Ambasador Stanów Zjednoczonych w ONZ, Nikki Haley, 17 września br. zarzuciła Rosji "oszukiwanie" w sprawie sankcji ONZ nałożonych na Koreę Północną i stwierdziła, że Waszyngton ma dowody na "konsekwentne i szeroko zakrojone rosyjskie naruszenia".
Haley ujawniła, że Waszyngton wyśledził w tym roku już 148 przypadków dostarczania przez zbiornikowce paliwa do Korei Północnej poprzez przeładunki ze statku na statek na morzu (ship-to-ship transfers) ze złamaniem ONZ-owskich ograniczeń. Nie podała jednak - w ilu z takich dostaw mogli brać udział lub pomagać Rosjanie.
Stany Zjednoczone, w związku ze wspomnianymi wyżej naruszeniami, wpisały na "czarną listę" (podmiotów objętych sankcjami) utrzymywaną przez Departament Skarbu USA dwa przedsiębiorstwa żeglugowe, dwie osoby i sześć statków, w tym jeden zbiornikowiec.
Oto rosyjskie statki objęte najnowszymi amerykańskimi sankcjami.
• produktowiec Patriot, nr IMO 9003550, 6913 t nośności, zbudowany w 1990 r., bandera rosyjska, armator - JSC Gudzon, Vladivostok;
• drobnicowiec Partizan, nr IMO 9113020, 5820 t nośności, zbudowany w 1996, bandera rosyjska, armator - JSC Gudzon, Vladivostok;
• drobnicowiec Bella, nr IMO 8808264, 3121 t nośności, zbudowany w 1988, bandera rosyjska, armator - Gudzon, Vladivostok;
• statek ro-ro Neptun, nr IMO 8404991, 4762 t nośności, zbudowany w 1984, bandera rosyjska, armator - Logistic Co., Vladivostok;
• drobnicowiec Sevastopol, nr IMO 9235127, 8723 t nośności, zbudowany w 2001, bandera rosyjska, armator - JSC Gudzon, Vladivostok;
• drobnicowiec Bogatyr, nr IMO 9085730, 5204 t nośności, zbudowany w 1996 r., bandera rosyjska, armator - JSC Gudzon, Vladivostok.
PBS