Stocznie, Statki

FRS Windcat zamówił w stoczni ALU International w Gdańsku dwa statki CTV (Crew Transfer Vessel) z opcją budowy kolejnych, przystosowane do zasilania wodorem, przeznaczone na polski rynek offshore wind.

Pierwsze dwa statki mają być dostarczone w 2025 roku. Operatorem jednostek będzie FRS Windcat Polska Sp. z o.o. To kolejny krok, w którym firma zaznacza swój wkład w local content, związany z budową i eksploatacją morskich farm wiatrowych w polskiej strefie Morza Bałtyckiego.

FRS Windcat Polska Sp. z o.o., założona w 2018 roku z siedzibą w Gdańsku, należy do aliansu FRS i Windcat. FRS Offshore z Flensburga (spółka zależna z grupy FRS) operuje około 60 statkami - promami i jednostkami HSC (High Speed Catamarans), którymi przewozi około 5,7 mln pasażerów i 1,5 mln pojazdów rocznie.

Z kolei Windcat od ponad 20 lat specjalizuje się w usługach transferu załóg w branży offshore wind. Eksploatuje flotę ponad 55 jednostek CTV, a pięć zamówionych statków typu CSOV (Commisioning Service Operation Vessel) ma być oddanych do użytku od 2025 roku.

W ostatnich latach Windcat utworzył lokalny zespół, odpowiedzialny za rozwój i działalność firmy w Polsce. Dodatkowo, firma rozpoczęła już szkolenia marynarzy, pracujących na statkach jej europejskiej floty.

Windcat jest częścią CMB.TECH. Euronav i CMB.TECH razem reprezentują grupę posiadającą około 150 statków pełnomorskich, takich jak masowce, kontenerowce, chemikaliowce, tankowce i statki offshore. Grupa koncentruje swoje działania na wykorzystaniu wodoru i amoniaku w branży morskiej oraz przemysłowej. Technologia wodorowa CMB.TECH jest instalowana na wszystkich nowobudowanych statkach Windcata, w celu redukcji emisji CO2. Kilka statków napędzanych wodorem jest już w eksploatacji.

Nowe statki CTV zostaną zbudowane według najnowszego projektu, stworzonego przez Windcat, o nazwie MK5, bazującego na doświadczeniach z budowy wcześniejszych jednostek serii MK3.5H2 oraz MK4. W efekcie zaoferowano większy statek ze zoptymalizowanymi zdolnościami morskimi, większą przestrzenią ładunkową i większymi zbiornikami do magazynowania wodoru.

Statek będzie miał długość całkowitą 27 metrów i płaski pokład dziobowy o powierzchni 80 metrów kw. Zoptymalizowany kształt kadłuba, większa szerokość oraz wolna burta zapewnią większy komfort, dostępność oraz dzielność morską, potrzebne do pracy nawet na rozbudowanych i bardziej oddalonych od brzegu, morskich farmach wiatrowych.

Niskie  zużycie  paliwa  osiągnięto  dzięki zastosowaniu wydajnej konfiguracji układu napędowego statku oraz kształtu kadłuba o niskim oporze. Statek może być dostarczony z w pełni zainstalowanym systemem zasilania wodorem, zdolnym do przenoszenia do 458 kg tego paliwa, lub jako „hydrogen ready”, co umożliwi późniejsze doposażenie statku w system wodorowy.

- Poprzez zamówienie statków CTV, budowanych przez polską stocznię, pokazujemy nasze zaangażowanie w dostawy statków wysokiej jakości ‘made in Poland” do obsługi rosnącej branży offshore wind, w tym Polsce. Cieszymy się, że znaleźliśmy tak doświadczonego partnera jakim jest ALU International, który poświęca wyjątkową uwagę zapewnieniu wysokich standardów na wszystkich etapach – mówi Tim Kunstmann, dyrektor zarządzający w FRS Windcat Polska.

Budowa dwóch aluminiowych kadłubów rozpoczęła się w kwietniu w stoczni ALU International w Gdańsku. Firma ma ponad 30 lat doświadczenia w budowie statków i różnych morskich konstrukcji, wykonanych z tego materiału. W swoim gdańskim obiekcie produkcyjnym, który zajmuje powierzchnię 11 tys. m kw. firma zatrudnia około 150 pracowników.

- Decyzja FRS Windcat Polska – długoletniego Członka Polskiego Towarzystwa, a obecnie Polskiej Izby Morskiej Energetyki Wiatrowej - o powierzeniu budowy dwóch kadłubów jednostek klasy CTV w technologii H2 Ready polskiemu wykonawcy, to bardzo dobra informacja dla naszego przemysłu stoczniowego, ale również dobry prognostyk na przyszłość, jeśli chodzi o wykorzystanie krajowego potencjału stoczniowego na rzecz sektora offshore wind. PIMEW ma nadzieję na wzmocnienie i rozwój współpracy między FRS Windcat Polska, a polskim przemysłem stoczniowym w najbliższej przyszłości. Gratulujemy FRS Windcat Polska dobrej decyzji! – podkreślił Jakub Budzyński, prezes zarządu Polskiej Izby Morskiej Energetyki Wiatrowej.

Źródło: Polska Izba Morskiej Energetyki Wiatrowej

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0571 4.1391
EUR 4.2894 4.376
CHF 4.5988 4.6918
GBP 5.1274 5.231

Newsletter