Armator norweski Olympic zamówił w rodzimej stoczni Ulstein Verft dwa statki typu CSOV (Construction Service Operation Vessels) z dwoma kolejnymi w opcjach kontraktowych. Statki będą miały hybrydowy napęd bateryjny i będą przygotowane do zasilania paliwem metanolowym, co umożliwi zerowe emisje. Zamówione właśnie statki oparte są na projekcie Ulstein SX222 z kształtem kadłuba zgodnym z Twin X-Stern z Ulstein Design & Solutions AS.
Norweski Olympic posiada flotę, która działa na rynku oceanotechnicznych usług podwodnych (subsea offshore) i energii odnawialnej. Firma Olympic została założona w 1996 roku i jest ważnym graczem w klastrze morskim na północno-zachodnim wybrzeżu Norwegii. Olympic zbudował wcześniej sześć statków w Ulstein Verft i był pierwszym klientem Ulstein Design & Solutions.
"Dla nas kluczowe znaczenie ma to, że statki zostaną przekazane na czas i w odpowiedniej jakości, a z tego właśnie słynie Ulstein Verft" - powiedział Stig Remøy, prezez zarządu Olympic Group. "Oznacza to, że jesteśmy w stanie spełnić wymagania naszych klientów i wprowadzić statki do eksploatacji w uzgodnionym czasie. Twin X-Stern to inteligentna koncepcja, zoptymalizowana pod kątem niskiego zużycia energii. Podczas pracy statki do obsługi morskiej energii wiatrowej pozostają przez większość czasu ustawione przy turbinach, a dzięki pędnikom głównym z przodu i z tyłu, statki te zredukują zapotrzebowanie na energię do nowego poziomu podczas DP" - wyjaśnił Stig Remøy.
Statek zbudowany zgodnie z koncepcją Twin X-Stern posiada pędniki główne nie tylko na rufie, ale pod dwa, jednakowej mocy, na rufie i na dziobie. Taka konfiguracja zmniejsza zapotrzebowanie na energię do nowego poziomu, gdy statek utrzymywany jest, w trybie pozycjonowania dynamicznego (DP), przy turbinach wiatrowych na morzu. Poprawia też komfort załogi statków i techników przebywających ma statku SOV i zwiększa niezawodność operacji walk-to-work.
Remøy odniósł się także do kwestii preferowania rodzimych producentów i dostawców: "Dla nas, jako armatora w norweskim klastrze morskim, ważne jest inwestowanie w ten klaster. Ze stocznią, projektantem statków, dostawcami i Vartdal Invest jako współinwestorem, jest to projekt z silnym local content i lokalnym kapitałem."
"Jesteśmy podekscytowani ponowną współpracą z Olympic, ważnym i innowacyjnym graczem w norweskim klastrze morskim i firmą, z którą mamy przyjemność współpracować od wielu lat, poprzez wiele złożonych i udanych projektów" - stwierdziła prezes Cathrine Kristiseter Marti z Ulstein Group. "Przy obecnym wymagającym klimacie gospodarczym i politycznym, te kontrakty są wynikiem pragmatycznej i dobrej współpracy między obiema stronami, które zadały sobie wiele trudu, aby znaleźć dobre i realne rozwiązania".
Statki budowane według projektu Ulstein SX222 mają długość 89,6 m i szerokość 19,2 m. Mieszczą 126 osób w 91 kabinach. Przygotowane są do przyszłych wymagań na morskich farmach wiatrowych. Na statkach tych zaplanowano napęd spalinowo-elektryczny o płynnie zmiennej prędkości obrotowej pędników, w połączeniu z dużymi akumulatorowymi systemami magazynowania energii. Statki będą przygotowane do zasilania paliwem metanolowym i posiadają według projektu miejsce na dodatkowe akumulatory, które pozwolą na zasilanie w pełni elektryczne, gdy będzie dostępna odpowiednia infrastruktura. Kształt kadłuba i hybrydowy układ napędowy zapewnią wysokie osiągi operacyjne i zdolność do żeglugi, a także znacznie ograniczą ślad środowiskowy.
"Ściśle współpracowaliśmy z Olympic w zakresie szczegółów tego projektu i jesteśmy bardzo chętni do rozpoczęcia projektu nowej budowy" - stwierdza Lars Lühr Olsen, dyrektor zarządzający Ulstein Verft. "Jesteśmy bardzo zadowoleni z zaufania, jakim obdarzył nas Olympic i dołożymy wszelkich starań, aby dostarczyć statki zgodnie z uzgodnioną jakością i harmonogramem".
Dostawa statków planowana jest na wiosnę i lato 2024 roku.
Kontrakt ten jest ważnym kamieniem milowym również dla Ulstein Power & Control AS, której powierzono dostawę rozszerzonego pakietu zasilania i automatyki, w tym dużego pakietu zasilania bateryjnego.
W czerwcu brytyjski armator James Fisher zaprezentował - jak to określono - "pionierski" statek SOV (Service Operation Vessel) projektu Ulstein SX221 Twin X-Stern w odmianie 'Diamond SOV'. Koncepcja Diamond SOV jest wynikiem szerokiej współpracy Diamond Consortium, utworzonego przez liderów sektora morskiego James Fisher and Sons plc, Ulstein, DNV i Graig.
Oczekuje się, że rezultat zapewnia przyszłościowy projekt, będący odpowiedzią na zwiększone zapotrzebowanie na jednostki typu SOV, zmniejszy poziom kosztów energii i zapewni wysoki poziom operacyjności, komfortu personelu i trwałości.
Diamond Consortium rozmawia z wybranymi stoczniami i - razem ze swoimi klientami - ustala ostateczną specyfikację statków, które mają być zbudowane zgodnie z koncepcją Diamond SOV. Nie określono ile statków planuje zamówić konsorcjum 'Diamond', ale ujawniono, że pierwszy miałby być gotowy na koniec roku 2024.
rel (Ulstein), PBS
Rys.: Ulstein