jachtu. Wiek łódki nie jest przeszkodą. Dla starszych jednostek przewidziano osobną kategorię „Classic 505”. Wszystkie potrzebne informacje są dostępne w zawiadomieniu o regatach.
Mistrzostwa Świata potrwają od 18 do 27 lipca. W trakcie 10 dni odbędzie się mierzenie jednostek, treningi, tzw. pre-world czyli wyścigi próbne, wyścigi o tytuł mistrza świata i szereg imprez towarzyszących.
Decyzja o przyznaniu Gdyni organizacji prestiżowych zawodów została ogłoszona w trakcie Mistrzostw Świata w Weymouth w 2016 roku. W trakcie spotkania Międzynarodowego Stowarzyszenia Klasy 505 reprezentacja Polski zdobyła największa liczbę głosów.
505 cieszą się u nas coraz większą popularnością. Świadczy o tym rosnąca liczba zarejestrowanych łódek, powiększające się grono kibiców i rosnący udział Polaków w międzynarodowych zawodach. W 2018 roku oprócz Mistrzostw Świata, w Gdyni rozegrane zostaną także pierwsze w sezonie regaty o Puchar Polski.
Historia 505-tek sięga lat 50. XX wieku. Zaprojektowana przez Johna Westella łódź z początku nazywała się Coronet i miała 18-stóp długości (blisko 5, 5m). Z czasem skrócono rufę oraz dziób. W ten sposób ograniczono jej długość do 505 cm. Współczesna "Pięćsetpiątka" to ponad 5 metrów długości, ok. 127 kg wagi żeglownej, maksymalnie 42 m2 powierzchni żagli i dwóch członków załogi. To wszystko sprawia, że przy lekkich wiatrach łódka jest bardzo szybka i zwrotna, a przy silniejszych zaczyna wchodzić w ślizg, nie tracąc jednak wiele ze swojej sterowności.
Gdynia.pl