Budowa nowych okrętów patrolowych fińskiej straży granicznej przebiega zgodnie z planem - poinfomowała w środę stocznia Meyer Werft Turku, na której zlecenie buduje dwie takie jednostki, jako częściowo wyposażone, Stocznia Gdańska. We wtorek 12 marca 2024 r. odbyła się uroczystość położenia stępki pod okrętów.
W dniu 12 marca 2024 r. w "Stoczni Gdańskiej" - faktycznie i formalnie w stoczni Baltic Operator w Gdańsku - odbyła się ceremonia położenia stępki okrętu o stoczniowym n-rze budowy Meyer Turku NB-1406. Obecni byli przedstawiciele fińskiej Straży Wybrzeża, stoczni Meyer Turku Oy, stoczni Baltic Operator i towarzystwa klasyfikacyjnego Bureau Veritas.
Ceremonia położenia stępki to stara tradycja. Przed położeniem stępki zamawiający, czyli fińska Straż Wybrzeża (Straż Graniczna), oraz przedstawiciel stoczni kładą "szczęśliwe monety" pod stępką czyli pierwszym blokiem ustawionym na miejsci montażu kadłuba. Później monety zostaną przeniesione do wnętrza - na gotowy statek, aby przynieść mu szczęście. Tradycja umieszczania monet wywodzi się z czasów żaglowców i zwyczaju umieszczania monet pod piętą masztu, aby przynieść statkowi szczęście w żegludze.
"Morskie statki patrolowe są budowane w obiektach naszych długoterminowych stoczni partnerskich pod kierownictwem i w pełnej zgodności z wymaganiami jakościowymi Meyer Turku. Współpraca, która rozpoczęła się znakomicie, przeszła teraz, zgodnie z harmonogramem, do etapu, w którym możemy świętować osiągnięcie jednego z kamieni milowych tradycyjnej budowy statków" - powiedział przy okazji ceremonii Tapani Pulli, zastępca dyrektora generalnego Meyer Turku.
Zdolność operacyjna Straży Granicznej Finlandii (Rajavartiolaitos - Gränsbevakningsväsendet) na otwartym morzu w znacznej mierze opiera się na ciągłej pracy i gotowości wielozadaniowych morskich statków patrolowych. Przebywają one na morzu przez około 330 dni w roku.
Obecnie fińska Straż Graniczna posiada trzy morskie statki patrolowe (offshore patrol vessels - OPV), z których wprowadzony w 2014 r. patrolowiec Turva jest uważany za nowoczesny. Trwają przygotowania do rezygnacji z dwóch starszych patrolowców po ukończeniu budowy w Gdańsku i Turku nowych jednostek. Pierwsza ma być, zgodnie z umową, ukończona do końca 2025 roku, a druga - do końca 2026 roku.
Zdolności operacyjne obecnie budowanych jednostek fińskiej Straży Granicznej znacznie przewyższają możliwości starych patrolowców. Zdolności statków do monitorowania i reagowania w ramach zadań ochrony granic oraz kontroli i ochrony integralności terytorialnej będą dzięki nowym okrętom znacząco poprawione. Zaawansowane systemy nadzoru i rozwiązania do przesyłania danych usprawnią utrzymywanie informacji o nadzorze w czasie rzeczywistym i dzielenie się nimi.
Nowe okręty zwiększają zdolność zapobiegania poważnym wypadkom i prowadzenia akcji ratowniczych. Wszystkie statki są natychmiast gotowe do kontrolowania i likwidowania skutków poważnych wypadków środowiskowych, a całkowita zdolność zbierania rozlewów olejowych będzie około dwukrotnie większa niż obecnie. Nowe jednostki będą generować niskie emisje i będą energooszczędne.
rel (Meyer Turku)
Fot.: Meyer Yurku