Inne

Przyznano finansowanie na organizację wyprawy antarktycznej, która na przełomie lutego i marca 2019 roku odbywać się będzie na statku badawczym Maria S. Merian. Wśród aplikujących naukowcy z Polski. 

Finansowanie w wysokości 87 580 euro przyznano w ramach projektu "FINWAP: Comprehensive assessment of a fin whale (Balaenoptera physalus) high-density area along the West Antarctic Peninsula". Do zadania aplikowała m.in. dr Anna Panasiuk z Instytutu Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego, która zajmie się badaniem występowania i dystrybucji kryla w obszarze badań. Zostanie przeprowadzony pobór próbek kryla za pomocą sieci trałowych w obszarze badań w celu: 

- określenia różnorodności gatunkowej kryla,
- określenia charakterystycznego dla gatunków występowania i rozmieszczenia kryla w kolumnie wody,
- modelowania przestrzennego rozmieszczenia garunków kryla w obszarze badań,
- analizy struktury populacji kryla,
- zrozumienia zależności pomiędzy rozmieszczeniem a zagęszczeniem różnych gatunków kryla.

Wyprawa na statku badawczym Maria S. Merian potrwa 32 dni. 

Maria S. Merian został zbudowany w Stoczni Marynarki Wojennej na częściowo wyposażonym kadłubie dostarczonym przez nieistniejącą już Maritim Shipyard z Gdańska. Powstał na zlecenie niemieckiej stoczni Kröger Werft GmbH & Co. KG należącej do stoczni Fr. Lürssen. Ostatecznym odbiorcą było niemieckie Federalne Ministerstwo Nauki i Badań, a użytkownikiem Instytut Leibnitza z Warnemünde.

Jednostka przeznaczona do prowadzenia prac badawczych na wodach Morza Bałtyckiego, Morza Północnego i na Północnym Atlantyku aż do granicy lodów, spełnia wymagania towarzystwa klasyfikacyjnego Germanischer Lloyd. Bogate wyposażenie specjalistyczne umożliwia personelowi naukowemu wykonywanie całego szeregu badań i pomiarów w zakresie oceanografii, geologii, chemii morza, biologii, meteorologii oraz geofizyki. Uzyskane wyniki będą analizowane i opracowywane już na pokładzie statku jeszcze w czasie trwania rejsu. Autonomiczność jednostki wynosi 35 dni.

Na śródokręciu w kadłubie statku znajduje się studnia umożliwiająca opuszczanie za pomocą specjalnej wciągarki urządzeń pomiarowych na głębokość ponad 10 000 m.

Statek badawczy Maria S. Merian otrzymał napęd spalinowo-elektryczny z dwoma azipodami firmy Schottel umieszczonymi w części rufowej umożliwiającymi w powiązaniu z dziobowym pędnikiem strumieniowym typu Schottel Pump Jet pełną kontrolę pozycji statku w ramach kompleksowego systemu pozycjonowania dynamicznego. Zapewniają one również dobre własności manewrowe w pełnym zakresie dostępnych prędkości. Elektrownia okrętowa obejmuje dwa zespoły prądotwórcze o mocy po 1600 kW i dwa po 1200 kW.

Na statku zamontowano bramownicę rufową o udźwigu 200 kN, trzy żurawie o udźwigu po 50 kN i dwa pomocnicze żurawie o udźwigu po 15 kN przeznaczone do obsługi sprzętu pomiarowego i badawczego jak również inne urządzenia pokładowe takie jak np. różne wciągarki. Przewidziano również możliwość przewozu 17 dziesięciostopowych kontenerów na pokładzie i 13 w ładowni.

Charakterystyka techniczna:

Pojemność GT 5300
Nośność 1345 t
Długość całkowita 94,80 m
Długość między pionami 88,20 m
Szerokość 19,20 m
Wysokość boczna 9,50 m
Zanurzenie 6,50 m
Napęd spalinowo-elektryczny 2 x 2100 kW, 1 x 1600 kW
Elektrownia okrętowa 5600 kW
Prędkość maksymalna 15 w
Zasięg 7500 Mm
Załoga 21 osób
Personel naukowy 22 osób

rel (Uniwersytet Gdański, Wydział Oceanografii i Geografii, Stocznia Marynarki Wojennej SA), AL

Fot.: Piotr B. Stareńczak, K. Bergmann

Maria S. Merian
Mapa wskazująca obszar badań oraz 41 stacji badawczych
Maria S. MerianMapa wskazująca obszar badań oraz 41 stacji badawczych

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0644 4.1466
EUR 4.2243 4.3097
CHF 4.5435 4.6353
GBP 5.1 5.203

Newsletter