Ta angielskojęzyczna książka, to lektura obowiązkowa dla wszystkich studentów wydziałów okrętownictwa i oceanotechniki, a bardzo przydatna także dla profesjonalistów - specjalistów różnych dziedzin, pracujących w szeroko rozumianym przemyśle okrętowym.
W Polsce zbyt często specjaliści i managerowie na różnych szczeblach, profesjonalnie realizujący wycinkowe zadania na swoim wąskim obszarze obowiązków, nie mają szerszego spojrzenia i rozeznania we współczesnych trendach techniki okrętowej, w nowych (i nie tylko) typach funkcjonalnych statków, etc. Niejednokrotnie stykałem się np. z inżynierami okrętowcami - project managerami, kierownikami remontów, którzy oczywiście dobrze, merytorycznie nadzorowali prace remontowe i byli zdolni utrzymać dyscyplinę harmonogramu prac oraz sprawnie zarządzać zasobami ludzkimi i innymi, ale błądzili przy nazywaniu typu i funkcji statku, nad którym pracowali.
Zarówno lepsze rozeznanie w bieżącym rynku (tu konieczne jest pilniejsze śledzenie, na co dzień, mediów branżowych), jak i w technicznych trendach (także co do różnorodności typów funkcjonalnych statków, nowości rozwiązań projektowo-konstrukcyjnych samych statków i ich wyposażenia) przydałoby się także specjalistom ds. handlowych i marketingu w stoczniach, biurach projektowych i u producentów wyposażenia okrętowego.
Poza nielicznymi wyjątkami, studenci wydziałów okrętowych, mogący być znakomitymi "wytrzymałościowcami", technologami czy specjalistami od hydromechaniki okrętu albo - w zależności od specjalności - np. automatykami czy elektrykami (czyli w gruncie rzeczy - teoretykami, dobrymi zwłaszcza w matematyce, metodach numerycznych, w fizyce) wynoszą z tego rodzaju studiów bardzo nikłą wiedzę o "realnym świecie" okrętownictwa i rynku budowy statków, w tym o występujących na rynku rodzajach funkcjonalnych statków, bo tematyce tej poświęca się na wspomnianych studiach niewiele czasu.
Na te niedostatki i potrzeby, w zakresie statków obsługujących sektor offshore, w znacznej mierze i na wysokim poziomie merytorycznym odpowiada książka "Offshore Support Vessels" autorstwa praktyka, doświadczonego inżyniera okrętowca i projektanta statków, Jana Babicza.
Publikacja zawiera systematyczny przegląd statków wsparcia przemysłu offshore. W 10 rozdziałach opisano różne rodzaje najnowocześniejszych jednostek OSV (offshore suport vessels), począwczy od statków prowadzących badania sejsmiczne, przez jednostki typu PSV (zaopatrzeniowce górnictwa morskiego), AHTS (wielozadaniowe holowniki offshore), subsea support vessels (bazowce prac podwodnych), diving support vessels (bazy nurków), pipelaying cessels (statki do układania rurociągów podmorskich), cable laying and repair vessels (kablowce), subsea well intervention vessels (statki do obsługi odwiertów), emergency response and rescue vessels (dozorowce ratownicze i statki odpowiedzi na zagrożenia), oraz wind turbine installation and maintenance units (jednostki do instalacji i obsługi morskich turbin wiatrowych).
Dla studentów - okrętowców (choć nie tylko) książka stanowi też znakomity materiał poglądowy stosowanych lub dopiero wchodzących do użycia rozwiązań projektowych i przykładów zastosowań innowacyjnych urządzeń okrętowych, jak choćby stery strumieniowe bez piasty - z rotorem pierścieniowym (tzw. rim drive thruster) czy żurawie na szynach burtowych i specjalne manipulatory stosowane na wielozadaniowych holownikach offshore i do obsługi kotwic jednostek trzecich (AHTS), mechanizujące operacje i eliminujące częściowo lub całkowicie konieczność pracy ludzi w niebezpiecznym obszarze, jakim jest pokład roboczy tego typu statków podczas operacji na podnoszonych lub wydawanych kotwicach.
Starannie dobrane, liczne (co jest kolejną zaletą książki) zdjęcia prezentują statki oraz ich specjalistyczne wyposażenie, głównie funkcjonalne. Zaletą książki są duże czytelne plany statków, których oglądanie nie wymaga szkła powiększającego, jak w przypadku wielu innych publikacji. Autorowi udało się pozyskać i opublikować także niemało planów ogólnych statków, których nie można sobie przypomnieć, jako możliwe do znalezienia w prasie branżowej, mimo obecności w niej nawet obszernych opisów tych statków.
Należy podkreślić walor aktualności książki. Nie przetrwa on wielu lat, w związku z jednak dość szybkim postępem w technice morskiej, ale książka zachowa wartość poznawczą szczególnie w warstwie nomenklaturowej, w odniesieniu do większości, głównych typów statków, które nie znikną z rynku w najbliższych latach, a jedynie będą ulegać ewolucji np. w sferze gabarytów. Warto jednak podkreślić, że - co dość rzadkie dotychczas w polskich publikacjach dotyczących techniki okrętowej - w książce tej są ujęte (w opisach i ilustracjach) przykłady statków całkiem nowych. Drugie już wydanie, z roku 2016, obejmuje np. takie jednostki, jak kablowiec Nexus wprowadzony do eksploatacji w 2015 roku i niemało innych statków przekazanych do eksploatacji nawet w końcu roku 2015.
Uzupełnieniem publikacji jest opis instalacji wiertniczych i produkcyjnych (wydobywczych) offshore. Słusznie został on umieszczony w książce, jako wprowadzenie do zasadniczego tematu książki - jednostek pomocniczych, które obsługują posadowione lub pływające instalacje wydobywcze, albo są zatrudniane w okresie przygotowania wydobycia.
Dodatkowym walorem książki są słowniki terminów związanych z samopodnośnymi jednostkami do budowy morskich turbin wiatrowych oraz terminów z zakresu pozycjonowania dynamicznego.
Piotr B. Stareńczak
"Offshore Support Vessels" - autor / wydawca: Jan Babicz, Gdańsk 2016, wydanie drugie, format A4, 220 stron, 260 zdjęć i ilustracji, 40 stron planów statków, oprawa miękka ze skrzydełkami; ISBN 978-83-925155-7-9.
Przykładowe strony z książki:
Książki do recenzji lub przeglądu nowości wydawniczych / omówienia na łamach Portalu Morskiego można nadsyłać pod adresem redakcji.
przemysł offshore oil & gas jeszcze się odrodzi.
statki do obsługi kotwic jednostek trzecich (AHTS) oraz konstrukcyjne będą potrzebne do kotwienia pływających farm wiatrowych i do montażu fundamentów dla pływających wież / turbin wiatrowych na platformach TLP.
ę
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.