3 lutego 2025 roku w gościnnej siedzibie Polskiego Rejestru Statków w Gdańsku odbyło się kolejne spotkanie firm zrzeszonych w Związku Pracodawców FORUM OKRĘTOWE poświęcone tym razem wdrażaniu Sztucznej Inteligencji (AI) w przemyśle okrętowym.
Część firm zrzeszonych w FORUM OKRĘTOWYM już ją stopniowo wprowadza do codziennego zastosowania. Przedstawicieli trzech firm poprosiliśmy o podzielenie się w trakcie spotkania dotąd zdobytą wiedzą i doświadczeniem. Były to: Kongsberg Maritime Poland, Gdańska Stocznia REMONTOWA i DNV Polska.
Do przedstawienia w trakcie spotkania aspektów prawnych związanych z wdrażaniem Sztucznej Inteligencji zaprosiliśmy należącą do naszej organizacji firmę PwC Polska.
prezes PRS S.A. Grzegorz Pettke
Zebranych przywitał gospodarz spotkania prezes PRS S.A. Grzegorz Pettke, który podkreślił duże znaczenie zainicjowanej przez FORUM OKRĘTOWE dyskusji na temat Sztucznej Inteligencji wdrażanej w przemyśle okrętowym, działającym w Polsce.
Otwierając spotkanie dyrektor Biura FORUM OKĘTOWEGO Ireneusz Karaśkiewicz powiedział:
- Sztuczna Inteligencja to systemy i maszyny, które wykonują zadania do niedawna wymagające ludzkiej inteligencji. AI ma duży potencjał iteracyjnego samoulepszania się w oparciu o gromadzone informacje. Może usprawnić procesy i zwiększyć produktywność firm - szczególnie w branżach intensywnie korzystających z ogromnej ilości danych, a taką jest przemysł okrętowy. Może poprawić konkurencyjność naszej branży.
- Ale niesie ze sobą również zagrożenia. Może na przykład generować przekonujące oszustwa i manipulacje, niemożliwe do odróżnienia od rzeczywistości. Również nie jest wolna od błędów, które mogą być niezwykle kosztowne. Znaków zapytania na tym etapie jest bardzo dużo i w tym kontekście kluczowa jest wymiana doświadczeń i informacji. I temu będzie służyło nasze dzisiejsze spotkanie.
Rober Sikora i Wojciech Napiórkowski, Kongsberg Maritime Poland
Jako pierwsi Robert Sikora i Wojciech Napiórkowski z Kongsberg Maritime Poland w swojej prezentacji przybliżyli zebranym czym faktycznie jest Sztuczna Inteligencja. Liczba danych niemal w każdej dziedzinie jest obecnie ogromna i rośnie z każdym dniem, a to zrodziło naturalną potrzebę skonstruowania narzędzia potrafiącego dokonać szybkiej ich analizy i równie szybkiej odpowiedzi na stawiane pytanie. Takie narzędzie może być przydatne w wielu obszarach m.in. przy podejmowaniu decyzji w oparciu o zebrane przez nią dane.
Również znajduje ona zastosowanie w sterowaniu procesami – na przykład sterowanie głosem na mostku jednostki pływającej, którego zasadę opisali. Sztuczna Inteligencja jest więc niezwykle pomocnym instrumentem do interpretacji dostępnych danych. Słowo „Inteligencja” w tym przypadku jest używane nieco na wyrost. Pojęciem takim określamy analizy dokonane w sposób podobny do ludzkiego mózgu, a póki co takich możliwości narzędzie to jeszcze nie posiada. Nie jest jednak wykluczone, że kiedyś je posiądzie, dlatego że wkroczyliśmy w erę globalnego wyścigu technologicznego w obszarze AI, a to napędza innowacje.
Jacek Mądrala Gdańska Stocznia REMONTOWA
Następnie Jacek Mądrala z Gdańskiej Stoczni REMONTOWA przedstawił całościową koncepcję zastosowania Sztucznej Inteligencji w procesach stoczniowych. Zrobił to w oryginalny sposób poprzez zadawanie pytań i uzyskiwania na nie odpowiedzi od stworzonego przy pomocy Sztucznej Inteligencji bota o imieniu „Kazimierz”.
W trakcie konwersacji analizowano różne procesy stoczniowe: od przygotowania oferty, poprzez projektowanie i wycenę różnych prac, procesy produkcyjne, wykonanie i kontrolę obiegu dokumentacji, bieżącą identyfikację obciążenia poszczególnych działów stoczniowych i inne.
Sztuczna Inteligencja pozwala wydatnie pomóc w żmudnym procesie gromadzenia danych, potrzebnych do podejmowanie trafnych decyzji zarządczych. Ma pomagać usprawniać procesy stoczniowe. Kończąc „Kazimierz” podkreślił, że może znacznie pomóc człowiekowi w podejmowaniu decyzji. Ale jaka ta decyzja, będzie powinno zależeć wyłącznie od człowieka, który ostatecznie ponosi za nią całkowitą odpowiedzialność.
prezes DNV Polska Radosław Kubiszewski
Następnie prezes DNV Polska Radosław Kubiszewski omówił zastosowanie Sztucznej Inteligencji w DNV Maritime. Podkreślił, że organizacja stosuje ją już od roku 2018, a serwisy z nią związane wdrożone są w procesy i usługi wspomagające klientów i pracowników. DNV Maritime posiada dedykowany, 20-osobowy zespół do inteligentnego wykorzystania danych w dziale Rozwoju Klasy.
W dalszej części wystąpienia – na kilku konkretnych przykładach – omówił wykorzystanie Sztucznej Inteligencji: w komunikacji z klientem, przeglądach klasowych i zatwierdzaniu dokumentacji. Kończąc podkreślił, że budowanie procesów związanych z zastosowaniem AI w DNV jest ściśle związane z zarządzaniem ryzykiem.
Prezentacja on-line PwC Legal
Aspekty prawne związane z regulacją Sztucznej Inteligencji omówili: mec. Paulina Komorowska-Mrozik, mec. Aleksander Zieliński oraz mec. Dominika Chodkowska z kancelarii PwC Legal w formule on-line. Na przykładzie postanowień „AI Act” oraz projektu polskiej ustawy, dotyczącej systemów Sztucznej Inteligencji ukazali uczestnikom, że wraz z jej coraz większym potencjałem i wykorzystaniem, związane są szczególne obowiązki. Prelegenci wskazali również, że brak zgodności z „AI Act” może wiązać się z ryzykiem nałożenia wysokich kar finansowych. To oznacza, że firmy, które używają Sztucznej Inteligencji, powinny być świadome, jakie te ramy niosą dla nich implikacje.
1 sierpnia 2024 r. „AI Act” wszedł w życie, a kolejne ważne obowiązki z niego wynikające zaczynają obowiązywać w 2025, 2026 oraz 2027 roku. Ten kluczowy dokument określa ramy regulacyjne dla rozwoju, wdrażania i użytkowania Sztucznej Inteligencji na terenie Unii Europejskiej. Polskie Ministerstwo Cyfryzacji pracuje już nad projektem ustawy, która pozwoli na stosowanie „AI Act” w naszym kraju. Obecnie przekazany on został do konsultacji społecznych.
dyrektor Biura FORUM OKĘTOWEGO Ireneusz Karaśkiewicz
Podsumowując po spotkaniu wszystkie poruszone w jego trakcie wątki dyrektor Biura FORUM OKRĘTOWEGO Ireneusz Karaśkiewicz powiedział:
- Po wysłuchaniu wszystkich, niezwykle ciekawych wystąpień wszyscy jesteśmy bogatsi o zdobytą dzisiaj wiedzę. Przejawiał się w nich jeden wspólny mianownik, a mianowicie, że celem Sztucznej Inteligencji powinno być wsparcie ludzi w pracy, a nie ich zastąpienie. Może ona w znacznym stopniu pomóc zwiększyć wydajność i sprawność zarządzania firm z przemysłu okrętowego, a przez to poprawić konkurencyjność naszego sektora. Może również przyspieszyć badania i rozwój - na przykład w obszarze technologii bez-emisyjnych.
- Może wreszcie odciążyć nas od wielu czasochłonnych czynności. Dlatego najpierw trzeba te czynności u siebie w firmie zidentyfikować, a potem w przemyślany sposób zastosować do ich realizacji Sztuczną Inteligencję. Ale przy jej wdrażaniu trzeba zachować ostrożność i dużo zdrowego rozsądku.
- Sztuczna Inteligencja to tylko narzędzie i – jak podkreślali wszyscy prelegenci - zawsze trzeba je kontrolować. Może ona znacznie pomóc człowiekowi w podejmowaniu decyzji. Ale to jaka to będzie decyzja, powinno zawsze zależeć wyłącznie od człowieka, gdyż to on ponosi za nią pełną odpowiedzialność i będzie mierzył się z jej konsekwencjami. Ma to szczególne znaczenie w przemyśle okrętowym, w którym czynnik bezpieczeństwa jest dominujący.
- Bardzo ważny jest również aspekt prawny związany ze Sztuczną Inteligencją, przedstawiony przez nasze koleżanki i kolegów z PwC Legal. Regulacje Unii Europejskiej, które niebawem zostaną implementowane do polskiego prawodawstwa, przewidują drakońskie kary finansowe za ich nieprzestrzeganie. Niektóre kraje – np. Włochy – poszły dalej i przewidują nawet kary pozbawienia wolności.
Część przepisów „AI Act” – między innymi dotyczące zakazanych praktyk - właśnie zaczęła obowiązywać od 2 lutego 2025 roku. Niemal wszyscy uczestnicy spotkania byli tym faktem zaskoczeni. Następne przepisy będą sukcesywnie wchodzić w życie w nadchodzących miesiącach i latach, i dlatego warto się z nimi dokładnie zapoznać – zakończył dyrektor Biura FORUM OKRĘTOWEGO.