11 grudnia na terenie PGZ Stoczni Wojennej odbyła się uroczystość zawieszenia wiechy na mierzącej 46 m wysokości Hali Kadłubowej. Budowla ta jest częścią wartej ponad 300 mln zł inwestycji związanej z realizacją największego w historii polskiej Marynarki Wojennej kontraktu na budowę trzech wielozadaniowych fregat „Miecznik”.
W ramach inwestycji zaplanowano budowę m.in. budowę dwóch hal produkcyjnych a także przebudowę już istniejącej infrastruktury oraz modernizację i rozbudowę parku maszynowego. Jak podkreśla inwestor, inwestycja jest niezbędna do realizacji Programu „Miecznik” i znacznie zwiększy zdolności produkcyjne PGZ Stoczni Wojennej.
Dzisiaj, wraz z zawieszeniem wiechy na najwyższej w Polsce hali, świętujemy osiągnięcie kolejnego kamienia milowego największej w ponad 101-letniej historii naszej Stoczni inwestycji (...) – powiedział Paweł Lulewicz, prezes PGZ Stoczni Wojennej.
Można powiedzieć, że dziś PGZ Stocznia Wojenna, która znów notuje dodatni bilans ekonomiczny, przeżywa swoją drugą młodość. To zasługa wszystkich Państwa – począwszy od Prezesa Pawła Lulewicza, a na każdym z pracowników kończąc. Jestem pewien, że zarówno dzięki realizacji programu Miecznik, jak i zamówień realizowanych dla zagranicznych kontrahentów ten okres dobrej koniunktury będzie długi. Z pewnością w Hali Kadłubowej odbędzie się niejedna uroczystość stoczniowa, czego serdecznie Państwu życzę - dodał w trakcie uroczystości, zwracając się do załogi Stoczni, Sebastian Chwałek, prezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej.
Najważniejszym zadaniem wartej ponad 300 mln zł inwestycji jest budowa nowej hali, w której integrowane będą kadłuby trzech fregat dla Marynarki Wojennej RP powstających w ramach Programu Miecznik. Zgodnie z projektem powierzchnia zabudowy wyniesie blisko 6 tys. m2. Wysokość hali - 43 m (a nawet 46 m wliczając zamontowane na dachu zespół urządzeń do wentylacji) - będzie ją czyniła najwyższą halą w polskim przemyśle stoczniowym i jednym z największych tego typu obiektów w Europie. Poza tym budowana jest hala produkcyjna, w której będą funkcjonowały wszystkie stoczniowe wydziały wyposażeniowe (powierzchnia zabudowy to prawie 5 tys. m2). Konsorcjum w składzie NDI S.A., NDI SOPOT S.A. oraz Pekabex BET odpowiada także za rozbudowę i przebudowę nabrzeża, placów składowych i dróg wewnętrznych wraz z modernizacją infrastruktury technicznej na terenie Stoczni.
Inwestycja związana jest z realizacją programu „Miecznik” – budowy trzech ultranowoczesnych fregat dla Marynarki Wojennej RP. Powstaną one w PGZ Stoczni Wojennej we współpracy z liderami przemysłu zbrojeniowego (Babcock, MBDA, Thales, Remontowa Shipbuilding SA), w ramach największego w historii kontraktu udzielonego polskiemu przemysłowi stoczniowemu. Pierwsza fregata zostanie wybudowana do 2026 r.
Czytaj także:
Szef MON: Trzy fregaty w programie Miecznik będą stanowiły nową jakość w polskiej marynarce wojennej
Wielozadaniowe fregaty będą wyposażone w nowoczesne systemy radiolokacyjne, artyleryjskie i rakietowe. Dzięki tym okrętom Marynarka Wojenne RP uzyska nowe możliwości realizacji szerokiego zakresu zadań na polskich obszarach morskich oraz uczestnictwa w misjach i ćwiczeniach organizowanych z sojusznikami z NATO.
Realizacja projektu w Polsce pozwala na wytworzenie około 2000 miejsc pracy w stoczniach, przedsiębiorstwach zbrojeniowych oraz innych sektorach przemysłu bezpośrednio zaangażowanych w projekt. Pozyskane kompetencje pozwolą rozwinąć nowe możliwości i pomogą w pracach przy innych projektach na rzecz Marynarki Wojennej RP.
rel (PGZ Stocznia Wojenna)
Fot., wiz.: PGZ Stocznia Wojenna