Przynajmniej teoretycznie pojawienie się w Gdyni statku SD Victoria może oznaczać przybycie brytyjskich jednostek specjalnych. Do Gdyni wszedł w niedzielę, 23 czerwca, także brytyjski okręt-dok RFA Lyme Bay (L3007).
SD Victoria jest określana jako worldwide support ship czyli statek wsparcia operacji na świecie. Operatorem statku jest firma Serco Marine Services, która świadczy różnego rodzaju usługi na rzecz Naval Service Zjednoczonego Królestwa, na które składa się Royal Navy (marynarka wojenna Wielkiej Brytanii) i różne służby ją wspierające, np. eksploatuje holowniki w bazach Royal Navy. SD Victoria jest jedną z największych jednostek we flocie Serco obsługującej Naval Service.
SD Victoria pełni głównie funkcje logistyczne. Do zadań statku należą m.in.: wsparcie szkoleń, transport personelu i wyposażenia wojskowego,
Przewozi m.in. jednostki sił specjalnych, takich, jak SAS i SBS (Special Boat Service) oraz ich specjalistyczny sprzęt, np. łodzie.
Na pokładzie SD Victoria znajduje się m.in. kilka sal konferencyjnych i pokoi operacyjnych / centrów dowodzenia.
SD Victoria nie jest wysyłana w rejony konfliktów zbrojnych. Transportuje personel i sprzęt w różne miejsca na świecie, gdzie odbywają się szkolenia i ćwiczenia, w których biorą udział brytyjskie siły specjalne. Stała, cywilna, załoga statku to 16 osób, ale może się na nim zmieścić do 72 żołnierzy.
Jednak z informacji, jakie dotychczas uzyskaliśmy wynika, że podczas zawinięcia do Gdyni na pokładzie statku jest tylko 17 cywili.
SD Victoria zbudowana została przez stocznie Damen w Rumunii i Holandii (Santierul Naval Damen Galati SA w Gałaczu i Scheepswerf Damen BV w Gorinchem) i przekazana do eksploatacji w 2010 roku.
Ma 83,00 m długości całkowitej, 16,00 m szerokości konstrukcyjnej, 4,25 m, wysokości bocznej 7,20 m, nośność 1988 t, wyporność 3268 t i tonaż pojemnościowy brutto 3522.
Łączna moc dwuśrubowego napędu głównego wynosi 2984 kW (4058 KM) i pozwala statkowi osiągać prędkość 15,40 w.
SD Victoria stanęła dzisiaj, przed godz. 10:00, przy nabrzeżu Pomorskim w Gdyni.
Według jednego ze źródeł ma wyjść z gdyńskiego portu w środę, 26 czerwca, w południe, według innego - już w poniedziałek, ok. godz. 18:00.
Natomiast w głębi portu, niewidoczny dla szerszej publiczności, zacumował RFA Lyme Bay - desantowy okręt-dok - LSD(A) typu "Bay" (oparty na projekcie typu "Enforcer" stoczni Royal Schelde) wchodzący w skład floty pomocniczej Royal Navy (Royal Fleet Auxiliary - RFA).
Zamówiony został w stoczni Swan Hunter, ale jego budowę dokończyła stocznia BAE Systems Naval Ships w Govan. Okręt wprowadzono do służby w 2007 roku.
Jego wyporność pełna wynosi 16 160 ton, długość całkowita 176,60 m, szerokość 26,40 m, a zanurzenie - 5,80 m.
Napęd stanowią dwa zespoły prądotwórcze Wärtsilä 8L26 o mocy 6000 KM (4,5 MW), i dwa Wärtsilä 12V26 o mocy 9000 KM (6,70 MW).
Wytwarzany przez nie prąd używany jest przez silniki elektryczne dwóch pędników azymutalnych napędu głównego oraz dziobowy ster strumieniowy.
Okręt może osiągać prędkość 18 węzłów (33 km/h) i zasięg 8000 Mm (15 000 km) przy prędkości 15 w. (28 km/h).
Lyme Bay nie jest uzbrojony, ale przystosowany do szybkiego montażu następujących elementów uzbrojenia: dwóch 30-milimetrowych armat DS30B, czterech małych armat Mk. 44, sześciu karabinów maszynowych L7 GPMG kalibru 7,62 mm oraz dwóch działek systemu Phalanx CIWS.
Załogę stanowi standardowo 60 oficerów i marynarzy.
Jako transportowiec - okręt może przewozić jednorazowo do 24 czołgów Challenger 2 albo 150 pojazdów lekkich na linii ładunkowej ro-ro o łącznej długości 1150 m. Ładowność okrętu jest ekwiwalentem 200 ton amunicji lub 24 kontenerów 20-stopowych.
W normalnych warunkach okręt typu "Bay" mieści do 356 żołnierzy, ale w sytuacjach specjalnych liczba ta może być niemal podwojona (do 700 osób).
Na pokładzie nie są normalnie przewożone śmigłowce, ale okręt może przyjmować na pokład statki powietrzne do wielkości typu Chinook, a także śmigłowce Merlin i pionowzloty Osprey.
Jako okręt-dok, jednostka typu "Bay" mieści jedną barkę desantową LCU Mark 10 albo dwie typu LCVP. Na burtach może przewozić dwie tratwy desantowe Mexeflote. Okręt wyposażony jest w dwa żurawie o unosie 30 ton umieszczone między nadbudówką a pokładem śmigłowcowym.
PBS
Fot.: Piotr B. Stareńczak, Wikimedia Commons, UK MOD, inne źródła
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.