Będzie to już 39. podróż statku szkoleniowo-badawczego AMG do Arktyki. Jak zwykle Horyzont II płynie z zaopatrzeniem dla Polskiej Stacji Polarnej Hornsund, ekipą polarników oraz 20-osobową grupą studentów Wydziału Elektrycznego AMG odbywających praktyki morskie. Warto pamiętać, że Stacja PAN w Hornsundzie założona została w lipcu 1957 - mija zatem 60 lat systematycznych polskich badań na Spitsbergenie.
Statki WSM/AMG od lat współpracują w polskich programach arktycznych - pierwszym był Jan Turlejski, który w latach 70. i 80. odbył 15 podróży na Spitsbergen z zaopatrzeniem. Później materiały i zaopatrzenie dla modernizowanej Stacji dostarczył statek szkolno-towarowy Antoni Garnuszewski. Od 2000 roku regularną komunikację ze Spitsbergenem utrzymuje właśnie Horyzont II.
W najbliższej, lipcowej podróży, oprócz fiordu Hornsund, Horyzont II zawinie także do Longyearbyen - stolicy wyspy oraz w rejon Stacji Polarnej Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu - najdalej na północ wysuniętej polskiej placówki badawczej. Usytuowana w północnej części nadmorskiej równiny Kaffiøyra (Równina Kawowa na północno-zachodnim Spitsbergenie), Hahut, bo tak brzmi nazwa Stacji, stanowi zaplecze do organizacji Wypraw Polarnych UMK. W oparciu o Stację prowadzone są głównie badania glacjologiczne, hydrologiczne, geomorfologiczne i klimatologiczne.
W drodze powrotnej, w połowie lipca, z pokładu Horyzonta II prowadzone będą prace badawcze na Morzu Grenlandzkim, związane z zatopionymi w toni tzw. OBS-ami (Ocean Bottom Seismometer - oceaniczne stacje sejsmiczne), będącymi elementem prowadzonego przez Instytut Geofizyki PAN projektem modelowania i interpretacji danych pomiarowych w celu rozpoznania budowy skorupy i górnego płaszcza Ziemi.
24 lipca b.r. planowany jest powrót do Gdyni statku, dowodzonego w tej podróży przez kpt.ż.w. Mariana Grzecha.
W latach 2000-2016 Horyzont II odbył 138 podróży szkoleniowych, w tym 38 na Spitsbergen i 1 do Antarktyki, przebył prawie 231 tys. Mm, przeszkolił prawie 4000 studentów.
rel (Akademia Morska w Gdyni)