Polska, chcąc kontynuować modernizację Marynarki Wojennej własnymi siłami, musi zrobić wszystko, by uniknąć sytuacji, jaka jest obecnie w Stanach Zjednoczonych, gdzie brak solidnego komercyjnego sektora przemysłu okrętowego doprowadził do utraty efektywności branży stoczniowej budującej i remontującej jednostki wojenne.
W konsekwencji stocznie amerykańskie sektora wojskowego budują niezwykle drogo, terminy dostaw nowych okrętów są przekraczane, przedłużają się remonty jednostek będących w służbie, a dokumentacja projektowa nie zawsze jest dobrej jakości.
Duży i ambitny program rozbudowy amerykańskiej Marynarki Wojennej – w obliczu rosnącego zagrożenia ze strony Chin – nie idzie tak, jak powinien. Szczególnie dotyczy to stoczni państwowych - kontrolowanych przez rząd Stanów Zjednoczonych. Opóźnione dostawy i remonty okrętów wojennych osłabiają siłę bojową US Navy, a przez to bezpieczeństwo podatników amerykańskich, którzy finansują te programy.
Na drugim biegunie są Chiny, mające solidny sektor komercyjny i budujące w rekordowo krótkich terminach nowe, liczne, a także innowacyjne okręty wojenne właśnie w oparciu o ten sektor. Przykładem może być przechodzący obecnie testy, supernowoczesny lotniskowiec FUJIAN, wyposażany w system katapult EMALS, mogący obsłużyć znacznie cięższe samoloty, co znacząco zwiększa możliwości bojowe tej jednostki. Podobnie jest z innymi typami okrętów wojennych.
Również w Polsce jest realizowany – naturalnie w znacznie mniejszej skali niż w wyżej wymienionych supermocarstwach - program modernizacji technicznej Marynarki Wojennej RP. Duża jego część jest przeprowadzana przez prywatne polskie podmioty, w tym Holding Remontowa, który przeznaczył kluczowe zasoby do realizacji zadań militarnych. Taka jest potrzeba chwili.
Wszystkie jednostki, które zostały zbudowane i wyremontowane dla Marynarki Wojennej RP w stoczniach Holdingu Remontowa z pomocą jej kooperantów, są bardzo wysokiej jakości, zostały dostarczone w terminie i zakontraktowanej kwocie. Jest to szczególnie istotne w obliczu wielkich potrzeb finansowych, związanych z realizacją programów zbrojeniowych. Ta efektywność była i jest możliwa, dzięki ogromnemu doświadczeniu, zdobytemu właśnie w wymagającym sektorze komercyjnym. W ten sposób każda złotówka polskiego podatnika jest wydawana racjonalnie.
O realizacji programów militarnych oraz ich specyfice, także w kontekście projektowania okrętów w programie Raport Gospodarczy TVP Gdańsk, w środę 14 lutego 2024 r. opowiadali przedstawiciele Holdingu Remontowa.
Link do programu: Raport Gospodarczy TVP
Ireneusz Karaśkiewicz - dyrektor Biura FORUM OKRĘTOWEGO