Stocznia Remontowa Shipbuilding z powodzeniem realizuje program budowy serii niszczycieli min typu Kormoran II dla polskiej Marynarki Wojennej. Pod koniec marca odbyło się symboliczne cięcie blach pod czwartą jednostkę. Red. Piotr Stefanowski w „Raporcie Gospodarczym” TVP 3 pytał swoich gości m.in. o to, jakie są zdolności operacyjne tych nowoczesnych niszczycieli min.
„Raport Gospodarczy” TVP 3, produkowany przez Oddział Telewizji Polskiej w Gdańsku, opowiada o sytuacji gospodarczej Pomorza, to analizy i opinie, a także rozmowy ze specjalistami. Gośćmi odcinka wyemitowanego w środę, 26 kwietnia byli m.in.: komandor porucznik Michał Dziugan, dowódca 13 Dywizjonu Trałowców oraz Dariusz Jaguszewski – członek zarządu stoczni Remontowa Shipbuilding SA.
13 Dywizjon Trałowców jest oddziałem taktycznym 8 Flotylli Obrony Wybrzeża, wykonującym zadania obrony przeciwminowej, takich jak trałowanie, poszukiwanie, wykrywanie i niszczenie min, zagród minowych oraz obrona przeciwminowa zespołów okrętów na przejściu morzem. Oprócz trałowców i niszczycieli min dywizjon ma w swoim składzie Grupę Nurków Minerów. Marynarze zaprosili ekipę TVP Gdańsk na pokład okrętu ORP Albatros, stacjonujący, podobnie jak pozostałe niszczyciele min projektu 258 Kormoran II, w Porcie Wojennym Gdynia.
To okręt nowoczesny, zdolny do walki w nowoczesnym środowisku, także cyfrowym. Generalnie jest to wielki, pływający komputer – mówił kmdr Michał Dziugan. - O ile przyjmujemy, że „sercem” okrętu jest siłownia, o tyle jego „mózgiem” jest Bojowe Centrum Informacji (BCI) oparte na polskim systemie SCOT-M, opracowanym przez Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej w Gdyni.
Do BCI trafia informacja ze wszystkich sensorów i efektorów, tam jest integrowana, przetwarzana, wyciągane są wnioski i podejmowane decyzje. Dzięki dużej ilości systemów, okręt ten jest bardzo elastycznym narzędziem, zdolnym do działania praktycznie w każdym rodzaju środowiska morskiego – dodał.
Kmdr por. Dziugan zaprezentował wyposażenie okrętu do walki przeciwminowej, a także omówił techniki wykrywania i neutralizacji min, w zależności od ich typu.
Na Zatoce Gdańskiej wciąż zalega bardzo duża liczba min. Aktualnie mamy rozpoznanych i zidentyfikowanych 19 takich obiektów, które w najbliższym czasie będą zniszczone. Na szczęście, są to miny nieaktywne - podkreślił dowódca 13 Dywizjonu Trałowców.
O tym, jak ważna dla stoczni jest realizacja tego projektu mówił Dariusz Jaguszewski.
Polska Marynarka Wojenna to bardzo ważny, wymagający i profesjonalny klient. Dla wszystkich ludzi z branży informacja, że stocznia projektuje i dostarcza tego typu skomplikowane okręty jasnym sygnałem, że to stocznia o dużym potencjale – mówił członek zarządu Remontowej Shipbuilding SA.
Innym ważnym dla nas aspektem tej umowy jest to, że pozwoli nam wykorzystać moce produkcyjne stoczni. Na rynku statków i okrętów średniej wielkości kontrakt na sześć niszczycieli min jest naprawdę czymś rzadko spotykanym. To daje nam ten komfort, że w przypadku tych okrętów jesteśmy zaangażowani do października 2027 roku.
Okręt nasycony systemami
Trzeba pamiętać, że jest to okręt, który ma niespełna 60 m długości i niewiele ponad 10 m szerokości, a mimo to jest wyposażony w wiele pojazdów podwodnych i systemów do realizowania podstawowych funkcji, czyli prowadzenia tzw. walki przeciwminowej – kontynuował Jaguszewski. – Na tym okręcie znajdują się też takie elementy, jak rozbudowany układ napędowy zapewniający mu świetną manewrowość, a także bardzo duże nasycenie elementami automatyki i elektroniki, jak zintegrowany mostek, zintegrowany system prowadzenia walki przeciwminowej.
Realizacja budowy niszczycieli min typu Kormoran II wymaga zaangażowania specjalistów o różnych kompetencjach.
Tych specjalistów mamy już poczynając od biura projektowego – w tym wypadku Remontowa Marine Design & Consulting – ale również specjalistów w stoczni, spawaczy i monterów kadłubowych, którzy pracują przy niestandardowej konstrukcji wykonanej ze stali nierdzewnej, amagnetycznej, będącej bardzo delikatnym materiałem. Na końcu tego całego łańcucha mamy elektroników i automatyków, którzy łączą wszystkie bardzo skomplikowane systemy w jeden, zapewniający tak świetne funkcjonowanie tego okrętu - spuentował Dariusz Jaguszewski.
W „Raporcie Gospodarczym” Piotr Stefanowski pytał swojego gościa także o pozostałe aspekty działalności stoczni Remontowej Shipbuilding SA. Dariusz Jaguszewski opowiadał o statkach z innowacyjnymi napędami: LNG, hybrydowym i projektach przyszłości, związanymi z napędem wodorowym, ogniwami paliwowymi, amoniakiem, metanolem i z wykorzystaniem siły wiatru do wytworzenia energii elektrycznej na statkach.
Cały program można obejrzeć pod poniższym linkiem:
AL, z mediów