Stocznie, Statki

Gdańska Stocznia Remontowa S.A. im. J. Piłsudskiego z grupy kapitałowej Remontowa Holding, zakończyła w czerwcu kolejny prestiżowy projekt zrealizowany dla renomowanego francuskiego armatora Louis Dreyfus Armateurs (klientem docelowym jest francuska firma Alcatel Submarine Network). Dotychczasowy zaopatrzeniowiec PSV – Ile de Molene został przebudowany w stoczni na kablowiec, czyli specjalistyczny statek do serwisowania, naprawy lub układania kabli podmorskich.

W piątek, 24 czerwca we francuskim porcie w Calais, Ile de Molene został oficjalnie wprowadzony do floty ASN (Alcatel Submarine Networks).

Po przebudowie w Gdańskiej Stoczni Remontowej Ile de Molene stał się bardzo nowoczesnym statkiem charakteryzującym się wysoką wydajnością, wyposażonym w systemy, sprzęt i urządzenia najnowszej generacji, które pozwolą na realizację najtrudniejszych wyzwań. Po załadunku kabla statek popłynął w rejon Karaibów, gdzie będzie wykonywał swoje zadania.

Ile de Molene przeszedł w Remontowej całkowitą metamorfozę – prace prowadzono praktycznie w każdym rejonie statku, zainstalowano mnóstwo skomplikowanych urządzeń i systemów. Łączny ciężar nowych sprefabrykowanych i zamontowanych konstrukcji przekroczył 600 ton, a nowych kabli ułożono ponad 50 km.

Jak na tak małą, niespełna 100-metrową jednostkę, była to bardzo duża przebudowa, co generowało poważne wyzwania logistyczne i w organizacji pracy na statku. W bardzo zaawansowanej fazie wyposażania na Ile de Molene pracowało nawet ponad 300 stoczniowców dziennie. Co więcej, praktycznie wszystkie prace wykonywali ponad pokładem głównym. Poniżej pokładu ingerencje były znikome i wiązały się głównie z instalacją elementów systemu HPR (Hydroacoustic Position Reference - Hydroakustyczne Określanie Pozycji, system pomiaru względnej pozycji pomiędzy nadajnikiem, a odbiornikiem pod wodą - stosowany na statkach z dynamicznym pozycjonowaniem do pomiaru względnej pozycji od stałego podwodnego nadajnika do np. ruchomego, zdalnie sterowanego pojazdu podwodnego ROV)

W realizację projektu zaangażowane były wszystkie stoczniowe branże: kadłubowcy, elektrycy, rurarze, hydraulicy oraz maszynowcy.

Największym wyzwaniem był przede wszystkim krótki termin realizacji tak dużego projektu i równoległa przebudowa (o podobnym zakresie) drugiego ze statków francuskiego armatora – Cable Vigilance, która ma być zakończona w pierwszej połowie lipca.

Warto jeszcze wspomnieć, że w maju obie przebudowy były „wizytowane” przez prezesa firmy Louis Dreyfus Armateurs oraz przedstawicieli kierownictwa Alcatel Submarine Network. Goście byli zadowoleni z przebiegu prac, szczególnie podkreślając bardzo dużą elastyczność i zdolność reagowania wykonawców na zmiany w trakcie prowadzenia projektu. Obecnie w Gdańskiej Stoczni Remontowej realizowana jest przebudowa trzeciego statku tego armatora – Ile D’Yeu. 

Ile de Molene (ex. Phoenix, ex. Caledonian Vision; nr IMO 9329928), został zbudowany w 2006 roku, jako zaopatrzeniowiec górnictwa morskiego (PSV). Ile de Molene - charakterystyka podstawowa:

- długość całkowita – 99,57 m (przed przebudową - 93,45 m)
- szerokość konstrukcyjna - 22,00 m
- wysokość boczna - 8,50 m
- zanurzenie - 6,50 m
- nośność (przed przebudową) - 4312 t
- tonaż pojemnościowy brutto - 5729 (przed planowaną przebudową - 5448)
- tonaż pojemnościowy netto – 2080
- moc napędu głównego - 6000 kW
- pędnik azymutalny na dziobie - 2860 kW.

IG, LEW

Fot.: Sławomir Lewandowski, Maciej Bielesz / PORTALMORSKI.PL

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter