Inne

W środę, 22 kwietnia 2015 roku o godzinie 10.00 w stoczni Remontowa Shipbuilding należącej do grupy kapitałowej Remontowa Holding odbędzie się wodowanie nowoczesnego, arktycznego statku zaopatrzeniowego przeznaczonego do obsługi portów wokół Grenlandii. Statek budowany jest na zamówienie Royal Arctic Line A/S - firmy założonej w 1993 roku, będącej własnością rządu grenlandzkiego.

Kontrakt obejmuje budowę łącznie pięciu statków o różnej pojemności transportowej, z czego 3 to prototypy. Głównym zadaniem budowanych statków jest usprawnienie infrastruktury morskiej wzdłuż wybrzeży Grenlandii i Danii. Statki - jako jedne z pierwszych na świecie - spełniać będą wymogi najnowszej klasy PC5 oraz PC6 (Polar Class). Ich wspólną cechą będzie wzmocniona konstrukcja kadłuba umożliwiająca pracę w ekstremalnie trudnych warunkach żeglugi arktycznej, w rejonach pokrytych grubą krą lodową przy temperaturach sięgających do minus 35 stopni Celsjusza.

Wodowany statek jednorazowo będzie mógł przewozić 108 kontenerów. Prace załadowcze usprawniać będą dwa dźwigi umieszczone na pokładzie umożliwiające samodzielne ładowanie kontenerów bez konieczności użycia sprzętu portowego. Po zakończeniu budowy, zajmie on miejsce dowozowego statku Pajuttaat, będącego w eksploatacji od 1979 roku.

Statek budowany jest pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego DNV GL (Det Norske Veritas), według projektu należącego do Remontowa Holding biura konstrukcyjnego Remontowa Marine Design & Consulting (projekt RMDC 2879 ACV).

Przypomnijmy, że w ramach kontraktu z Royal Arctic Line stocznia Remontowa Shipbuilding SA realizuje budowę łącznie pięciu statków o różnych pojemnościach z wysoką klasą lodową, z czego trzy to prototypy. Największy z nich mogący zabrać 606 TEU (kontenerów dwudziestostopowych) o numerze budowy B 204/1 został zwodowany 20 października ub.r., poprzez zanurzenie doku pływającego z kadłubem statku, który uprzednio został przetoczony ze stanowiska montażowego w stoczni.

Ten statek będzie pływać zarówno przez Atlantyk jak i w charakterze kontenerowca dowozowego na Grenlandii. Będzie także używany do zadań specjalnych w rejonie Arktyki, dowożąc zaopatrzenie m.in. do amerykańskiej lotniczej bazy Thule na Grenlandii.

Zobacz też: Wodowanie 1000 razy szybciej

Dwa średnie statki, wśród nich wodowany w środę 22 kwietnia 2015 r., mają ładowność po 108 TEU. Pierwszy z nich o numerze B 203/1 był zwodowany 25 listopada ub. r.

Czytaj także: Wodowanie pojemnikowca arktycznego w stoczni Remontowa Shipbuilding

Natomiast dwa mogące wozić po 36 TEU będą przystosowane do całorocznej żeglugi na wodach grenlandzkich. Z kolei pierwsza z tych jednostek (B 202/1) spłynęła na wodę miesiąc temu - 20 lutego 2015 r.

Czytaj także: Mały zaopatrzeniowiec arktyczny zwodowany w Remontowej Shipbuilding

Wodowanie jest zamknięte dla publiczności, jednak będzie można je zobaczyć z mostu prowadzącego na Wyspę Ostrów.

Grzegorz Landowski, REL (Remontowa Shipbuilding SA)

 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.1288 4.2122
EUR 4.2958 4.3826
CHF 4.6134 4.7066
GBP 5.1691 5.2735

Newsletter