Dzisiaj wieczorem spodziewane jest zakończenie procedury wodowania częściowo wyposażonego kadłubu statku ro-ro Canopée zaprojektowanego z pomocniczym napędem żaglowym i mającego służyć do przewozu elementów rakiet kosmicznych Ariane nowej generacji. Jako pierwsi informowaliśmy o budowie tego ciekawego, innowacyjnego statku w Polsce już w grudniu 2020 r.
Nasunięcie kadłuba z płyty montażowej i nabrzeża, gdzie odbyła się budowa statku, na ustawiony prostopadle do nabrzeża barko-ponton, miało miejsce jeszcze wczoraj. Dzisiaj - we wtorek, 28 czerwca rano - przeholowano zanurzalny barko-ponton heavy-lift TRD Horizon firmy Trend Project ze statkiem Canopée na pokładzie ze szczecińskiego Skolwina (rejon dawnej papierni), gdzie zbudowano statek, do doku nr 5 w stoczni remontowej Gryfia.
Barko-ponton wraz ze statkiem wprowadzono nad zatopiony uprzednio dok pływający i rozpoczęto zatapianie barko-pontonu, który osiada na dnie wewnętrznym doku pływającego, "uwalniając" do własnej pływalności wodowany statek.
Canopée, o masie wodowania około 3500 ton, bezpośrednio po wodowaniu odholowany zostanie prawdopodobnie z powrotem do Skolwina, do nabrzeża Fant użytkowanego przez Partner Stocznię, gdzie będzie wyposażany przez okres około trzech miesięcy, po czym trafi do Holandii i / lub także Francji, gdzie odbędą się m.in. próby morskie (być może końcowe prace wykończeniowe i rozruchy części urządzeń i systemów) całkowicie wyposażony lub w bardzo wysokim stopniu gotowości technicznej. Nie jest to chyba jeszcze na obecnym etapie ostatecznie przesądzone, ale prawdopodobnie zostanie wyholowany z Polski - nie trafi do Holandii o własnych siłach.
Statek budowany jest zasadniczo przez policką firmę Partner Stocznia Sp. z o.o. Jednak jej zleceniodawca, część prac w Polsce wykonuje także poprzez inne polskie i zagraniczne firmy.
Canopée stanowi pierwsze komercyjne zastosowanie koncepcji żaglopłatów Oceanwings i w założeniach ma używać pomocniczego napędu żaglowego w większym stopniu (z większym procentowym udziałem siły wiatru w napędzie) niż ma to miejsce na jakimkolwiek innym eksploatowanym dotąd nowoczesnym statku handlowym z pomocniczym napędem wiatrowym. Więcej o samym statku i systemie jego składanych żaglopłatów pisaliśmy w naszym wcześniejszym materiale, z grudnia 2020 roku, w którym jako pierwsi inormowaliśmy o budowie tej ciekawej jednostki w Polsce.
Canopée ma wykonywać nawet 11 rejsów powrotnych z Europy Zachodniej do Gujany Francuskiej każdego roku. Żaglopłaty mają obniżyć zużycie paliwa na "rakietowym" statku ro-ro nawet o 15 proc., co przekłada się na oszczędność ok. 3,5 tony paliwa na dobę, bez negatywnego wpływu na prędkość statku.
Produkcję żaglopłatów powierzono przedsiębiorstwom w rejonie Caen w Normandii i prawdopodobnie tam odbędzie się ich montaż na statku.
Statek będzie przyjazny środowisku nie tylko przez zastosowanie pomocniczego napędu wiatrowego, ale również ze względu na paliwo spalane w silnikach wysokoprężnuch - gaz przechowywany w pokładowych zbiornikach w postaci skroplonej (LNG), co pozwoli w bardzo wysokim stopniu (nawet bliskim 90-100 procent) zredukować emisje tlenków azotu i siarki oraz sadzy (cząstek stałych), a w znacznym stopniu - CO2.
Canopée, zaprojektowany przez okrętowe biuro projektowo-konsultingowe VPLP, budowany jest specjalnie z przeznaczeniem do przewozu elementów rakiet Ariane 6. Statek będzie czarterowany od armatora - Jifmar Offshore Services SAS przez Alizée - spółkę joint-venture Jifmar oraz Zephyr & Borée. To właśnie Alizée, w efekcie konkursu ofert, zdobyło od konsorcjum kosmicznego Ariane Group zlecenie na przewóz komponentów nowej generacji rakiet. Armator zamówił budowę statku w grupie Neptune Marine, która z kolei zleciła budowę w wysokim stopniu wyposażonego kadłuba stoczni polskiej.
Piotr B. Stareńczak
Fot.: Neptune Marine; Escape by Drone (fb.com/PhotoPiotrowsky)
Statek ro-ro z pomocniczym napędem żaglowym Canopée - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9924120
państwo bandery - Francja
armator, operator - Jifmar Offshore Services SAS, Francja
stocznia - Neptune Shipyards BV, Hardinxveld, Holandia - główny kontraktujący
stocznia - Partner Stocznia Sp. z o.o., Police (zakład produkcyjny w Skolwinie / Szczecin) - podwykonawca, dostawca w b. wysokim stopniu wyposażonego kadłuba
stoczniowy symbol budowy - Neptune 572 lub 572
spodziewane przekazanie do eksploatacji - do końca roku 2022
wodowanie - 28.06.2022
położenie stępki - 04.02.2021
rozpoczęcie budowy - 24.12.2020
czerwiec 2020 - zamówienie
długość całkowita - 121,00 m
długość między pionami - 118,20 m
szerokość konstrukcyjna - 22,00 m
zanurzenie - 4,30 m
wysokość boczna do pokładu głównego - 7,05 m
tonaż pojemnościowy brutto - 10 640
nośność - 3150 t
skompensowana pojemność brutto - 11 019
napęd główny - dwa silniki wysokoprężne napędzające przez przekładnie redukcyjne dwie śruby napędowe
łączna moc napędu głównego - MCR 4600 kW (6254 KM), CSR 3910 kW (5316 KM)
napęd pomocniczy - żaglowy: żaglopłaty 4 × 363 m²
prędkość eksploatacyjna - 16,50 węzła
silniki napędu głównego - 2 × Wartsila 6L32DF (produkcji Wartsila Finland Oy, Finlandia); 4-suwowe, rzędowe, 6-cylindrowe, 320 × 350 mm (średnica cylindra × skok tłoka), MCR 2300 kW (3127 KM) / 750 obr./min.
stery strumieniowe dziobowe - tak
towarzystwo klasyfikacyjne - Bureau Veritas
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.