Bezpieczeństwo

Premier Hiszpanii Pedro Sánchez poinformował w czwartek (21 kwietnia) w Kijowie o wysłaniu kolejnej partii sprzętu wojskowego - około 200 ton - dla Ukrainy na pokładzie transportowca / okrętu logistycznego hiszpańskiej marynarki wojennej Ysabel, który "jest już w drodze do Polski".

Według niektórych źródeł imię okrętu o numerze burtowym A06, to Reina Ysabel, nie Ysabel.

Sánchez, który przekazał powyższą informację podczas konferencji prasowej po spotkaniu w ukraińskiej stolicy m.in. z prezydentem Wołodimirem Żełeńskim, powiedział, że będąca obecnie w drodze pomoc wojskowa będzie "największa dotąd" - dwa razy większa niż to, co dotychczas otrzymała z Hiszpanii Ukraina.

Ładunek na pokładzie hiszpańskiego okrętu logistycznego obejmuje - jak ujawnił premier Sánchez - "materiały" militarne, w tym amunicję, 30 ciężarówek wojskowych, kilka specjalnych ciężkich pojazdów transportowych i 10 mniejszych pojazdów.

W mediach hiszpańskich pojawiło się wiele różnych wersji informacji o ilości i składu rzeczowego transportu, także niezbyt zgodnych z tym, co mówił na konferencji prasowej w Kijowie premier Hiszpanii i/lub to doprecyzowujących albo rozszerzających. Niektóre źródła mówią tylko o 30 ciężarówkach i 10 innych, mniejszych pojazdach, jeszcze inne o 30 ciężarówkach i 20 pojadzach opancerzonych). Z kolei dla przykładu według serwisu internetowego dziennika "El Pais" wspominane 200 ton (lub ponoć "ponad 200 ton"), to tylko masa transportowanej amunicji liczonej co do wagi niezależnie od przewożonych również do Polski 30 ciężarówek, 10 mniejszych aut i dodatkowo - zestawów niskopodwoziowych.

Pedro Sánchez, a także duńska premier Mette Frederiksen, poza spotkaniami z przedstawicielami ukraińskiego rządu, wizytowali 21 kwietnia Borodjankę niedaleko Kijowa, jedną z miejscowości, gdzie Rosjanie popełnili zbrodnie wojenne m.in. zabijając licznych cywilów.

Oto zapis video konferencji prasowej (informacja o transporcie do Polski okrętem Ysabel - w punkcie czasu 17' 25''):

Premier Hiszpanii pomylił się lub intencjonalnie przekazał podczas konferencji prasowej informację niezgodną ze stanem faktycznym. Z jego oświadczenia wynikało, że statek wypłynął z hiszpańskiego portu tego samego dnia, w którym miała miejsce konferencja prasowa w Kijowie (wspólna z prezydentem Żełeńskim), czyli w czwartek. W rzeczywistości miało to miejsce poprzedniego dnia pod wieczór. Statek wypłynął w środę ok. godz. 18:00 z portu Rota w południowej Hiszpanii (niedaleko Cadiz), gdzie znajduje się duża hiszpańsko-amerykańska baza marynarki wojennej (Naval Station Rota).

W piątek, 22 kwietnia, krótko przed południem statek wpłynął na krótko (prawdopodobnie bez cumowania) do "portu zewnętrznego" Ferrol (Priorino-Ferrol), gdzie - według nieoficjalnego źródła hiszpańskiego - przyjął na pokład żołnierzy piechoty morskiej, którzy mają stanowić ochronę okrętu transportowego. Zdarzenia takiego nie potwierdził (nie wspomina o nim) serwis informacyjny puentedemando.com, który zamieścił szereg zdjęć Ysabel na podejściu i w porcie zewnętrznym Ferrol i poinformował, że do okrętu podpłynęła motorówka, z której przekazano na Ysabel pakunki. "Puente de Mando" twierdzi, że podczas jego krótkiej wizyty w Priorino-Ferrol, na okręt dostarczono potrzebne mapy morskie oraz flagę Polski (statki okręty w portach i na wodach terytorialnych odwiedzanego państwa mają obowiązek podnosić na najwyższym maszcie flagę tego państwa).

Jak dotąd okręt nie wskazywał portu docelowego w informacji nadawanej w systemie AIS. Nieoficjalne źródło z hiszpańskiego forum dyskusyjnego dot. marynarki wojennej (Foro Naval) twiedzi, że okręt zawinąć ma do Gdyni. 

Niektóre źródła twierdzą, że obecne zadanie okrętu logistycznego Ysabel (transport sprzędu dla Ukrainy dla portu polskiego) jest pierwszą zagraniczną misją okrętu.

Ysabel, to okręt logistyczny adaptowany (bez żadnych bardziej widocznych zmian w konstrukcji i wyposażeniu) ze statku typu ro-ro, a ściślej mówiąc z samochodowca PCTC. Statek, pod nazwą Galicia, eksploatowany był przez hiszpańskiego armatora Suardiaz, któremu przekazała go w 2003 roku rodzima stocznia Barreras.

Hiszpańskie ministerstwo obrony nabyło statek pod koniec 2020 roku za ok. 7,5 mlm euro i po adaptacji przeprowadzonej zgodnie z wymogami marynarki, okręt został uroczyście wprowadzony do służby na początku czerwca 2020 roku.

Okręt ro-ro Ysabel zastąpił wycofane ze służby w latach 2019 i 2020 okręty logistyczne Martin Posadillo i El Camino Español.

Nowy w hiszpańskiej marynarce wojennej okręt jest wyposażony w wojskowe systemy łączności, system uzbrojenia do samoobrony, a także jest przystosowany do wykonywania operacji vertical supply. Załoga transportowca składa się z 60 osób, w tym sześciu oficerów.

Pierwotnym i głównym zamysłem dotyczącym przeznaczenia okrętu jest wsparcie przerzutów personelu i sprzętu wojskowego między hiszpanią kontynentalną i jej terytoriami zamorskimi - Ceuta, Melila i dwoma archipelagami (Wyspy Kanaryjskie, Baleary) oraz udziału Hiszpanii w międzynarodowych misjach wojskowych.

Jak swojego czasu informowała hiszpańska marynarka, starohiszpańskie imię Ysabel zostało dla okrętu wybrane w uznaniu i dla podkreślenia "decydującej rolę kobiet w historii Hiszpanii i świata", przy czym przywołano takie postaci, jak Izabela Katoliczka, Izabela Portugalska i Izabel de Valois. Większość źródeł używa nazwy Ysabel, jednak część podaje nazwę okrętu o numerze burtowym A06 w postaci Reina Ysabel.

PBS (PortalMorski.pl)

Fot.: Marynarka Wojenna Hiszpanii, Ministerstwo Obrony Hiszpanii 


Dane techniczne okrętu i zdjęcia - pod materiałami video.

Reina Ysabel (A06) - charakterystyka podstawowa:
nr IMO 9268409
armator - Fuerza Naval
poprzedni armator - Suardiaz Vapores SA / Flota Suardiaz SL, Hiszpania
pierwotna nazwa - Galicia
zmiana nazwy na obecną - czerwiec 2021
stocznia (budowa) - Hijos de J. Barreras SA, Vigo, Hiszpania
stoczniowy nr budowy - 1600
przekazanie do eksploatacji - grudzień 2003
stoczia (adaptacja dla marynarki wojennej) - MetalSHIPS & Docks, Hiszpania
wcielenie do służby w marynarce Hiszpanii - czerwiec 2021
długość całkowita - 149,40 m
długość między pionami - 139,50 m
szerokość maksymalna - 21,442 m
szerokość konstrukcyjna - 21,00 m
zanurzenie maksymalne - 6,20 m
zanurzenie konstrukcyjna - 5,85 m
wysokość do pokładu głównego - 7,00 m
wysokość do pokładu górnego - 12,44 m
wysokość boczna - 20,69 m
nośność - 4225 / 4400 t
wyporność - 11 803 t
tonaż pojemnościowy brutto - 16 361
tonaż pojemnościowy netto - 4908
masa statku pustego - 7403 t
łączna pojemność zbiorników paliwowych - 765 m³
pojemność zbiorników na wodę słodką - 140 m³
pojemność zbiorników balastowych - 2330 m³
ładowność samochodów osobowych - 1409
długość linii ładunkowej ro-ro - 4793 m
(w tym - długość linii ładunkowej dla pojazdów ciężkich - 670 m)
ładowność - 110 trailerów (naczep) o masie 32 do 54 ton oraz 251 samochodów osobowych lub wyłącznie 1404 samochody osobowe
rampa ro-ro zewnętrzna - rufowa, osiowa, DOR 60 t, wymiary 5,70 × 15,85 m
rampa wewnętrzna stała - 43 m długości, 3,5 m szerokości
uchylna pokrywa rampy - 39 m × 3,5 m
rampa wewnętrzna ruchoma - 29,5 m × 3,5 m
rampy stałe między niskimi pokładami (dla samochodów osobowych)
pokład podwieszany - między pokładem głównym i górnym
liczba pokładów ładunkowych - 7 (w tym 6 stałych, 1 podwieszany, przestawny).
napęd główny - dwuśrubowy, śruby nastawne, 163 obr./min. napędzane, przez przekładnie redukcyjne, silnikami wysokoprężnymi 2 × 9L32 Wartsila
moc napędu głównego - MCR 8280 kW (11 258 KM)
prędkość maksymalna - 17,00 węzłów
prędkość eksploatacyjna - 15,00 węzłów
zasięg - 7200 Mm
zespoły prądotwórcze - 2 × 648 kW, 400 V, 50 Hz, prąd zmienny a.c.
prądnica zawieszona (wałowa) - 2 × 648 kW, 400 V, 50 Hz a.c.
ster strumieniowy dziobowy - 589 kW (801 KM) × 1 

Okręt logistyczny hiszpańskiej marynarki wojennej Reina Ysabel (A06) - plan ogólny
Okręt logistyczny hiszpańskiej marynarki wojennej Reina Ysabel (A06) - plan ogólny
Okręt logistyczny hiszpańskiej marynarki wojennej Reina Ysabel (A06)
Okręt logistyczny hiszpańskiej marynarki wojennej Reina Ysabel (A06)
Okręt logistyczny hiszpańskiej marynarki wojennej Reina Ysabel (A06)
Okręt logistyczny hiszpańskiej marynarki wojennej Reina Ysabel (A06)
Okręt logistyczny hiszpańskiej marynarki wojennej Reina Ysabel (A06)
Okręt logistyczny hiszpańskiej marynarki wojennej Reina Ysabel (A06)
Okręt logistyczny hiszpańskiej marynarki wojennej Reina Ysabel (A06)
Okręt logistyczny hiszpańskiej marynarki wojennej Reina Ysabel (A06) - plan ogólnyOkręt logistyczny hiszpańskiej marynarki wojennej Reina Ysabel (A06) - plan ogólnyOkręt logistyczny hiszpańskiej marynarki wojennej Reina Ysabel (A06)Okręt logistyczny hiszpańskiej marynarki wojennej Reina Ysabel (A06)Okręt logistyczny hiszpańskiej marynarki wojennej Reina Ysabel (A06)Okręt logistyczny hiszpańskiej marynarki wojennej Reina Ysabel (A06)Okręt logistyczny hiszpańskiej marynarki wojennej Reina Ysabel (A06)Okręt logistyczny hiszpańskiej marynarki wojennej Reina Ysabel (A06)Okręt logistyczny hiszpańskiej marynarki wojennej Reina Ysabel (A06)
0 ile
Ile marynarka RP posiada podobnych okrętów logistycznych?
22 kwiecień 2022 : 21:58 kobuz | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0644 4.1466
EUR 4.2243 4.3097
CHF 4.5435 4.6353
GBP 5.1 5.203

Newsletter