Nowy patrolowiec został już odebrany przez Morski Oddział Straży Granicznej – poinformował w sobotę na platformie X szef MSWiA Mariusz Kamiński. Jednostka będzie służyć głównie na Morzu Bałtyckim.
Patrolowiec SG-301, jak poinformował Kamiński – może być wykorzystywany m.in. do ujawniania nielegalnych prób przekroczenia morskich granic UE, a także uczestniczyć w akcjach ratowniczych.
SG-301 to pełnomorska jednostka patrolowa OPV (offshore patrol vessel) z nieograniczonym rejonem żeglugi. Według założeń ma wykonywać zadania głównie na Bałtyku, a w razie potrzeby także na Morzu Śródziemnym. Jest to największy patrolowiec w flocie morskiej Straży Granicznej i jedna z najnowocześniejszych pełnomorskich jednostek patrolowych na Bałtyku – podawała wcześniej Straż Graniczna.
Nowy patrolowiec na początku września przypłynął z Francji do Polski. Ma blisko 70 m długości, 11,5 m szerokości i zanurzenie około 4,5 m. Może wykonywać zadania bez zawijania do portu przez minimum 12 dni z 35 osobami na pokładzie, w tym z 20 członkami stałej załogi.
Umowę na budowę patrolowca Straż Graniczna podpisała w październiku 2020 r. z francuską stocznią Socareanam. Budowa rozpoczęła się 25 czerwca 2021 r., gdy przy nabrzeżu gdańskiej spółki Marine Stal położona została stępka pod budowę kadłuba. Wcześniej w gdyńskiej stoczni CRIST przeprowadzono cięcie blach dla tej jednostki. Pod koniec czerwca 2022 r. zwodowano kadłub z nadbudową i częściowym wyposażeniem. Później kadłub trafił do francuskiej stoczni w Calais, gdzie wyposażono jednostkę.
SG informowała, że wartość zamówienia na budowę i dostawę patrolowca wyniosła blisko 111 mln zł. Budowa w 90 proc. jest finansowana z Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego Unii Europejskiej, a w pozostałej części z budżetu państwa. Media niedawno informowały o sporze z wykonawcą o ostateczną kwotę za patrolowca.
Będzie on wykorzystywany m.in. do wykrywania prób nielegalnego przekroczenia morskich granic Unii Europejskiej i przeciwdziałania nielegalnej migracji. Będzie też kontrolować morskie transporty odpadów i szkodliwych substancji chemicznych. Oprócz tych zadań jednostka może też uczestniczyć w akcjach ratowniczych i humanitarnych.
SG-301 ma dwa kontenery z wyposażeniem ratowniczym i dwa szybkie pontony do działań interwencyjnych. Może przyjąć w sumie do 250 rozbitków w części rufowej, a na pokładzie dziobowym ma przestrzeń do ewakuacji medycznej śmigłowcem i operowania dronem.
Autor: Aleksander Główczewski