Stocznie, Statki

W gdyńskiej stoczni Crist wydokowano kolejny statek budowany tam w podwykonawstwie dla stoczni norweskiej. Jest to, również nie pierwszy z tej stoczni, statek do obsługi morskich farm wiatrowych, który - jako częściowo wyposażony - zostanie przekazany stoczni Ulstein, będącej od dawna jednym z najważniejszych klientów stoczni Crist.

Zwodowano i wydokowano w sobotę po południu jednostkę o długości 89,60 m i szerokości 19,20 m, o stoczniowym symbolu budowy Ulstein 318 - pierwszą z dwóch takich zamówionych w stoczni Crist.

Reprezentuje ona typ (projekt) Ulstein SX222, którego najbardziej rzucającą się w oczy cechą zewnętrzną jest konfirguracja kadłuba Ulstein Twin X-Stern. Taki kształt kadłuba zapewnia doskonałe osiągi w zakresie zużycia paliwa, zwrotności, prędkości, stabilności, ładowności i wykorzystania energii. Koncepcja Twin X-Stern charakteryzuje się m.in. eliminacją pawęży, symetrycznością kształu dziobu i rufy oraz urządzeń sterowo-napędowych i ich mocy, zwiększeniem funkcjonalności poprzez pozytywny wpływ na utrzymanie pozycji statku, reakcję na fale, komfort i bezpieczeństwo w trudnych warunkach, zmniejszenie zalewania pokładu i redukcję rozprysku (tzw. white water).

Są to jednostki typu CSOV (construction service operation vessels). Nowo budowany statek służy m.in. do transportu personelu na morskie farmy wiatrowe, ładunków, paliwa olejowego, wody w  biornikach, części zamiennych oraz innych ładunków drobnicowych pod i na pokładach otwartych. Statek będzie posiadał 91 kabin, pomieści maksymalnie 126 osób. Będzie mógł pozostawać przez dłuższy czas na morskiej farmie wiatrowej i służyć jako hotelowiec dla ekip uruchamiających lub konserwujących i naprawiających morskie turbiny wiatrowe. Technicy będą się dostawali na turbiny bezpośrednio ze statku przez pomost komunikacyjny z kompensacją ruchu statku.

Statki projektu SX222 dla norweskiego armatora Olympic wyposażone będą w napęd spalinowo-elektryczny w połączeniu z dużą pojemnością baterii akumulatorów. Będą tez gotowe do łatwego przystosowania do spalania metanolu jako paliwa i posiadają zapas przestrzeni pod ewentualne umieszczenie więszej liczby baterii.

Częściowo wyposażony w Gdyni statek zostanie przeholowany do Norwegii, gdzie stocznia Ulstein będzie go ponownie dokowała, wykona prace wykończeniowe i wyposażeniowe, rozruchy systemów i urządzeń, próby przy nabrzeżu i morskie oraz przekaże statek armatorowi.

Stępka zwodowanego właśnie statku została położona 31 stycznia br. Jego budowę rozpoczęto formalnie, pierwszym cięciem stali, 18 listopada 2022 r. Stępkę drugiej jednostki, o numerze budowy 319, położono 14 marca 2023 r.  Oba statki norweski armator zamówił w norweskiej stoczni w 2022 roku.

PBS

 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0571 4.1391
EUR 4.2894 4.376
CHF 4.5988 4.6918
GBP 5.1274 5.231

Newsletter