W stoczni Remontowa Shipbuilding SA odbyło się pierwsze w tym roku wodowanie. Z żurawi pływających REM-220 i Conrad Consul na wodę spłynął Strażak-28 budowany dla Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Szczęśliwie dotarliśmy do uroczystości wodowania statku pożarniczego, który był zamawiany w bardzo trudnym okresie pandemii koronawirusa, ale dzięki ciężkiej pracy stoczniowców udało się doprowadzić do tego wydarzenia zgodnie z harmonogramem – mówił Marcin Ryngwelski, prezes stoczni Remontowa Shipbuilding. - Nic tak nie cieszy, jak statek zaprojektowany i wybudowany w Polsce. Cieszymy się, że możemy brać udział w modernizacji floty Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście – dodał.
Strażak-28 to nowoczesna jednostka o długości 29,2 m, szerokości 10,47 m, wyposażona w dwie potężne pompy FiFi o mocy 2700 m3/h każda, z uciągiem na palu 45 t. To parametry, które m.in. wyróżniają ją spośród statków pożarniczych stacjonujących obecnie w Szczecinie i Świnoujściu: Strażak-24 i Strażak-26.
Statek będzie przeznaczony m.in. do wykonywania zadań ochrony przeciwpożarowej przy przeładunkach, transporcie materiałów niebezpiecznych przez zbiornikowce przewożące gazy i ciecze łatwopalne, wymagające asyst jednostki pożarowej oraz zadań związanych z ratownictwem i bezpieczeństwem pracy portu. Ponieważ, poza funkcjonalnością statku pożarniczego, będzie spełniać także funkcje holownicze, uzyska klasę lodową L2.
W uroczystym wodowaniu statku udział wzięli także m.in.: Jacek Cichocki – wiceprezes ds. rozwoju ZMPSiŚ SA, Wojciech Grześkowiak – inżynier kontraktu, Mirosław Piórek, przewodniczący Krajowej Sekcji Przemysłu Okrętowego NSZZ „Solidarność”, komandor rezerwy Janusz Dilling – przedstawiciel Polskiego Rejestru Statków, przedstawiciele biura projektowego Marine Design & Consulting oraz spółek należących do Remontowa Holding.
AL
Fot.: Sławomir Lewandowski / PORTALMORSKI.PL