16 maja 2024 w stoczni Crist SA w Gdyni miała miejsce uroczystość pierwszego cięcia blach na budowę kolejnego częściowo wyposażonego statku typu CSOV przeznaczonego dla norweskiej stoczni Ulstein Verft.
Tym razem chodzi o jeden z dwóch statków (+ dwóch w opcji) zamówionych w Ulstein Verft przez JP Morgan Asset Management (działającego w imieniu inwestorów instytucjonalnych) na mocy kontraktu podpisanego w styczniu 2024 r.
Bezpośrednim formalnym armatorem (armatorem zarejestrowanym) statku, którego budowę rozpoczęto w Gdyni w połowie maja będzie spółka zależna JP Morgan Asset Management o nazwie Alpha 4 Limited.
Jest to statek o symbolu stoczniowym NB322, typu Commissioning Service Operation Vessels (CSOVs) przeznaczony do obsługi uruchomień i eksploatacji morskich farm wiatrowych i zapewniający zakwaterowanie dla techników.
Statek o długości 89,6 m, o konfiguracji kształtu kadłuba Ulstein Twin X-Stern jest oparty na projekcie bazowym Ulstein SX222 i zaadaptowany do szczegółowych potrzeb klienta takich, jak pojedyncze kabiny dla 110 osób i łączna liczba miejsc równa 132. Statki z tej serii będą wyposażone w hybrydowy napęd bateryjny i przygotowane do łatwej instalacji i przystosowania układu napędowego i paliwowego na "zielony" metanol.
Statek będzie wyposażony m.in. w duży, umieszczony na śródokręciu, pomost komunikacyjny W2W (walk to work) z kompensacją ruchów i szybem dżwigu towarowego i osobowego (windy).
PBS
Fot.: Ulstein, Crist