W piątek, 24 stycznia br. w stoczni Karstensen Shipyard Poland, z pochylni B-3 spłynął na wodę częściowo wyposażony kadłub trawlera Rogne o numerze burtowym M-100-HØ dla norweskiego armatora Rogne AS. To dziewiąta jednostka zbudowana w Gdańsku przez duńską stocznię.
To już kolejna jednostka, budowana w gdańskim zakładzie polskiej spółki na zamówienie duńskiej stoczni Karstensens Skibsvaerft A/S. Norweski armator zamówił w niej kombinowany snurper/trawler o długości 83 metrów, wyposażony w ładownie ze schładzaną wodą morską (RSW - Refrigerated Sea Water).
Statek jest przeznaczony do połowu ryb pelagicznych (żyjących na otwartych akwenach, takich jak makrela i śledź do celów konsumpcyjnych. Na tego typu jednostce rybacy mogą też łowić inne gatunki, służące do produkcji mączki rybnej stanowiącej składnik karmy.
Kolejnym etapem będzie holowanie zwodowanej w Gdańsku jednostki do stoczni Karstensens Skibsvaerft A/S w Skagen, w której nastąpi dalsze wyposażenie kutra oraz ostatecznie przekazanie zamawiającemu.
Jak podkreśla Karstensen Shipyard Poland, projekt, wystrój wnętrz i aranżacje powstały w ścisłej współpracy między stocznią, a armatorem, zainteresowanym innowacyjnymi i zoptymalizowanymi rozwiązaniami, opartymi na bardzo pozytywnej eksploatacji obecnego Rogne w ostatnich latach. Firma miała pełny wpływ na całą fazę projektowania, dzięki czemu jednostka ma być dokładnie dostosowana do jej wymagań.
"Bezpieczeństwo i warunki pracy załogi zostały zapewnione przez wyposażenie trawlera w wodoszczelny pokład ładunkowy. Co więcej, rufowy pokład trałowy został podniesiony o całą kondygnację, aby zwiększyć wolną burtę, a tym samym bezpieczeństwo" – informuje Karstensen Shipyard Poland.
Oprócz tego, duży nacisk położono na kształt kadłuba, zoptymalizowany pod kątem możliwie najniższego zużycia paliwa, z uwzględnieniem profilu operacyjnego statku. Ponadto, będzie on wyposażony w system odzyskiwania ciepła ze wszystkich silników i wiele innych środków zapewniających najniższe możliwe zużycie energii.
Podobnie jak inne statki do połowów pelagicznych, które stocznia buduje dla armatorów z Islandii, Norwegii, Szwecji i Danii, nowy Rogne jest również własnego projektu. Obecnie trwa wybór dostawców wyposażenia, w oparciu o takie kryteria jak zrównoważony rozwój, optymalizacja zużycia energii, innowacyjność, jakość i niezawodność.
System wciągarki został już zakontraktowany w Karmøy Winch, system hydrauliczny jest dobrze sprawdzony, zapewniajac dużą niezawodność.
"Podobnie jak w przypadku obecnie eksploatowanego Rogne, w wyposażaniu nowej jednostki duży udział będą miały norweskie firmy, m.in. silniki główne i pomocnicze będą dostarczone przez Bergen Engines i Nogva" – podkreślono w komunikacie.
Optymalizacja pod kątem profilu operacyjnego trawlera dotyczy także układu napędowego. Zgodnie z chęcią prowadzenia zrównoważonych połowów przy minimalnej emisji tlenków azotu i dwutlenku węgla na kilogram złowionych ryb, wybrano zoptymalizowany pod kątem zużycia paliwa pakiet systemowy z dwoma silnikami głównymi o mocy 3600 kW każdy. Przez zdecydowaną większość czasu pracy, statek będzie napędzany jednym silnikiem, pracującym w optymalnym zakresie.
Jako część układu napędowego, system śruby napędowej został zoptymalizowany pod kątem schematu działania, w którym większość (około 80 proc.) czasu, to swobodne żeglowanie, z dużą, pojedynczą śrubą napędową o średnicy 4500 mm.
Nowy Rogne ma być dostarczony przez Karstensens Skibsvaerft A/S w lipcu 2025 roku. Portem macierzystym trawlera będzie Fosnavag w Norwegii.
Główne wymiary statku:
- Długość całkowita - 83 m
- Szerokość - 17 m
- Głębokość drugiego pokładu - 8,65 m
- Zanurzenie maksymalne - 7,45 m
- Tonaż brutto - 4000 GT
Inne dane techniczne:
- Silniki główne - 2 x Bergen Engines B33:45L6P
- Układ śrub napędowych - Brunvoll Volda
- Agregaty pomocnicze - Nogva/Scania, 2 x 600 kW
- Ster strumieniowy - Brunvoll, 1400 kW
- Pędnik azymutalny - Brunvoll, 1470 kW
- Pojemność zbiorników na wodę schłodzoną (RSW) - 2700 m3
- System RSW - PTG Frio Nordica, 3 x 1100 kW
- System próżniowy – C-Flow
- Wyposażenie wyciągarki - Karmøy
LEW / GL / ŁDZ
Zdjęcia i materiał wideo: Łukasz Dziatkowiak