Stocznie, Statki

To już ostatnia prosta przed zakończeniem budowy Hali Kadłubowej oraz Hali Produkcyjnej na terenie PGZ Stoczni Wojennej. Obecnie odbywa się konfiguracja suwnic oraz montaż ostatnich detali elewacji. Większość toczących się w tym momencie prac to przede wszystkim roboty wykończeniowe. Warta ponad 300 mln złotych inwestycja zakończy się już za kilka tygodni.

- Hala Kadłubowa PGZ Stoczni Wojennej będzie jednym z największych obiektów tego typu w Europie. To w niej zbudowane zostaną kadłuby fregat Miecznik. Inwestycja ruszyła w marcu 2023 roku, a już w grudniu tego roku osiągnęliśmy najwyższy punkt konstrukcyjny – mówi Maciej Poprawski, Dyrektor Operacyjny w PGZ SW odpowiedzialny za nadzór inwestycji. - Wysokość hali, w której powstaną kadłuby fregat Miecznik, to 43 metry, a wliczając zamontowany na dachu zespół urządzeń do wentylacji to nawet 46 metrów. Gigantyczne bramy hali mają podobne wymiary: 43 metry wysokości i 34 metry szerokości, co można porównać do powierzchni dwóch boisk do koszykówki. Zamontowane suwnice są w stanie udźwignąć nawet 100 ton. Powierzchnia zabudowy Hali Kadłubowej to blisko 6 tys. metrów kwadratowych – wylicza Maciej Poprawski.

Roboty wykończeniowe idą pełną parą

- Hala Kadłubowa jest już zamknięta i kontynuowane są głównie prace wykończeniowe. Zamontowane zostały wszystkie okna i drzwi. Działają też obie bramy wielkopowierzchniowe – mówi Piotr Gosch, Kierownik Robót z Grupy NDI.

Poza Halą Kadłubową powstaje także Hala Produkcyjna, która zajmuje blisko 5 tys. m kw. Będą w niej funkcjonowały wszystkie stoczniowe wydziały wyposażeniowe. Sąsiadujący z nią 4-kondygnacyjny budynek biurowy pomieści zaplecze socjalne dla pracowników wydziałów produkcyjnych oraz będzie siedzibą Spółki.

Ostatnie prace nawierzchniowe

Na terenie budowy praktycznie zakończono prace nawierzchniowe. Wykonawca ocenia postęp robót na 98 procent.

- Jesteśmy w trakcie wykonywania prac wykończeniowych przy wejściach do budynków. Trwają również prace związane z wykonywaniem dylatacji w ułożonych nawierzchniach betonowych. To również ostatni etap w procesie powstawania tych nawierzchni. Wszystkie nawierzchnie oraz posadzki wykonane są w technologiach umożliwiających przenoszenie ogromnych obciążeń od poruszających się w przyszłości po nich na specjalnych pojazdach transportujących elementy okrętów – mówi Przemysław Młynarczyk, Kierownik Robót Drogowych z Grupy NDI.

Posadzka betonowa w Hali Kadłubowej o wytrzymałości 20t/m kw. jest już gotowa. Rozpoczęły się też prace przy układaniu warstwy żywicy antyelektrostatycznej oraz antypoślizgowej na posadzce w Hali Produkcyjnej: – To ostatnia warstwa, można powiedzieć „wykładzina”, jeśli chodzi o nawierzchnię w tej Hali – dodaje Przemysław Młynarczyk. Przebudowywana jest infrastruktura techniczna, nabrzeże oraz drogi wewnętrzne. Wszystkie prace drogowe mają zakończyć pod koniec czerwca.

Inwestorem projektu jest PGZ Stocznia Wojenna, a generalnym wykonawcą konsorcjum składające się ze spółek NDI S.A., NDI SOPOT S.A. oraz Pekabex BET. Wartość zadania to ponad 300 mln złotych.

Źródło: PGZ Stocznia Wojenna

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter