Stocznie, Statki

W czwartek, 26 października 2023 r., Knutsen LNG France, francuska spółka zależna norweskiego armatora Knutsem OAS Shipping, poinformowała o włączeniu do zarządzanej przez nią floty statku Saint Barbara, co należy rozumieć jako jednoznaczne z przekazaniem statku armatorowi przez stocznię.

Saint Barbara jest długookresowo (na 10 lat) czarterowana przez spółkę zależną PGNiG (obecnie część Orlenu) - PGNiG Supply & Trading (PST) od armatora norweskiego. Statek jest zarządzany w zakresie techniczno-eksploatacyjnym przez francuski oddział Knutsena, a w zakresie komercyjnym - przez PST / PGNiG (Orlen), czyli jest do pełnej i wyłącznej dyspozycji polskiego operatora. To trzeci nowy wprowadzony do eksploatacji statek PGNiG (Orlenu) z sześciu objętych umową z grupą Knutsen.

Gazowiec posiada zbiorniki ładunkowe systemu GTT Mark III Flex o łącznej pojemności 174 000 m³, nowej generacji system ponownego skraplania (odparowanego ładunku), system "smarowania" dna kadłuba pęchrzykami powietrza (zmniejszający opór lepkościowy kadłuba, a co za tym idzie redukujący zapotrzebowanie na moc napędu głównego i tym samym także zużycie paliwa i emisje) oraz dwupaliwowe silniki napędu głównego typu MEGA, co pozwala mu osiągnąć bardzo dobry wskaźnik intensywności węglowej ("Carbon Intensity Indicator") - grade A.

Statek o numerze budowy 8148 przebywał teraz krótko w stoczni Hyundai Samho Heavy Industries Co Ltd - zacumował przy jej nabrzeżu w czwartek po kolejnej, jak się okazuje - ostatecznej, serii prób morskich. W piątek, 27 października, ok. godz. 15:00 polskiego czasu, opuścił stocznię i rozpoczął swój pierwszy komercyjny rejs.

Drugi z gazowców, którym niedawno - 19 października br., podczas wspólnej ceremonii - nadano imiona, statek o stoczniowym numerze budowy 8149 - Ignacy Łukasiewicz, też może być w najbliższych tygodniach przekazany armatorowi (Knutsen) i czarterującemu (PGNiG / Orlen).

Statek jest obecnie w próbach morskich, na które wyruszył w ostatnią środę - 25 października.

Proces jego budowy pokazaliśmy na filmie osadzonym w jednym z wcześniejszych materiałów.

Może się okazać, że oba statki przekazane będą przez stocznię Hyundai Samho Heavy Industries Co Ltd przed pierwotnie planowanym terminem. Przekazanie armatorowi jednostki Ignacy Łukasiewicz przewidywane było na marzec 2024 roku, natomiast przekazana właśnie Saint Barbara – wedle wcześniejszych planów - miała opuścić stocznię w lutym przyszłego roku.

PBS

Fot.: Vladimir Tonic; Knutsen 

LNGC Saint Barbara. Fot.: Vladimir Tonic
LNGC Saint Barbara. Fot.: Knutsen
LNGC Ignacy Łukasiewicz. Fot.: Orlen
LNGC Saint Barbara. Fot.: Orlen 
LNGC Saint Barbara. Fot.: Vladimir TonicLNGC Saint Barbara. Fot.: KnutsenLNGC Ignacy Łukasiewicz. Fot.: OrlenLNGC Saint Barbara. Fot.: Orlen 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0644 4.1466
EUR 4.2243 4.3097
CHF 4.5435 4.6353
GBP 5.1 5.203

Newsletter