Nocne zwiedzanie latarni morskiej, spotkanie z królem mórz Neptunem i koncert zespołu szantowego to niektóre atrakcje, które zaplanowano na niedzielę w Świnoujściu z okazji Międzynarodowego Dnia Latarń Morskich.
Wydarzenie otworzy barwny korowód Neptuna, który wraz ze świtą przed południem przejdzie ulicami Świnoujścia. „Tradycyjnym elementem naszej imprezy jest chrzest morski, kiedy to król mórz z każdego szczura lądowego zrobi prawdziwego wilka morskiego” - powiedziała PAP świnoujska latarniczka Barbara Kwiatkowska.
„Przez całą niedzielę turyści będą mogli bezpłatnie zwiedzać latarnię. Po raz piąty odbędą się mistrzostwa w biegu wspinaczkowym. Najlepszy zawodnik pokonał ponad 300 stopni i dotarł na sam szczyt latarni w ciągu jednej minuty i 16 sekund. Liczymy, że w tym roku rekord zostanie pobity” - dodała.
Atrakcją ma być możliwość podziwiania zachodu słońca ze szczytu latarni tuż po godz. 20, a także nocne spotkanie z duchem latarnika Sharky. Zaplanowano również występy dla dzieci oraz koncert zespołu szantowego.
8. Flotylla Obrony Wybrzeża udostępni w tym dniu do zwiedzania jedną ze swoich jednostek, która zacumuje niedaleko latarni.
Jak powiedziała Kwiatkowska, wyjątkowość latarni w Świnoujściu to nie tylko wysokość budynku - 65 m. „To najwyższa ceglana latarnia w Europie, a jednocześnie jedyna w Polsce, która świeci dwoma różnymi kolorami światła: białym dla tych, którzy płyną z Morza Bałtyckiego do portu i czerwonym dla żeglarzy wypływających z Zalewu Szczecińskiego” - wyjaśniła.
„Latarnia to nie tylko atrakcja turystyczna, ale wciąż ważny punkt orientacyjny dla żeglarzy. Czasami odwiedzają nas marynarze, którzy mówią nam, że kiedy widzą światło wiedzą, że są już blisko domu. Dziś latarnia ma mniejsze znaczenie nawigacyjne, a bardziej sentymentalne i romantyczne” - przyznała Kwiatkowska.
Na polskim wybrzeżu stoi 15 latarń morskich.
Latarnia morska (bliza, baka, far, faros, torma) to stały znak nawigacyjny w postaci wieży, z umieszczonym na wierzchołku światłem o dużym natężeniu, zasięgu od kilku do kilkudziesięciu mil morskich i znanej charakterystyce światła, nie powtarzającej się w promieniu wielu mil morskich. Buduje się je na brzegach morskich, na wyspach, czasem bezpośrednio na dnie morskim.
W nocy latarnie morskie są identyfikowane na podstawie charakterystyki światła, która jest dokładnie opisana w tzw. locjach i spisach świateł, w dzień natomiast na podstawie wyglądu, tj. kształtu, konstrukcji, koloru wieży.
Źródło światła latarni morskiej umieszczone jest w wieńczącej wieżę przeszklonej kopule (jest to tzw. laterna) i zasilane energią elektryczną. Dawniej używano innych źródeł światła, np. drewna, węgla, nafty, oleju, gazu, smoły (np. latarnia morska na Helu była kiedyś opalana węglem i smołą).
M.in. dzięki latarniom można określać pozycję statku na wodach przybrzeżnych.
Najstarszymi znanymi latarniami morskimi były ognie płonące na specjalnych kolumnach w pobliżu wejścia do portu w Pireusie (IV wiek p.n.e.). Spośród znanych ok. 20 latarni morskich w starożytności najsłynniejszymi były: latarnia na wyspie Faros u wejścia do Aleksandrii (zniszczona przez trzęsienie ziemi w XIV w.) i latarnia mająca postać posągu Heliosa na wyspie Rodos (III w. p.n.e.).
Najstarsze latarnie morskie w Europie zachodniej zostały zbudowane przez Rzymian w Dover, Boulogne i Ostii w I wieku n.e. Od początku XIX w. już na wszystkich ważnych szlakach żeglugowych widoczne były światła latarń morskich. Obecnie na świecie jest ich kilka tysięcy. Na polskim wybrzeżu znajduje się 15 czynnych latarń morskich.
Rokrocznie, w trzecią niedzielę sierpnia, obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Latarń Morskich. Pomysłodawcą Międzynarodowego Dnia Latarni Morskich było brytyjskie Stowarzyszenie Latarników. Ustanowiło święto na cześć pierwszej ustawy o latarniach z 1789 r. uchwalonej przez Kongres Stanów Zjednoczonych. W Polsce święto jest obchodzone od 2001 r.
mzb/ gma/