W piątek 9 sierpnia przy nabrzeżu Bazy Oznakowania Nawigacyjnego na Westerplatte w Gdańsku odbyła się uroczystość chrztu oraz podniesienia bandery na pogłębiarce Ursa. Na maszt wciągnięto również flagę armatorską – Urzędu Morskiego w Gdyni, który zlecił budowę jednostki. Matką chrzestną została Barbara Olczyk, zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni do spraw Inwestycyjnych.
Umowę na budowę pogłębiarki Urząd Morski w Gdyni podpisał w marcu 2022 roku. Pod koniec października 2022 roku miała miejsce uroczystość położenia stępki, a w kolejnym roku pogłębiarka została zwodowana.
Ursa została zaprojektowana i zbudowana przez fińską stocznię Työvene Oy we współpracy z dwiema firmami z Holandii. Za projekt koncepcyjny, wstępny i techniczny odpowiedzialna była firma C-Job. Projekt obejmował integrację wyposażenia pogłębiarskiego dostarczonego przez Holland Marine Technologies. Kontrakt objął również dostarczenie systemu rurociągów refulacyjnych zaopatrzonych w pływaki o łącznej długości 200 mb oraz 400 mb rurociągów układanych.
Do Polski przypłynęła 12 czerwca br. cumując do nabrzeża portu w Nowym Świecie, gdzie docelowo będzie stacjonować na stałe.
- Ursa to specjalistyczna jednostka pływająca, której podstawowym zadaniem jest obsługa nowej, ponad dwudziestokilometrowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – mówiła Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni. – Pierwsze miesiące eksploatacji to okres, w którym załoga będzie poznawała możliwości nowej jednostki, a te z pewnością przydadzą się nie tylkona wodach Zalewu – dodała dyrektor.
Pogłębiarkę Ursa będzie można zobaczyć także na innych akwenach.
- Ramię ssące można konfigurować w różny sposób co pozwala na prace na różnych głębokościach. I tak w wariancie krótszym będzie realizowała prace do głębokości 9 m, a w dłuższym do 18 m głębokości. W związku z tym przewidujemy, że na miarę posiadania tzw. wolnych mocy przerobowych, będzie wykorzystywana również na innych akwenach. W pierwszej kolejności widzimy potrzeby w zakresie zapewnienia prac interwencyjnych tj. usuwanie skutków sztormów w zakresie podejść do mniejszych portów polskiego wybrzeża (Władysławowo, Łeba, Ustka). Dzięki posiadaniu własnego sprzętu, będziemy mogli szybciej reagować na sytuacje awaryjne – podkreśla Jan Młotkowski, z-ca dyrektora ds. Oznakowania Nawigacyjnego w Urzędzie Morskim w Gdyni, który nadzorował projekt i budowę jednostki.
FOTORELACJA CZ. II
Jak dodaje dyrektor Młotkowski, jeszcze w sierpniu Ursa popłynie na Bałtyk, gdzie na wysokości Władysławowa będzie pogłębiać tor wodny.
Ursa to pogłębiarka ssąca, nasiębierna ze smokiem wleczonym (TSHD - trailing suction hopper dredger) i należy do małych w swoim rodzaju. Związane jest to jednak z parametrami i charakterem akwenów, na których będzie pracowała. Jej zasobnia (hopper), czyli rodzaj otwartej ładowni ma pojemność 950 m³. Statek jest długi na 62,75 m i wyposażony jest w napęd dwuśrubowy.
Zasadniczym elementem wyposażenia pogłębiarskiego statku, poza pompą pogłębiarską, jest jedno (umieszczone na prawej burcie) ramie ssące (smok wleczony) pozwalające na osiągnięcie maksymalnej głębokości pogłębiania równej 18 m.
Załoga Ursy to dwie obsady po 8 osób, które będą pracowały w systemie zmianowym. Do jej dyspozycji są 2 kabiny 1-osobowe oraz 3 kabiny 2-osobowe (wszystkie z blokiem sanitarnym) oraz pomieszczenia ogólnego użytku tj. mesa, kuchnia, magazyn żywności, przebieralnia oraz pralnia.
Nazwa jednostki – podobnie jak większość nazw statków należących do Urzędu Morskiego w Gdyni – nawiązuje do gwiazdozbiorów (Syriusz, Konstelacja, Zodiak i Zodiak II). Ursa (Niedźwiedzica) to uproszczona nazwa nawiązująca do gwiazdozbioru Wielka Niedźwiedzica (łac. Ursa Major).
LEW, Fot. Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl
PARAMETRY STATKU:
Długość całkowita: 62,75 m
Długość między pionami: 57,23 m
Szerokość całkowita: 12,00 m
Zanurzenie konstrukcyjne: 3,90 m
Wyporność: 2341 ton
Pojemność brutto: 1195
Pojemność netto: 359
Dźwig pokładowy: SWL 5t na 8,0m / SWL 3t na 12m
Pojemność ładowni na najwyższym poziomie przelewu – powyżej 950 m³
Maksymalna głębokość pogłębiania poniżej linii wody - 18 m
Prędkość z urobkiem: 8 węzłów
Prędkość bez urobku z pełnymi zapasami: ~11 węzłów
NAPĘD STATKU:
Silniki główne: 2 x CUMMINS QSK19-M 2 x 559 kW
Przekładnie: 2 x ZF 3310
Agregaty: 2 x CUMMINS QSK19-M 2 x 433 kW
Silnik pogłębiarski: 1 x CUMMINS QSK38-M 1 x 756 kW
Agregat awaryjny: 1 x CUMMINS QSB7 1 x 122 kW
Ster strumieniowy: 1 x SCHOTTEL 1 x 300 kW