Z medialnych doniesień zza zachodniej granicy opublikowanych 22 stycznia 2025 r. w dzienniku "Ostsee Zeitung" dowiadujemy się, że Centralny Związek Niemieckich Operatorów Portowych zarzuca stronie polskiej nieprzestrzeganie norm dotyczących ochrony środowiska – poinformował Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.
W opublikowanym artykule, padła sugestia, że inwestycje portowe w Szczecinie i Świnoujściu miały być realizowane ze względu na niższe standardy w tym zakresie – dodają władze polskiego portu, podając jednocześnie do wiadomości publicznej swój komentarz do tej sprawy.
Pełna treść komentarza ZMPSiŚ:
Normy obowiązujące w Unii Europejskiej dotyczą nas tak samo, jak i innych – te regulacje są identyczne wobec wszystkich krajów UE.
Jedna z insynuacji dotyczy tematu budowy Głębokowodnego Terminala Kontenerowego w Świnoujściu. Informujemy, że w tej sprawie odbyła się procedura konsultacji transgranicznych. W tym procesie strona niemiecka otrzymała, przeanalizowała i przyjęła nasze rozwiązania ostatecznie nie wnosząc do nich zastrzeżeń.
Podczas spotkania społecznego w listopadzie 2024 roku z mieszkańcami sąsiadującej ze Świnoujściem gminy Heringsdorf do tego procesu odniósł się Heiko Mirass, reprezentujący władze Landu Meklemburgii-Pomorza Przedniego. Publicznie pytany przez niemieckie organizacje ekologiczne, potwierdził, że konsultacje odbyły się prawidłowo, na odpowiednim poziomie merytorycznym, strona niemiecka została do nich właściwie włączona i bez uwag przyjęła dokumenty środowiskowe.
Pozostaje poruszona w dzienniku "Ostsee Zeitung" kwestia opinii przedstawicieli przedsiębiorców działających w Rostocku: „Nie mamy nic przeciwko uczciwej konkurencji, ale jeśli w Polsce obowiązują inne standardy niż tutaj, na przykład w zakresie ochrony środowiska, to jest to problem”.
Zaznaczamy po raz kolejny, że przepisy unijne obowiązują nas tak samo, a regulacje wewnętrzne nie mogą łamać unijnego prawa.
Można w tej sytuacji odnieść wrażenie, że rozwój Portów w Szczecinie i Świnoujściu, rozbudowa o niezbędny w tym celu terminal kontenerowy, a także wspomniana w Ostsee Zeitung inwestycja w przystosowanie terminalu promowego do obsługi transportu intermodalnego – razem tworzą realną konkurencję dla naszych sąsiadów. Potwierdza to rosnące znaczenie naszych portów, wzrost ich pozycji konkurencyjnej na Bałtyku oraz właściwy kierunek rozwoju.
Źródło: ZMPSiŚ