- To bardzo dobry dzień dla Marynarki Wojennej – mówił kontradmirał Piotr Sikora, dowódca 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w stoczni Remontowa Shipbuilding SA, w piątek 19 stycznia br. podczas uroczystego cięcia pierwszych blach na budowę piątego z serii niszczyciela min typu „Kormoran II”. Okręt będzie nosił nazwę Rybitwa.
Niszczyciele min typu „Kormoran II” budowane są na podstawie umowy zawartej pomiędzy Ministerstwem Obrony Narodowej, a konsorcjum w składzie: Remontowa Shipbuilding S.A. – lider, Ośrodek Badawczo - Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A. (OBR CTM S.A.) i PGZ Stocznia Wojenna. Jednostka wejdzie w skład 12. Dywizjonu Trałowców 8 Flotylli Obrony Wybrzeża.
Uroczystość ta cieszy nas wszystkich, ponieważ w jej konsekwencji Marynarka Wojenna otrzyma kolejny, nowoczesny okręt o numerze budowy 258/5. Niszczyciele min typu Kormoran II bez wątpienia przyczyniają się do zapewnienia bezpieczeństwa morskiego nie tylko Polski, ale i sojuszników. Jesteśmy dumni z naszego udziału w realizacji Programu Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych, tak ważnego dla nas oraz Ministerstwa Obrony Narodowej. To już 14 jednostka, której realizację właśnie rozpoczynamy w jego ramach na przestrzeni dekady – mówił Bartłomiej Pomierski, wiceprezes zarządu Remontowa Shipbuilding SA.
Dokładamy wszelkich starań, aby okręty budowane w naszej stoczni były niezawodne i skutecznie wykonywały swoje zadania zgodnie z ich przeznaczeniem. Nie byłoby to możliwe bez współpracy w ramach grupy kapitałowej Remontowa Holding, jak i współdziałania naszych konsorcjantów, projektantów, kooperantów i uczelni wnoszących istotny wkład w realizację zlecanych im zadań przy budowie tych nowoczesnych okrętów. Uczestnicząc w realizacji serii Kormoran II od jej początków w naszej stoczni, osobiście jestem głęboko przekonany o słuszności realizacji tego programu, który umożliwia wzrost potencjału krajowego przemysłu stoczniowego. Okręt, którego budowę dziś rozpoczynamy jest piątym z tej serii. Dzięki wykwalifikowanej, zaangażowanej kadrze stoczni stosujemy nowe rozwiązania, które zapewnią mu jeszcze większe zdolności i niezawodność w trakcie służby pod biało-czerwoną banderą. Serdecznie dziękuję wszystkim zaangażowanym w realizację stronom tego ważnego Programu – dodał wiceprezes stoczni.
List od wicepremiera, ministra obrony narodowej Władysława Kosiniaka-Kamysza odczytał Sławomir Cichocki, dyrektor Departamentu Polityki Zbrojeniowej MON. Minister Obrony Narodowej podkreślił, że bezpieczeństwo polskiego wybrzeża Bałtyku, infrastruktury krytycznej i swobody żeglugi ma kluczowe znaczenie dla rozwoju i sprawnego funkcjonowania naszej Ojczyzny.
Zobacz także FOTORELACJĘ
„Nowoczesna Marynarka Wojenna, zdolna do realizacji różnego typu zadań zarówno w razie pokoju, kryzysu, jak i wojny, jest niezbędna dla zapewnienia tego bezpieczeństwa. Budowane w polskiej stoczni niszczyciele min typu Kormoran II to nowoczesne jednostki, specjalizujące się w wąskim, ale kluczowym aspekcie działań morskich. Okręt, którego budowa symbolicznie się dziś rozpoczyna jest piątym z serii, to udany projekt, który ma dużą wartość dla naszej floty. Powstanie tej serii okrętów jest wyrazem zdolności współpracy między Siłami Zbrojnymi, a polskim przemysłem stoczniowym oraz dowodem potencjału tego przemysłu. Marynarka Wojenna RP otrzyma jednostki gotowe na wyzwania dwudziestego pierwszego wieku. Dziękuję wszystkim zaangażowanym w rozbudowę naszej Marynarki Wojennej i życzę wytrwałości w dalszych działaniach na rzecz wzmacniania obronności Polski.”.
Kilka słów do uczestników uroczystości skierował także dowódca 8 Flotylli Obrony Wybrzeża kontradmirał Piotr Sikora
Piąta, seryjna jednostka, potocznie nazywamy je niszczycielami min, natomiast ci, którzy tematem zajmują się od pewnego czasu wiedzą, że nie są to typowe niszczyciele min, ale właściwie wielozadaniowe platformy obrony przeciwminowej. Są to jedne z najnowocześniejszych jednostek tego typu na świecie i jedne z najnowszych. Zbudowane ze specjalnej stali, magnetycznie niewidzialne, bardzo manewrowe, redundantne i wyposażone w szeroką paletę narzędzi. Główne ich zadanie to oczywiście zabezpieczenie morskich szlaków komunikacyjnych. Jak ono jest ważne, pokazuje obecna wojna za naszą wschodnią granicą. (…) Te okręty już uczestniczą w wielu ćwiczeniach, będą pokazywać się za granicą, reprezentować polską banderę i wspierać sojuszników. Te jednostki, wierzcie mi państwo na słowo, widzą wszystko, co leży na dnie. Wszystko.
Głos zabrał także kmdr Piotr Skóra, szef Szefostwa Techniki Morskiej w Agencji Uzbrojenia.
Po czasie produkcji tej serii jednostek staliśmy się jedną, wielką rodziną, która buduje nowe zdolności dla polskiej Marynarki Wojennej. Ze strony Agencji Uzbrojenia chciałbym złożyć serdeczne gratulacje wszystkim zaangażowanym w ten Program i podziękowania za dotychczasową pracę oraz złożyć zobowiązanie, że z równym zaangażowaniem będziemy wspierali procesy rozbudowy Marynarki Wojennej w oparciu o nasz rodzimy przemysł stoczniowy.
Z kolei dyrektor Pionu Okrętowego Polskiego Rejestru Statków Aleksander Łęgowski dodał, że widok budowy dwóch typów okrętów w stoczni Remontowej Shipbuilding SA dla Marynarki Wojennej RP budzi dumę i radość.
Polski Rejestr Statków jako narodowe towarzystwo klasyfikacyjne współpracuje od wielu lat z MW RP, jak i całymi Siłami Zbrojnymi. Uczestniczy od początku w procesie projektowania, przygotowania do budowy i w budowie okrętów niszczycieli min. Warto podkreślić, że projekt jest oryginalnym, polskim projektem realizowanym w polskim przemyśle okrętowym w oparciu o przepisy PRS.
Po tych wystąpieniach zainaugurowano start produkcji okrętu. Maszynę do cięcia plazmowego uruchomił kontradmirał Piotr Sikora, a towarzyszył mu Robert Stola, dyrektor projektu.
Przypomnijmy, że trzy pierwsze niszczyciele min: ORP Kormoran, ORP Albatros i ORP Mewa przekazane zostały Marynarce Wojennej w latach 2017-2023. To jedne z najnowocześniejszych jednostek tej klasy. Charakteryzują się koncepcją wielosensorową, pozwalającą na operowanie zarówno bezpośrednio na polu minowym, jak i poza nim.
Pozytywna opinia Użytkownika, czyli 8 Flotylli Obrony Wybrzeża przyczyniła się do podpisania w czerwcu 2022 roku umowy na budowę kolejnych trzech okrętów. Budowa pierwszego nich rozpoczęła się w marcu 2023 roku. Okręt ten jest aktualnie w fazie budowy i wyposażania kadłuba.
Przeznaczony jest do prowadzenia operacji w polskiej strefie ekonomicznej jak i misji w grupach taktycznych na Morzu Bałtyckim i Północnym (zespoły okrętów NATO, EU oraz wielonarodowych sił koalicyjnych). Kadłub okrętu jest budowany ze stali amagnetycznej, co pozwali zredukować do minimum ryzyko wykrycia go przez miny morskie typu magnetycznego.
Wyposażenie pozwoli na operowanie poza bazą morską przez okres 10 dni, a jego zasięg wyniesie nie mniej niż 2500 mil morskich. Okręt będzie mógł osiągnąć prędkość ~ 15 węzłów.
Wszystkie jednostki tej serii budowane są według projektu opracowanego przez należące grupy kapitałowej Remontowa Holding biuro projektowe Remontowa Marine Design & Consulting Sp. z o.o. pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego Polski Rejestr Statków przy współudziale szerokiego, krajowego łańcucha kooperantów i dostawców.
AL
Fot.: Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl
Zobacz także FOTORELACJĘ