Podczas sierpniowych targów Nor-Fishing w Trondheim, w Norwegii zostaną przyznane nagrody za innowacyjny produkt lub rozwiązanie w branży rybackiej. Projekt trawlera Ulsteina dla Bluewild jest jednym z trzech nominowanych.
Przedsiębiorstwo rybackie Bluewild AS z Ålesund i Ulstein Design & Solutions AS z Ulsteinvik, wraz z kilkoma podmiotami z klastra morskiego, opracowały koncepcję trawlera, w którym część innowacji w projekcie polega na nowo opracowanym odbiorze połowu i obsłudze włoka.
Połów będzie pobierany żywcem bezpośrednio z morza do oddzielnych zbiorników na pokładzie, a następnie przenoszony żywcem poniżej linii wodnej do zbiorników wodnych na pokładzie przed przeniesieniem do zakładu produkcyjnego. Gotowy produkt rybny będzie zamrażany do temperatury minus 35 stopni Celsjusza.
Hybrydowy system zasilania i napędu, który łączy w sobie najlepsze cechy napędu spalinowo-elektrycznego i spalinowo-mechanicznego, jest wspierany przez duży zestaw akumulatorów i wyposażony w dwie duże śruby napędowe z dyszami sterowymi. W oparciu o profil operacyjny statku, Ulstein zaplanował układ napędowy i integrację systemów, aby umożliwić oszczędność paliwa w wysokości co najmniej 25 procent na kilogram wyprodukowanego produktu rybnego w porównaniu z konwencjonalnym systemem zasilania. W niektórych operacjach, wraz z innymi środkami oszczędzania energii na pokładzie, wskaźnik ten może przekroczyć 40 procent. To oznacza znaczącą redukcję kosztów paliwa i emisji gazów cieplarnianych.
Pozostałe dwie nominowane firmy to Marin Teknikk i Ervik Havfiske za opracowanie kombinowanego statku rybackiego – trawlera i statku do połowu krabów oraz Ocean Space Acoustics za opracowanie "PingMe" - rozwiązania, które zapobiegnie utracie narzędzi połowowych oraz sprawi, że połowy będą bardziej efektywne.
rel (Ulstein)