Stocznie, Statki

Stocznia ALU International poinformowała o zwodowaniu dwóch kadłubów jednostek Windcat61 i Windcat62 dla klienta FRS Windcat.

FRS Windcat zamówił w gdańskiej stoczni ALU International dwa statki CTV (Crew Transfer Vessel) z opcją budowy kolejnych, przystosowanych do zasilania wodorem i przeznaczonych na polski rynek offshore wind.

Budowa dwóch aluminiowych kadłubów rozpoczęła się w kwietniu 2024 roku. Pierwsze dwa statki mają być dostarczone w tym roku.

Operatorem jednostek będzie FRS Windcat Polska Sp. z o.o. To kolejny krok, w którym firma zaznacza swój wkład w local content, związany z budową i eksploatacją morskich farm wiatrowych w polskiej strefie Morza Bałtyckiego.

Nowe statki CTV budowane są według najnowszego projektu, stworzonego przez Windcat, o nazwie MK5, bazującego na doświadczeniach z budowy wcześniejszych jednostek serii MK3.5H2 oraz MK4. W efekcie zaoferowano większy statek ze zoptymalizowanymi zdolnościami morskimi, większą przestrzenią ładunkową i większymi zbiornikami do magazynowania wodoru.

Długość całkowita obu jednostek wynosi 27 metrów. Płaski pokład dziobowy ma powierzchnię 80 metrów kw. Zoptymalizowany kształt kadłuba, większa szerokość oraz wolna burta zapewnią większy komfort, dostępność oraz dzielność morską, potrzebne do pracy nawet na rozbudowanych i bardziej oddalonych od brzegu, morskich farmach wiatrowych.

Zwodowane jednostki będą charakteryzowały się niskim zużyciem paliwa, za co odpowiadać będzie zastosowanie wydajnej konfiguracji układu napędowego statku oraz kształtu kadłuba o niskim oporze. Statek może być dostarczony z w pełni zainstalowanym systemem zasilania wodorem, zdolnym do przenoszenia do 458 kg tego paliwa, lub jako „hydrogen ready”, co umożliwi późniejsze doposażenie statku w system wodorowy.

ALU International w Gdańsku ma ponad 30 lat doświadczenia w budowie statków i różnych morskich konstrukcji, wykonanych z tego materiału. W swoim gdańskim obiekcie produkcyjnym, który zajmuje powierzchnię 11 tys. m kw. firma zatrudnia około 150 pracowników.

FRS Windcat Polska Sp. z o.o., założona w 2018 roku z siedzibą w Gdańsku, należy do aliansu FRS i Windcat. FRS Offshore z Flensburga (spółka zależna z grupy FRS) operuje około 60 statkami - promami i jednostkami HSC (High Speed Catamarans), którymi przewozi około 5,7 mln pasażerów i 1,5 mln pojazdów rocznie.

Z kolei Windcat od ponad 20 lat specjalizuje się w usługach transferu załóg w branży offshore wind. Eksploatuje flotę ponad 55 jednostek CTV, a pięć zamówionych statków typu CSOV (Commisioning Service Operation Vessel) ma być oddanych do użytku od 2025 roku.

W ostatnich latach Windcat utworzył lokalny zespół, odpowiedzialny za rozwój i działalność firmy w Polsce. Dodatkowo, firma rozpoczęła już szkolenia marynarzy, pracujących na statkach jej europejskiej floty.

Windcat jest częścią CMB.TECH. Euronav i CMB.TECH razem reprezentują grupę posiadającą około 150 statków pełnomorskich, takich jak masowce, kontenerowce, chemikaliowce, tankowce i statki offshore. Grupa koncentruje swoje działania na wykorzystaniu wodoru i amoniaku w branży morskiej oraz przemysłowej. Technologia wodorowa CMB.TECH jest instalowana na wszystkich nowobudowanych statkach Windcata, w celu redukcji emisji CO2. Kilka statków napędzanych wodorem jest już w eksploatacji.

LEW/rel

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.1124 4.1954
EUR 4.2273 4.3127
CHF 4.5038 4.5948
GBP 5.0163 5.1177

Newsletter