W czwartek, 26 marca w Porcie Wojennym odbył się załadunek torpedy ćwiczebnej na okręt podwodny ORP KONDOR.
Uczestniczyli w nim marynarze z okrętu podwodnego oraz z Komendy Portu Wojennego Gdynia, a także żołnierze Składu Gdynia 1 Regionalnej Bazy Logistycznej, straży pożarnej i ratownicy medyczni.
Praktyczny przeładunek torped rozpoczął się około godziny 8:00. Załadowanie torpedy na okręt rozpoczęło się od rozłożenia na zewnątrz okrętu specjalnego stelaża, na którym spoczywa torpeda bezpośrednio przed wejściem do wyrzutni. Konieczne jest także przygotowanie okrętu od wewnątrz, aby możliwe było swobodne poruszanie się po przedziale torpedowym. Torpeda ćwiczebna, która odpowiada wymiarami, wagą i wyważeniem torpedzie z prawdziwym ładunkiem materiału wybuchowego, przenoszona jest dźwigiem z pojazdu na przygotowany stelaż. Następnie załoga linami poprzez bloczki ręcznie wsuwa torpedę do wyrzutni do właściwej pozycji, w której jest zabezpieczana przed przemieszczeniem. Ostatnim etapem jest sprawdzenie jej współdziałania z systemami okrętu, aby w przypadku właściwej torpedy bojowej możliwe było jej wystrzelenie.
Praktyczny przeładunek torped jest niezbędnym elementem szkolenia i umożliwia dowódcy ocenę wyszkolenia załogi okrętu. Dzięki takim treningom obsady doskonalą umiejętności nabyte w trakcie zajęć teoretycznych. Stanowią one także okazję do szkolenia załóg pojazdów specjalnych KPW Gdynia i Składu Gdynia 1 Regionalnej Bazy Logistycznej (przewożenie i przeładunek torped), a także straży pożarnej, ratowników medycznych i pozostałych osób uczestniczących w przeładunku.
Podczas treningu marynarze wprowadzali do wyrzutni torpedę TP-613. Ma ona ponad siedem metrów długości i waży 1765 kilogramów. Torpeda ma zasięg 18 kilometrów i jest przeznaczona zarówno do zwalczania okrętów nawodnych, jak i podwodnych. Podczas treningu marynarze korzystają wersji ćwiczebnej, która nie ma w sobie materiałów wybuchowych. Zwykle zostają one zastąpione cementem bądź betonem.
3FO
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.