Stocznia Remontowa Shipbuilding S.A., należąca do grupy kapitałowej Remontowa Holding S.A. poinformowała o podpisaniu kontraktu z jednym z największych operatorów promowych w Norwegii - Torghatten Nord AS - na budowę promu pasażersko-samochodowego o napędzie hybrydowym.
Stocznia zbuduje w pełni wyposażony, nowoczesny prom dwustronny do żeglugi w norweskich fiordach, który będzie obsługiwał połączenie Stornes-Bjørnerå w regionie Troms. Statek o numerze budowy B 620 będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne z zamontowanymi w pionie silnikami elektrycznymi, zasilanymi z baterii lub awaryjnie z agregatów. W normalnym trybie pracy baterie będą doładowywane z sieci lądowej w czasie rozładunku/załadunku, co będzie miało miejsce relatywnie często, jako że pojedyncze przejście jednostki będzie zajmowało nie więcej niż 12 minut.
Prom zbudowany zostanie na podstawie projektu opracowanego przez firmę The Norwegian Ship Design Company AS, wspieraną w zakresie dokumentacji roboczej przez biuro Remontowa Marine Design & Consulting z grupy Remontowa Holding. Przekazanie statku armatorowi planowane jest w I kwartale 2026 r.
Prom będzie eksploatowany w wymagających warunkach, panujących w rejonie Koła Podbiegunowego. Jego projekt kładzie szczególny nacisk na zastosowanie lekkich materiałów oraz implementację szerokiego zakresu rozwiązań i systemów, charakteryzujących się niskimi stratami mocy, co w ostatecznym rozrachunku ma pozwolić na maksymalną możliwą redukcję zużycia energii.
Długość całkowita to 63,65 m, szerokość maks. 15,50 m, a wysokość do pokładu głównego wynosi 4,80 m. Prom, którym będzie mogło podróżować 149 osób (pasażerowie i załoga), zabierze na pokład 50 samochodów osobowych oraz 6 ciężarowych.
Remontowa Shipbuilding S.A. jest sprawdzonym i zaufanym producentem niskoemisyjnych jednostek, z których większość dostarczyła na rynek norweski. Współpraca z Torghatten Nord AS rozpoczęła się w 2009 roku podpisaniem kontraktu na budowę czterech nowoczesnych promów fiordowych różniących się rodzajem napędu, mocą silnika oraz zasięgiem obsługiwanych linii. Były to Rebbensøy, Uløytind, Vengsøy i Kvaløy (napęd typu diesel, dostawa 2011 r.). W latach 2012 -2013 stocznia przekazała kolejne cztery jednostki, zasilane skroplonym gazem ziemnym, Landegode, Væroy, Barøy i Lødingen, obsługujące ruch pasażersko – samochodowy w rejonie archipelagu Lofotów.
Zdobywając nowy kontrakt na dziewiąty prom dla Torghatten Nord, stocznia Remontowa Shipbuilding włączyła się w działania na rzecz elektryfikacji jego floty oraz implementacji zielonych technologii w norweskim transporcie publicznym.
Torghatten Nord obsługuje 43 połączenia promowe oraz 15 tras szybkimi jednostkami pasażerskimi (high-speed passenger boats). W lutym br. informował o wygraniu przetargu na obsługę trzech tras promowych w gminach Harstad i Kvæfjord w regionie Troms, w tym dwóch: Revsnes-Flesnes oraz Stornes-Bjørnerå, które zostaną przygotowane do ładowania prądem przy nabrzeżu nowych promów, o zasilaniu bateryjnym. W ramach długoterminowego kontraktu z gminą Troms, norweski operator zapewni obsługę tych tras od 1 lutego 2025 r., przez 10 lat plus 3 lata w opcji.
Jak podkreślał Torghatten Nord we wcześniejszym komunikacie, połączenie Stornes - Bjørnerå ma duże znaczenie dla osób dojeżdżających do pracy w ciągu dnia, podczas gdy Revsnes - Flesnes jest jedną z głównych tras transportowych między archipelagiem Lofotów i Vesterålen, a regionem Troms.
Nowy kontrakt na budowę promu dla Torghatten Nord, to jednocześnie kolejny krok w rozwoju kompetencji polskiej stoczni jako dostawcy jednostek hybrydowych o zasilaniu bateryjnym. W latach 2018 – 2021 Remontowa Shipbuilding S.A. zbudowała łącznie sześć promów elektrycznych, w tym cztery dla armatorów z Norwegii (Festøya, Solavågen, Mannheller, Fodnes dla Norled, dostawa w latach 2020 i 2021) oraz dwa dla armatorów z Wielkiej Brytanii (Ben Woollacott i Dame Vera Lynn dla Transport for London, dostawa w roku 2018).
Dzięki zdobyciu nowego zamówienia, obecny portfel produkcyjny stoczni powiększył się do sześciu w pełni wyposażonych jednostek. W budowie są jeszcze trzy seryjne niszczyciele min projektu 258 Kormoran II oraz dwa okręty rozpoznania radio-elektronicznego SIGINT w ramach programu "Delfin" dla polskiej Marynarki Wojennej.
REL/GL